به گزارش ایرنا رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در جلسه مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش و مدیران و روسای آموزش و پرورش و معاونین پرورشی و فرهنگی نواحی، مناطق و شهرستان های ۱۴ گانه استان یزد گفت: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی از ضروریات است.
وی اظهار داشت :اگر می خواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیافتد باید براساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم.
حکیم زاده ادامه داد: بدانیم که ما مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچه ها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا یاد بگیرند و اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه براساس اصول تربیتی، تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و می خواهیم به جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانش آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچه ها در مدرسه و منزل همه چیز را کاربردی یاد بگیرند باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.
حکیم زاده ادامه داد: ارزشیابی سنتی نخواهیم داشت، به دنبال آن هستیم که نتایج را در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم و افرادی داشته باشیم که زبان فارسی را به شکل درستی بخوانند و بنویسند و اگر به این مهم دست یابیم یکی از ماموریت های اساسی دوره ابتدایی در سندتحول بنیادین حتماً محقق خواهد شد.
"حکیم زاده" گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گونه جداسازی و گروه بندی برای دانش آموزان وجود ندارد و گروه بندی دانش آموزان به ضعیف ، متوسط و قوی کاری اشتباه است زیرا که باور و توانمندی دانش آموز را از بین می برد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دلیل حذف آزمون های پیشرفت تحصیلی، کتاب های کمک آموزشی، مصاحبه ها و آزمون ورودی را لطمه زدن و خدشه دار کردن کرامت بچه ها دانست و گفت: این برنامه ها محیط مشارکتی و رفاقتی را که مد نظر مبانی دینی ما است را از بین می برد و دستاورد دیگری نخواهد داشت.
حکیم زاده خاطر نشان کرد: ما هرگز نمی توانیم بپذیریم که آموزش از پرورش جداست، کار معلم پرورش و تربیت است ،از لحظه ورود معلم به کلاس درس، نوع پوشش و حرف زدن او همه یک کار تربیتی است.
وی یادآور شد: با اطمینان می توان گفت اگر نقش معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا نبود، موضوع یاددهی، یادگیری و تربیت دچار چالش های بسیاری می شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند سال ۹۸ در زمانی که هنوز برنامه آموزش و پرورش مشخص نبود، با ابتکار عمل، کار خود را با ارتباط گرفتن با دانش آموزان در فضای مجازی آغاز کردند.
حکیم زاده تصریح کرد: پس از آن با فراهم شدن شبکه شاد و سایر بسترها تدریس در فضای مجازی به صورت منظم تری پیگیری شد، همچنین با تلاش معلمان در مدرسه تلویزیونی ایران هزاران ساعت تدریس درتمام موضوعات درسی را بر عهده گرفتند.
وی افزود: معلمان فرصتی را فراهم کردند تا دانش آموزان در مناطق محروم امکان دسترسی به شیوه تدریس و بهره مندی از تجربه معلمان را در اختیار داشته باشند و همچنین منبع یادگیری خوب برای سایر همکاران بودند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در شبکه شاد به صورت فعالانه وارد شدند، گفت: اتفاقی که در دوران شیوع ویروس کرونا در رشد مهارت های فناوری و سواد اطلاعاتی معلمان افتاد، بی سابقه بود.
حکیم زاده افزود: در دوران کرونا یک مسیر بسیار طولانی در مدت کوتاهی پیموده شد، فاصله بین نیازها و الزامات تدریس در فضای مجازی و وضعیت موجود از جهت برخورداری از توانمندی ها صورت گرفت که در این حوزه معلمان انگیزه های خودجوش و توان درونی خود را به کار بستند تا بتوانند تدریس در فضای مجازی را یاد بگیرند.