درحالی شرکت نفت ایرانول با جهش ۲۵۴ درصدی سود خالص توانست رکورددار بیشترین سودآوری در میان رقبا باشد که تولید محصولات با ارزش افزوده و کیفیت بالاتر در این شرکت، نوید افزایش سهم از بازار «شرانل» در سال جاری را می دهد.

صبح امروز یکشنبه ۳۰ خردادماه، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت نفت ایرانول با حضور ٨۷ درصدی سهامداران در محل سالن تلاش برگزار شد.

مجمع با حضور نماینده تاپیکو، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت صبا تامین، مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ایرانول و نماینده حسابرسی آغاز به کار کرد.

راهکارهای تقویت جایگاه ایرانول در عرصه رقابت

در ابتدای این جلسه، زارع پور اشکذری مدیر عامل «ایرانول» در خصوص تلاش روزافزون مدیریت این شرکت به منظور کسب جایگاه برتر در بازار روانکار گفت: نگاه کلان مدیریت شرکت، افزایش تولید و فروش محصولات نهایی از طریق افزایش کیفیت ضمن طراحی و تولید محصولات جدید است.

وی در ادامه افزود: هرچند خام فروشی در شرایط مقطعی بنابر وضعیت بازارهای داخلی و جهانی ممکن است سود بیشتری برای شرکت به همراه داشته باشد ولی تمرکز اصلی شرکت کسب سود بیشتر در کوتاه مدت از طریق خام فروشی و افق بلند مدت با تکیه بر فعالیت‌های عملیاتی، دستیابی به سود پایدار بنا نهاده شده است.

تحول در تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر

شایان ذکر است در بازار رقابتی امروزه، شرکت ها برای ارتقای جایگاه خود می بایست میزان سهم بازار خود را افزایش دهند. اما یکی از چالش های پیش روی شرکت‌های تولیدی روغن موتور افزایش ظرفیت و عرضه بیشتر در بازار است، از این رو مدیریت شرکت برای فائق آمدن بر این رقابت سنگین، تصمیم به بالا بردن کیفیت محصولات و تولید محصول با ارزش افزوده بالا و کسب سهم بازارهای منطقه‌ای می‌باشد.

زارع پور میدرعامل "شرانل"  در این رابطه به سهامداران حاضر در مجمع خبر راه اندازی پروژه موم گیری پالایشگاه روغن سازی تهران تا پایان سال جاری را داد. به گفته وی اجرایی شدن این پروژه می تواند ارزش افزوده محصولات داخلی واحد مربوطه را ۵٠ تا ٧٠ درصد را بالا ببرد و سبب افزایش قیمت تولیدات از ۵٠٠ دلار در هر تن به هزار دلار در هر تن خواهد شد.

از راه اندازی پروژه بشکه سازی تا ثبت مالکیت برند در مقاصد صادراتی

طبق گفته های زارع پور، یکی دیگر از پروژه های در دست اقدام ایرانول، راه اندازی خط بشکه سازی و چیلیک در پالایشگاه روغن سازی تهران است که اجرای کامل آن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش بهای تمام محصولات داشته باشد.

همچنین از آنجاکه ایران رتبه اول تولید روغن پایه در خاورمیانه را دارد، ایرانول نقش بسزایی در تثبیت این جایگاه در بازارهای بین‌المللی بازی می کند که به منظور جلوگیری از جعل برند، مدیریت ایرانول تصمیم جدی مبنی بر ثبت مالکیت برند در مقاصد صادراتی دارد.

