سنندج - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: ۶۳ پروژه بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف استان تعریف شده و هم اکنون این پروژه ها با پیشرفت مناسب در دست اجرا است.

عرفان مرادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازی برای بازآفرینی در این مناطق، با نگاه ویژه ۶۳پروژه را با اعتباری بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در شهرهای سنندج، سقز، مریوان‌، قروه‌، بیجار، دهگلان، کامیاران و بانه تعریف کرده است.

وی افزود: ۵۰.۹۶ درصد از جمعیت شهرهای استان در محدوده با تراکم بالا و کم برخوردار از استانداردهای زندگی شهری ساکن هستند که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان اضافه کرد: از سال‌های گذشته عملیات اجرایی این پروژه‌ها شروع شده و ۱۱ پروژه به بهره برداری رسیده ، پنج پروژه در آستانه تکمیل و بهره برداری وبقیه پروژه ها نیز باسرعت مناسب در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب نواحی منفصل شهری در سنندج، گفت: کمبود فضای آموزشی‌، فضای سبز، اماکن تفریحی ومعبر گذرگاهی از مهمترین مشکلات مردم این مناطق است.

مرادی افزود: در این راستا احداث خیابان گاز، خیابان حاج فیضه و ساخت مدرسه ۹ کلاسه، همچنین مرکز خدماتی، فرهنگی، ورزشی در محله نایسر واحداث خیابان امیر اردلان در محله حسن آباد، ساخت مدرسه در ننله در دستور کار قرارگرفت تا از بار مشکلات و کمبودهای نواحی منفصل شهری کاسته شود.

وی اتمام احداث منبع آب شرب بهداشتی، مدرسه ۶ کلاسه و یک باب مدرسه ۹ کلاسه واحداث شبکه فاضلاب را از دیگر خدمات راه وشهرسازی در نایسر اعلام کرد و گفت: همچنین یک مجموعه چند منظوره خدماتی، ورزشی وفرهنگی (مرکز محله ) با بیش از۵۰ درصد پیشرفت در این نایحه در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان احداث خیابان ۸۵۰ متری ماموستا هیمن با اعتباری بالغ بر۲۰ میلیارد ریال و خیابان ۱۶ متری امیر اردلان با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال در ناحیه منفصل شهری سنندج را از دستاوردهای طرح بازآفرینی شهری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه با احیای منطقه آغه زمان وانبار غله متروکه، اقتصاد راکد این محله ها نیززنده خواهد شد، افزود: ارتقای استانداردهای لازم برای زندگی، حفظ جان ومال شهروندان، آزادسازی معابر، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلاینده های زیست محیطی وسلامت شهروندان از مهمترین اهداف ومزایای اجرای طرحهای بازآفرینی شهری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.