علیرضا محمدی کرجی ران روز دوشنبه با اعلام این خبربه رسانهها افزود: این محدودهها شامل بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، خلیج فارس، شهید ذاکری و بهمن در جزیره قشم، شهید حقانی بندرعباس، هرمز، لارک، لنگه، جاسک، ابوموسی، سیریک، خور تیاب، کانال ورودی بندر شهید رجایی، مغروقه کنار بندر شهید حقانی و شرق بندرلنگه است.
«آبنگاری یا هیدروگرافی را علم اندازهگیری مشخصات فیزیکی آبها و نواحی پیرامونی و توصیف وضعیت آبهای قابل دریانوردی است.»
وی حجم عملیات عمق یابی در محدوده هرمزگان را شامل ۱۲هزار و ۸۳ کیلومتر اعلام کرد وبیان داشت: عمق یابی و تهیه نقشه هیدروگرافی با مقیاس یک در هزارم برداشت خط بالاترین حد آب (HWL)و عوارض کمک ناوبری موجود در ساحل تا شعاع صد متری از خط بالاترین حد آب(برداشت داغ آب)، تعیین مختصات سه ایستگاه ساحلی و اتصال به شبکه سراسری سازمان نقشه برداری با جی.پی.اس و ترسیم نقشه ها با منحنی تر از یک متری طبق استانداردهای سازمان نقشه برداری کشور از جمله مهم ترین دستاوردهاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از انجام عملیات هیدرگرافی در این استان با استفاده از جدیدترین تجهیزات و فناوریهای روز دنیا خبر داد و تجهیزات استفاده شده را شامل جی.پی.اس ۲ فرکانسه (RTK)، اکوساندر Reson، سرعت سنجDigibar pro، مولتی بیم WASSP، موشن سنسور، توتال استیشن ۸۰۵ ، شناور قیام، نرمافزار ۲۰۱۰Hypack ، نوت بوک و ترازیاب برشمرد.
کرجی ران اضافه کرد: در این پروژه ها از ۲ روش تک پرتوی سینگل بیم (Single Beam) و چند پرتوی مولتی بیم(Multi Beam) جهت انجام هیدروگرافی استفاده شد که در روش نخست، برای اندازه گیری یک عمق، یک پرتو ارسال شده، زمان رفت و برگشت آن محاسبه شده و عمق آن به دست میآید و روش دوم یعنی مولتی بیم از فناوریهای نوین در زمینه برداشت دادههای عمق یابی است که باعث تولید و تهیه نقشههای هیدروگرافی دقیق تر و با جزییات بیشتر در زمان کمتر میشود.