تهران- ایرنا- در سال ۹۱ کلنگ ساخت حدود ۸۱ هزار واحد مسکن مهر پردیس بر زمین خورد و مقرر شد که واحدهای مسکونی ۱۸ ماهه به متقاضیان تحویل داده شود، اقدامی که در دولت دهم هیچ گاه رنگی از عمل به خود ندید که بخواهد در ۱۸ ماه کامل شود و در مراسم کلنگ زنی متوقف ماند.

در دولت یازدهم و دوازدهم بود که با تغییر رویکرد وزارت راه و شهر سازی و مدیریت جدید، از میان ۸۱ هزار واحد وعده داده شده در دولت قبل،  شرکت عمران شهر جدید پردیس تا پایان سال ۹۸، چهل و پنج هزار واحد مسکن مهر را کامل کرد و به بهره برداری رساند.

۱۵ هزار واحد نیز در سال ۹۹ تحویل متقاضیان شد. ۲۱ هزار واحد باقی مانده نیز پس از رفع مشکل حقوقی به مالکان تحویل داده خواهد شد.

تحویل روزانه ۲۰۰ واحد مسکن مهر در پردیس

هم اکنون نیز در فازهای جدید پنج، هشت، ۹ و ۱۱ مسکن مهر پردیس، روزانه حدود ۲۰۰ واحد به متقاضیان و مالکان تحویل می‌شود.

اما این تمامی ماجرای شهر پردیس نیست. بدون شک ساخت ساختمان ها، زیرساخت های لازم شهری را نیز نیاز دارد که دولت تدبیر و امید نه تنها به این زیرساختها پرداخت، بلکه در کنار تکمیل مسکن مهر و ایجاد زیر ساخت ها، طرح اقدام ملی مسکن را نیز در این شهر آغاز کرد.

شهریور سال ٩٨ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهوری کلنگ زنی شد، برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد در سراسر کشور تعریف شد که تاکنون ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد در پردیس جانمایی شده و ۳ هزار واحد نیز در حال ساخت است.

جانمایی و ساخت ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در پردیس

 مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد جانمایی شده که بیش از ۱۰ هزار واحد آن در قالب تعاونی‌ها با اعضای واجد شرایط و با تعهد واگذاری به شرط ساخت است.

مهدی هدایت می افزاید: نزدیک به ۳ هزار واحد نیز در بخش تعهدات ثبت‌نامی متقاضیان از سامانه طرح اقدام ملی در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار در حال ساخت است.

به گفته هدایت، انتظار است با پرداخت به موقع تعهدات مالی از محل آورده متقاضیان و تزریق تسهیلات بانکی، بی‌وقفه و بدون کمبود منابع مالی شاهد تکمیل پروژه‌های طرح اقدام ملی در پردیس باشیم.

تامین زیر ساخت های شهری و مراکز ضروری

تاکنون ۵۶ هزار میلیارد تومان در شهرستان پردیس برای اجرای طرح های عمرانی زیر ساخت شهری هزینه شده است.

همچنین ۲ بیمارستان آماده تحویل در این شهرستان احداث شده است و تامین فاضلاب شهری به ثمر رسیده و طرح مترو روند آغاز را طی کرده است.

از جمله تاسیسات زیر ساخت شهری می توان به تاسیسات آب بنا شده اشاره کرد. آب شهرستان از سد لتیان تامین می شود، در کنار آن  فاضلاب به طول ۲۲۰ کیلومتر با ۱۸ خط انتقال ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به دستور ویژه «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین خدمات مورد نیاز سکونت در شهرهای جدید، توضیح می دهد: نگاه جدی به تامین خدمات، در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید نیز با اهمیت ویژه‌ای در حال پیگیری است تا در سایر شهرهای جدید نیز زیرساخت‌های مورد نیاز زندگی تامین شود.

عملیات احداث مترو شهر ۳۰۰ هزار نفری پردیس در شرق استان تهران آغاز شده و این خط مترو که طول آن ۲۲ کیلومتر است، با ۷۰۰ متر خط مترو به صورت پل روی زمین و ما بقی زیرزمین در عمق ۷۲ متری طی چهار سال احداث خواهد شد.

