تهران- ایرنا- تصفیه خانه قند ورامین، یک از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کشور پس از چند سال تعطیلی به همت دستگاه‌های اجرایی و قضایی بازگشایی شد.

فرماندار شهرستان ورامین روز چهارشنبه در حاشیه این آئیین بازگشایی به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه قند ورامین که سال‌ها به دلایل مختلف از جمله کمبود مواد اولیه تعطیل شده بود، با پیگیری‌های صورت گرفته و همراهی دستگاه قضایی، رئیس دادگستری و دادستان ورامین و مسوولان قضایی استان تهران، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت.

«حسین کاغذلو» اظهار داشت: این کارخانه در سال ۸۵ و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به شرط ادامه فعالیت در زمینه تولید، به بخش خصوصی واگذار شد ولی پس از چند سال فعالیت، به دلایل مختلف از جمله مشکل کمبود مواد اولیه و برخی از مسائل داخلی، تعطیل شد.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، چندین بار فرایند تعطیلی و بازگشایی مجدد این کارخانه انجام شد و در چندین نوبت، شکر خام به عنوان ماده اولیه مورد نیاز تصفیه خانه قند ورامین با برگزاری جلسات مشترک با وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت تأمین شد ولی طی دو سال گذشته، این کارخانه به طور کامل تعطیل گردید.
کاغذلو با اشاره به این که بر اساس یکی از بندهای قرارداد واگذاری، بخش خصوصی و مالک حق تعطیلی واحد را ندارد اظهار داشت:برای راه‌اندازی کارخانه قند ورامین، جلسات تخصصی متعددی با حضور مسوولان شهرستانی، استانی و کشوری دستگاه‌های اجرایی و قضایی برگزار شد و عزم تمام مسوولان باعث شد تا زمینه بازگشایی مجدد این کارخانه فراهم شود.
وی تصریح کرد: طی این مدت، مسوولان قضایی و اجرایی متعددی از کارخانه قند ورامین بازدید کردند و این پیگیری‌ها به بازگشایی مجدد کارخانه در فاز اول آن منجر شد و هم اکنون صد کارگر در این کارخانه مشغول به فعالیت می‌باشند.
تصفیه خانه قند ورامین، یکی از قدیمی‌ترین کارخانه های کشور است که طراحی آن در سال ۱۳۱۲ توسط نیکلای مارکف، معمار روسی انجام شد و با تجهیز آن توسط مهندسان چکسلواکی و تکمیل ساختمان در سال ۱۳۱۳، تولید قند در آن آغاز شد.
اهمیت معماری ساختمان قدیمی این کارخانه موجب شد که نام آن در هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.
ورامین با۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.