رتبه یک سودآوری در ایرانول چطور بدست آمد؟

تداوم رشد سود عملیاتی حاصل مدیریت بهینه بهای تمام شده

از آنجاکه درآمد عملیاتی و سود حاصل از آن به جهت تکرارپذیر بودن همواره مورد توجه سهامداران بازار سرمایه است، جهش آن نیز می تواند نقش بسزایی در تداوم رشد سودآوری داشته باشد. گفتنی است شرکت نفت ایرانول با مدیریت بهینه بهای تمام شده، تغییر سیاست‌های فروش، کنترل فروش محصولات زیان ده و ایجاد سبد بهینه فروش محصولات توانسته جهش ٢١۵درصدی سود عملیاتی را برای سال مالی ٩٩ به ثبت برساند.

در نتیجه این رشد سود عملیاتی، سود هر سهم شرکت نیز در پایان سال مالی گذشته روند صعودی بسیار چشمگیری را طی کرد و با صعود ۲۵۴ درصدی به رقم ۵٣۴۵ ریال رسید.

مدیر عامل ایرانول در خصوص فاکتورهای موثر بر سودآوری گفت: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد بازده شرکت، جهش ١۵٨ درصدی مبلغ صادرات و رسیدن آن به عدد ١٩ هزار میلیارد ریال بود.

بازدهی ١٠۵ درصدی نصیب سهامداران «شرانل» شد

به گواه فعالان بازار سرمایه، سال گذشته یکی از پُرچالش‌ترین سال ها برای سهامداران بود. اما حرکت پیوسته و اصولی قیمت سهام ایرانول در تابلوی معاملات بورس سبب شد تا در مجموع سال ٩٩ و باوجود ریزش های سنگین شاخص کل بورس در پایان سال، قیمت «شرانل» دستخوش تغییرات منفی نشده و در نهایت بازده ١٠۵ درصدی را نصیب سهامداران خود کند که یکی از بالاترین بازدهی ها در سال‌های اخیر بوده است.

اهم دستاوردهای ایرانول در سالی که گذشت

از مهمترین دستاوردهای شرکت نفت ایرانول در سال گذشته می توان به اخذ پذیرش و عرضه محصولات جانبی و روغن پایه در بورس کالا و انرژی و همچنین گسترش فروش مویرگی و ایجاد و راه‌اندازی سیستم CRM و تشکیل کمیته قیمت‌گذاری جهت شفاف سازی و کشف قیمت و انعقاد قرارداد و اجرای پروژه فاز یک واحد موم گیری پالایشگاه روغن سازی تهران اشاره کرد.

از دیگر نکات قابل توجه عملکرد ایرانول در زمینه افزایش سهم از بازار، رصد میزان رضایتمندی مشتریان است. از این رو به منظور رصد و کنترل رضایت مشتری در سال ٩٩، رضایتمندی مصرف کنندگان و مشتریان بطور پیوسته پایش شد که نتیجه آن رضایت ٨۶ درصدی بود که در عالی ترین سطح قرار گرفت.

رشد سودآوری ایرانول در سال جاری چطور تکرار خواهد شد؟

زارع پور در پایان این مجمع برنامه های ایرانول به منظور تداوم روند سودآوری را تشریح کرد. وی در خصوص مدیریت تولید گفت: سیاست‌های شرکت در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است که برای رسیدن به این هدف تمرکز خود را بر روی تولید فینیش پروداکت‌ها، قرار داده است.

اما تکمیل پروژه پالایشگاه آبادان جهت استفاده از توانمندی های بالقوه این مرکز، تولید محصولات جدید با توجه به تغییر نیاز بازارهای جهانی و همچنین مکاتبات فراوان با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به منظور افزایش نرخ محصولات از دیگر برنامه های آتی شرکت است.

تقسیم حداکثری سود در «شرانل»

در پایان این مجمع، سهامداران با پیشنهاد تقسیم ٩١ درصدی سود به مبلغ ۵٠٠٠ ریال برای هر سهم از سوی هیات مدیره موافقت نموده که این سود از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد و بدین وسیله ایرانول سال ٩٩ را در بالاترین سطح رضایتمندی مشتریان و سهامداران به پایان رساند.

م. خ

منبع: با مشارکت شرکت نفت ایرانول