سنندج- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: اقدامات لازم از جمله اختلاط گندم با ارقام خارجی و آموزش به خبازان برای تولید نان باکیفیت در استان انجام شود.

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز شنبه در جلسه کارگروه اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان استان اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از ۴۵۰ هزار هکتار مبازره با آفت سن غلات در استان انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه تلاش مضاعفی برای تولید گندم باکیفیت در استان می شود، افزود: برای تولید آرد و در نتیجه نان باکیفیت گندم دیم باید با گندم آبی یا ارقام خارجی مخلوط شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه میزان گندم خارجی مورد نیاز برای اختلاط باید تامین شود، گفت: عوامل زیادی در تولید نان با کیفیت موثر است که علاوه بر اختلاط؛ آموزش خبازان و آشنا کردن آنها با شیوه های صحیح پخت نان است. 

جعفری یکی از رسالت های اتحادیه ها را ارائه آموزش به اعضای خود خواند و گفت:  در ساعت غیرکار نانوایی ها  برنامه آموزشی برای تولید نان مطلوب ارائه شود. 

وی اظهار داشت: سبوس گیری آردی که از استان های دیگر وارد استان می شود بالا است و همین هم باعث تولید  نان سفید شده که مردم به اشتباه این نوع نان را خوب می دانند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: وضعیت کیفیت نان تنها مختص استان ما نیست و بیشتر استان های کشور با آن مواجه هستند.

جعفری با بیان اینکه نان تولیدی حدود ۳۰ درصد نانوایی های استان از کیفیت پایینی برخوردار است، گفت: می طلبد نانواهای موفق و باتجربه آموزش لازم را به آنهایی که مهارت لازم را ندارند ارائه دهند.

وی یادآور شد: ایراد و مشکل آرد مورد پذیرش ما است ولی آنچه مهم است نحوه افزایش نان آوری از این آرد است که باید به آن بپردازیم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: هدف ما حمایت از بخش دولتی و خصوصی نیست بلکه هدف ما ارتقای کیفیت نان است. 

جعفری بر اجرای همه مصوبات جلسه تا یک هفته آینده تاکید کرد و اظهار داشت : تخصصی ترین مباحث در این جلسات مطرح شده و می شود تا مسائل و مشکلات برطرف شود. 

بیش از ۵۰ درصد کیفیت نان مربوط  به نوع رقم گندم است

نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۴ هزار تن گندم مازارد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است، گفت: نان، ترکیبی از آرد، آب و خمیرمایه و نمک است و میزان و نوع این مواد بر تولید باکیفیت آن تاثیرگذارند. 

جمال صالحی مواد اولیه مرغوب و مهارت افراد شاغل در خبازان و تجهیزات را از عوامل اصلی در تولید نان باکیفیت خواند و افزود: معتقدم بیش از ۵۰ درصد گندم در کیفیت تولید نان موثر است. 

وی اضافه کرد : اگر حلقه اول یعنی کشاورزان به توصیه مروجان عمل کنند فرایند کاشت، داشت و برداشت را بدرستی انجام دهند، بی شک شاهد تولید آرد باکیفیت خواهیم بود. 

نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان یادآور شد: از ۱۱ کارخانه آرد موجود در استان تنها یک واحد آزمایشگاه پخت نان دارد که می طلبد مابقی واحدها هم به این آزمایشگاه مجهز شود. 

صالحی گفت: براساس بررسی های انجام شده ۳۳ درصد کیفیت نان تولید شده به مهارت کارگران شاغل در نانوایی و بیش از ۵۰ درصد آن هم به نوع ماده اولیه بر می گردد. 

وی با اعلام اینکه یک هزار تن گندم خارجی تاکنون در استان جذب شده است، افزود: با افزایش دما خمیر نان سست و ضعیف می شود لذا نیاز به جذب گندم خارجی هم بیشتر می شود. 
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان اظهار داشت: میزان سطح زیرکشت گندم آبی در استان ۳۲ هزار هکتار است که پیس بینی می شود بیش از ۱۵۰ هزار تن از این سطح برداشت شود. 

صالحی اضافه کرد : اگر امکان داشت گندم های آبی برای اختلاط با ارقام دیم جدا شود با این کار نیاز به واردات ارقام خارجی نخواهیم داشت. 

تدوین سند حرفه نان ایران در کردستان

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان هم اظهار داشت: بحث آموزش در برخی از اصناف نهادینه نشده و باید الزام و مشوقی در این رابطه وجود داشته باشد تا افراد در کارگاه های آموزشی حضور یابند.

سید جمیل احمدی اضافه کرد: مجوز ایجاد مرکز آموزش جوار برای اتحادیه خبازان صادر شده و حال قرار است نیاز آموزشی این افراد احصا شود. 

وی با بیان اینکه در کنار دوره های مهارتی باید دوره اخلاق و موارد بهداشتی هم ارائه شود، گفت: سند حرفه نان در کشور  توسط استان کردستان تدوین می شود. 

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان با بیان اینکه مدرسان شناسایی شده و نیاز آموزش و افراد به ما معرفی شود، افزود: تشخیص نیاز آموزشی و معرفی افراد باید توسط اتحادیه انجام شود. 

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این جلسه اظهار داشت: طی سه ماهه امسال ۳۲ مورد بازرسی از کارخانجات آرد و ۳۴ مورد نمونه برداری برای آزمایش های میکروبی و شیمیایی انجام شد. 

شهاب قصری با اشاره به اینکه ۷۴ درصد انطباق در این آزمایش ها حاصل شده است، افزود: موارد عدم انطباق هم مربوط به سبوس گیری و میزان گلوتن پایین بوده است.