بجنورد- ایرنا- مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: بیش از ۲ هزار نفر به مراکز خونگیری در بهار امسال مراجعه کردند که از این تعداد یکهزار و ۷۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

دکتر حسین زارع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۱۳۰ نفر از اهداکنندگان خود بانوان هستند، اظهار داشت: اکنون شاخص اهدای خون دراستان ۷۴.۸۳درصد، بانوان ۵۸.۶درصد و شاخص اهدای مستمر ۴۶.۵۷ درصد است.

زارعی اظهار داشت:  آمار مقایسه‌ای عملکرد این اداره در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۴.۲ درصد افزایش در شاخص اهدای خون و  ۸۶.۱ درصد  افزایش در شاخص اهدای مستمر است.

وی گفت: شاخص اهدای خون بانوان در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۷ درصد کاهش داشته است، این درحالی است که بانوان با داشتن جایگاه ویژه در خانه و جامعه می توانند مبلغان بسیار خوبی برای اهدای خون بانوان باشند و بنابراین از بانوان انتظار می‌رود که در این زمینه پیش گام باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی با قدردانی از داوطلبان اهدای خون که در شرایط سخت بحران کرونا در مراکز اهدای خون استان حضور می یابند  از اهداکنندگان خواست با توجه به گرمای هوا و نیاز همیشگی به خون با اهدای خون خود یاریگر بیماران نیازمند به خون باشند.

زارعی اظهار داشت: اهداکنندگان خون باید مد نظر داشته باشند که مدت نگهداری خون و به خصوص پلاکت، محدود است.

وی جایگزین کردن فرهنگ اهدای خون هیجانی با اهدای خون آگاهانه، مستمر و مسوولانه را بهترین نوع اهدای خون دانست.

انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی ۱۲ بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.