گچساران - ایرنا- استفاده از خانه های تاریخی برای عرضه صنایع دستی و تلاش برای تحقق ثبت ملی روستاهای هدف صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در کنار حمایت های بازاریابی با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی امیدها برای مرهم بخشیدن بر زخم کهنه این حوزه درباره تامین بازار فروش را فراهم کرده است .

هرچند میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اقدام هایی مانند تامین اعتبار ایجاد بازارچه سه روستایی هدف صنایع‌دستی، معرفی سه روستا برای ثبت ملی ، پیش بینی زمین برای ایجاد پنج بازارچه صنایع‌دستی در استان، معرفی هنرمندان صنایع‌دستی برای قرار گرفتن زیرپوشش بیمه عشایری و روستایی، صدور مجوز کارگاه های مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات بانکی مشاغل خانگی به‌صورت مستقل و پشتیبان ، پرداخت تسهیلات به کارگاه های تولیدی و آموزش گام های ارزشمندی برای رونق صنایع دستی برداشته اما برنامه ریزی برای تبدیل خانه های تاریخی به محل عرضه وفروش گامی برای ثروت آفرینی در این حوزه اشتغالزا محسوب می شود.

مشاهده تولیدات صنایع دستی  به عنوان اصیل ترین ابزارهای زندگی  سنتی در محیطی تاریخی حلاوتی خاص برای علاقه مندان دارد که می تواند چنانکه رنگ و روی زیبایی داشته باشد سبب ایجاد رغبت در بازدیدکنندگان برای خریداری این محصولات شود. 

در حالیکه ۳۵هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که از این تعداد ۱۶هزار نفر دارای پروانه فعالیت هستند تحقق چنین ایده ای در خانه های تاریخی کهگیلویه وبویراحمد ضمن بهبود درآمد هنرمندان منجر به احیای دوباره بناهای تاریخی به عنوان یادگاران ایران باستان خواهد شد.

خانه های تاریخی منزلگاه صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویر احمد گفت: هفت خانه تاریخی این استان منزلگاه تولید و عرضه محصولات صنایع دستی می شود.

مجید صفایی اظهار داشت: شامبراکان، قلعه  عزیزی و طولیان از جمله خانه های تاریخی شناسایی شده کهگیلویه و بویراحمد برای تبدیل به خانه صنایع دستی است که اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح ها تامین شده اما با توجه به تخصصی بودن اجرای کار تبدیل خانه های تاریخی به مراکز صنایع دستی در حال انجام فرآیند انتخاب عوامل اجرایی است تا ضمن احیای این بناهای تاریخی بدون ضربه زدن به هویت معماری باستانی زمینه رونق صنایع دستی در آنان فراهم شود.

معرفی سه روستای صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه روستای هدف صنایع دستی در این استان برای نخستین بار شناسایی شده اند که این امر اقدامی ارزشمند برای معرفی صنایع دستی بومی در محل تولید آن است . 

محمدکاظم رحمانی اظهار داشت: این سه روستا شامل رودشتی و میمند در بخش پاتاوه شهرستان دنا و سربیشه در شهرستان گچساران است که از نقطه نظر ایجاد زنجیره تولید به فروش اهمیت زیادی دارد.

وی افزود:اجرای اقامتگاه های بومگردی ازجمله اقدام های مقدماتی برای ثبت این روستاهاست که باعث رونق گردشگری ضمن بهبود درآمد هنرمندان را فراهم می کند.

رحمانی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰درصد از بانوان این روستاها در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند،اضافه می کند که مراحل ثبت ملی این سه روستای استان به عنوان هدف صنایع دستی در حال پیگیری از طریق وزارت میراث فرهنگی است. 

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات برای توسعه صنایع دستی و افزایش تولیدات در این مناطق و حمایت بافندگان و صاحبان مهارت صنایع دستی به لحاظ تأمین زیرساخت‌ های مورد از جمله مزایای ثبت ملی سه روستای کهگیلویه و بویراحمد است.