هدایت درباره طرح های خدماتی، با بیان اینکه از سرمایه گذاران ورزشی، درمانی و فرهنگی برای مشارکت در ساخت طرح های این منطقه استقبال می کنیم، می گوید: هم اکنون ۲ بیمارستان آماده تحویل به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شده است و ما در انتظار حضور مسئولان این حوزه و استقرار کادر درمان هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس می گوید: از حضور بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز استقبال می‌کنیم و مکاتباتی نیز در این مورد انجام شده است و منتظر اعلام نظر سازمان هستیم.

هدایت ادامه می دهد: طرح های ورزشی نیز آماده شده و اداره ورزش و جوانان شهرستان می تواند با دریافت زمین از شرکت عمران گام اساسی در رونق فرهنگ ورزش این شهر بردارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره می گوید: تاکنون فراخوان‌های متعددی برگزار و به انعقاد قرارداد مشارکت با سرمایه‌گذاران ختم شده تا به زودی و در آینده‌ای نزدیک همزمان با روزهای پایانی مسکن مهر پردیس، شاهد افزایش سرانه‌های مختلف نیازهای اولیه زندگی در بخش‌های آموزشی، مذهبی، درمانی، امنیتی، تجاری، فضای سبز باشیم.

وی می افزاید: تعدادی از بسته‌های دیگر مشارکتی نیز در مرحله فراخوان قرارداد یا به زودی به فراخوان گذاشته خواهد شد تا در آینده ای نزدیک شاهد ساخت  تمامی پروژه‌های روبنایی پیش بینی شده در پردیس در قالب مشارکت، تکمیل و در دسترس شهروندان قرار گیرد.

گفتنی است، دستورالعمل نظارتی پروژه‌های مشارکتی با هدف ایجاد بستر قانونی مناسب برای اجرای طرح‌ها به شیوه مشارکت عمومی – خصوصی و شفافیت در خصوص تعهدات شرکت و تعیین حقوقی و مسئولیت‌های طرفین مشارکت و اصول حاکم بر تخصیص خطرپذیری و به منظور برطرف‌کردن نقایص و ابهامات قوانین موجود در این زمینه، به شرکای شرکت عمران ابلاغ شده است.

ایجاد شرایط و تسهیلات برای شرکا و همچنین نهادینه‌سازی ضوابط جهت اتمام پروژه‌ها طبق موعد مقرر هدف اصلی این دستورالعمل است.

 نحوه نظارت و اجرا، نحوه بهره‌برداری و آمادگی جهت اتمام پروژه، نحوه تحویل پروژه به سیستم‌های عامل و طرف قرارداد و نحوه رسیدگی‌ها از جمله دیگر موضوعاتی است که در این دستورالعمل به آن اشاره شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه در فازهای ۱۱، ۵، ۸، ۹ خدمات، در کنار سکونت مردم تعریف شده است، می گوید: ۲ مجتمع رفاهی شامل فروشگاه مواد غذایی، نانوایی، بازار تره بار در محله ارس فاز ۵ و محله ۴ فاز ۹ هر یک به ارزش ۵ میلیارد ریال در حال ساخت است.

هدایت همچنین از شروع عملیات اجرایی مدرسه و مسجد جهت تکمیل خدمات رسانی و رفاه ساکنین مسکن مهر به ارزش ۳۰ و ۴۰ میلیارد ریال توسط شرکت پیمانکار در محله ۴ فاز ۹ جدید نیز خبر می دهد.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد و در آن پارک فناوری نیز که یکی از  قطب های فناوری در منطقه غرب آسیا است، قرار گرفته است. اگرچه سنگ بنای این پارک در سال ۸۰ و در دولت هشتم گذارده شد، تداوم حرکت رو به جلوی آن در دولت های یازدهم و دوازدهم ادامه یافت و در تازه ترین اقدام توسعه ۲۸۰ هکتاری آن برای اولین شهرک هوشمند کشور با امضای قرارداد بین وزیر راه و شهرسازی و معاون علمی ریاست جمهوری که روز گذشته /پنجم تیر/منعقد شد، رقم خورد.

در کلامی کوتاه می توان گفت، گویی توسعه در پردیس متوقف نشدنی است. به عبارتی این حجم از ساخت واحدهای مورد نیاز مردم، عملی نشد جز با همت دولتمردان که خواستن را به توانستن رساندند و در کنار آن، ساختمان ها را در زمینی بی هویت رها نکردند و در آن از خدمات رفاهی در کنار سکونتگاه ها، تا امور زیربنایی یک شهر را به اجرا درآوردند.