شهرکرد -ایرنا- مدیرکل دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران گفت: به منظور حمایت از عشایر و رفع مشکلات این قشر امسال ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای پرداخت به جامعه عشایری کشور پیش‌بینی شده است.

عزت‌الله حسینی روز دوشنبه در سفر به شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به جامعه عشایری از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد، افزود: امسال تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت تصویب شده که از این میزان ۵۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

وی اظهارداشت: توسعه طرح‌های زنجیره تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی و صنایع دستی در اولویت برنامه امور عشایر کشور قرار دارد که با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، بهره‌وری در تولید افزایش یابد. 

حسینی افزود: تسهیلات ارزان قیمت در قالب ماده ۱۰ و ۱۲ به شرکت‌های تعاونی تا ۲ میلیارد تومان، اتحادیه‌ها تا ۶.۵ میلیارد تومان و افراد نیز تا سقف ۵۰میلیون تومان مصوب شده است.

به گفته وی، در کشور ۲۴۴ شرکت تعاونی، اتحادیه استانی و مرکزی فعال است که در این شرکت‌های تعاونی ۲۴۶ هزار خانوار عشایری با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر عضو هستند.

حسینی افزود: در ۲۱ استان که تعداد شرکت‌های تعاونی آنها بیش از هفت شرکت است، یک اتحادیه استانی نیز فعال است و مابقی استان‌ها زیرمجموعه اتحادیه مرکزی هستند.

وی اظهار داشت: استفاده از انرژی‌های نو به عنوان یکی از رویکردهای جدید سازمان امور عشایر است که با همکاری وزارت نیرو توزیع پنل‌های خورشیدی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران، به راه‌اندازی سامانه هوشمند عشایر با عنوان "ایل‌یار" از ابتدای خردادماه در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: در این سامانه اطلاعات عشایر براساس کد ملی و رمز عبور ثبت خواهد شد.

وی با تاکید بر تکمیل اطلاعات عشایر در این سامانه گفت: با ثبت اطلاعات جدید جمعیت جامعه عشایری پالایش و کارت شناسایی دامداری و عشایری برای افراد براساس خوداظهاری صادر می‌شود و ارائه خدمات به جامعه عشایری براساس اطلاعات در این سامانه امکان پذیر خواهد شد.

به گفته وی، عشایر تا پایان تیرماه فرصت دارند که اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری ۲۲ هزار ۹۲۳ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت در استان ساکن هستند.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.