بوشهر- ایرنا- رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی و ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اورژانس این استان به سیستم اتوماسیون عملیاتی (آسایار) مجهز شد.

به گزارش ایرنا، دکتر عبدالرحیم دادجو روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با راه اندازی این سیستم، الگوریتم تریاژ تلفنی بصورت نرم افزاری در دسترس پرستار بوده و سوال‌های هوشمند بر اساس پاسخ مددجو برای پرسش و تکمیل در دسترس وی قرار می‌گیرد به نحوی که با انتخاب شکایت اصلی سوال‌های بعدی مشخص می‌شود و بر طبق الگوریتم، نرم‌افزار رنگِ اولویت مورد نظر را تعیین کرده و در صورت ثبت پاسخی که طبق الگوریتم نیاز به اعزام دارد آلارم ارسال فایل به واحد اعزام و راهبری آمبولانس روشن می‌شود.

وی ادامه داد: در سیستم آسایار پس از تماس مردمی، کارشناسان با استفاده از سیستم، اطلاعات شخص و محل حادثه را به نزدیک‌ترین پایگاه اورژانسی محل حادثه اعلام می‌کنند و همچنین افراد اعزام شده با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌توانند بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را برای رسیدن به محل حادثه انتخاب کنند.

دادجو با اشاره به اینکه فرایند رسیدگی با اتوماسیون آسایار ۱۱۵ بسیار سریع‌تر از سیستم آنالوگ و سنتی اتفاق می‌افتد یادآور شد: مرحله ماموریت گیری، اعزام و رسیدگی با سیستم اتوماسیون ۱۱۵ به صورت شبکه‌ای به اورژانس اعلام و فرایند حضور در محل حادثه بسیار سریع‌تر از سیستم کاغذی انجام می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: تصمیم گیری برای اعزام در کوتاه‌ترین زمان مکالمه انجام می‌شود، این به معنی ختم تماس نیست و ممکن است تماس یاد شده به دلایلی ادامه یابد که مهمترین آن مشاوره‌های درمانی است.

وی اضافه کرد: در مراکز دارای اتوماسیون ارسال اطلاعات به کد عملیاتی شامل ( آدرس محل حادثه و کروکی محل فوریت) از طریق دستگاه PDA  انجام گرفته و پی‌گیری انجام فوریت به وسیله نرم افزار و با نظارت انسانی انجام می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: سامانه اتوماسیون می‌تواند با طیف رنگی وضعیت شلوغی اورژانس و نیز آمبولانس‌های در مسیر و در حال تحویل بیمار به اورژانس هر بیمارستان را مشخص می‌کند و این قابلیت باعث می‌شود دقت در انتخاب بیمارستان کیفیت بالاتری داشته باشد.