تلاش برای بازاریابی

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: محصولات تولیدی هنرمندان صنایع دستی استان از آنان با مشارکت دستگاه های اجرایی خریداری می شود.

مجید صفایی اظهار داشت: با همکاری مسوولان دستگاه های اجرایی و نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد طرح خرید محصولات صنایع دستی به عنوان هدایای دستگاه های اجرایی به زودی در استان آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه  بسیاری از دستگاه های اجرایی برای تهیه هدایای آیین های تجلیل از کالاهای با ماندگاری کم استفاده می کنند تصریح کرد: اهدای محصولات صنایع دستی افزون بر اهمیت مردم شناسی از نظر ماندگاری انتخاب خوبی است.

وی با یادآوری اینکه دست بافته های صنایع دستی استان در نمایشگاه صنایع دستی تهران از سوی صاحب نظران با عنوان منحصربه فرد  لقب گرفت تصریح کرد: تولیدات سرپنجه هنرمندان استان بسیار ارزشمند هستند.

صفایی عنوان کرد: برای حمایت از عرضه و فروش صنایع دستی ۲۵ غرفه ازسوی میراث فرهنگی استان اجاره و به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین یک زمین در ساحل رودخانه بشار برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی یاسوج پیشنهاد و در  زمان حاضردر تلاش برای اخذ مجوزهای امور آب و شهرداری هستیم.

صفایی در مورد ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در دیگر شهرستان ها نیز ابراز داشت: در صورت تامین زمین برای احداث بازارچه های صنایع دستی اقدام می شود.

وی تاکید کرد: تاکنون ۶۰ کارگاه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده که ۲ مورد از این تعداد کارگاه رنگرزی است که از نیازهای ضروری هنرمندان استان بوده است.

دیگر اقدام رونق صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمدتاکید کرد: ۹۵۰ فقره پروانه تولید کارگاهی، انفرادی و کارت شناسایی یک سال  گذشته تاکنون در استان صادر شده است.

صفایی اضافه کرد: برپایی دوره های آموزشی در رشته‌های گلیم، گچمه، سفال، چرم و البسه محلی با حضور یکهزار و۳۵۰ نفر نیز اقدامی برای بهبود کیفیت صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در یک سال گذشته تاکنون بوده است.

وی عنوان کرد:با توجه به اینکه پارسال تاکنون شیوع کرونا موجب شده  تا دوره های آموزشی به‌صورت غیرحضوری برگزار شود برای تحقق این مهارت ها فیلم آموزش ترویجی صنایع‌دستی به دو صورت کوتاه و بلند در مجموع با مدت‌زمان ۶۰ دقیقه در استان تولید شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین در یک سال گذشته تاکنون۲۴۱ فقره مجوز مشاغل خانگی صنایع‌دستی در استان صادر شد که در  نتیجه آن ۲۷۵ نفر صاحب شغل شدند.

مجید صفایی افزود: پرداخت تسهیلات با سود کم  دیگر اقدام  حمایتی از فعالان صنایع‌دستی در سال ۹۹ بود که براساس آن بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال، تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه صنایع‌دستی در کهگیلویه وبویراحمد پرداخت شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند که همچنین در سال گذشته ۱۵ کارگاه صنایع‌دستی در مناطق مختلف استان راه‌اندازی شده است.

صفایی تاکید کرد:میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ هزار مترمربع است. 

وی افزود: عمده ترین مشکل موجود بر سر راه توسعه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد کمبود بازارچه صنایع دستی است به طوری که هم اینک تنها یک بازارچه صنایع دستی به صورت موقت در شهر یاسوج مرکز این استان فعالیت می کند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: راه اندازی پنج بازارچه صنایع دستی در این استان در حال پیگیری است و در صورت تصویب نهایی ۲ مورد از آنان در شهرستان‌ های بویراحمد و دنا از محل اعتبارات ملی راه اندازی می شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.