سنندج - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آزمایشگاه مولکولی استان به یک دستگاه تشخیص مولکولی سریع سل (Genexpert ) مجهز شد.

به گزارش ایرنا،  دکتر ابراهیم قادری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای دسترسی آسان و عادلانه به خدمات نوین، آزمایشگاه مولکولی استان به یک دستگاه تشخیص مولکولی سریع سل (Genexpert ) مجهز شد که گام مهمی در ارتقای سلامت استان و بهبود و گسترش کیفیت خدمات در حوزه تشخیص، درمان و مراقبت بیماری سل به شمار می رود.

وی افزود: دستگاه تشخیص مولکولی سریع سل با همکاری و مشارکت سازمان بهداشت جهانی تهیه شده که علاوه بر تشخیص سل مقاوم به درمان، تشخیص سل در فاصله زمانی کمتر از 90 دقیقه امکان پذیر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در حالت عادی و با استفاده از روش های معمول، فرایند تشخیص بیش از یک ماه به طول می انجامد، اضافه کرد: با راه اندازی و شروع به کار این دستگاه، روند تشخیص و بررسی مقاومت دارویی و نیز درمان موفق بیماران مسلول، تحولی بزرگ و قابل توجه می‌یابد.

قادری با اشاره به اینکه پیشتر برای تشخیص مقاومت دارویی سل و شناسایی گونه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ قطب کشور، ارسال می‌شد که از نظر صرف هزینه و تسریع در جوابدهی، مشکلاتی ایجاد شده بود، گفت: با راه اندازی این دستگاه، مشکلات مذکور رفع خواهد شد.

یکی از نگران کننده‌ترین موضوع در ارتباط با بیماری سل این است که طبق برآوردهای موجود ۵۰ میلیون نفر از این افراد، به باسیل سل مقاوم به چند دارو (MDR-TB)  آلوده هستند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۱۰.۲ میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده ( ۵.۹ میلیون نفر مرد، ۳.۵ میلیون نفر زن و  یک میلیون نفر کودک) که برآورد می‌شود حدود ۱.۶۷ میلیون نفر در اثر این بیماری جان سپرده‌اند.

عامل بیماری سل، میکروبی میله ای شکل(شبیه مداد) و بسیار کوچک است که وارد بدن شده و تنها توسط میکروسکوپ دیده می شود. به این میکروب میله ای شکل 'باسیل سل' می گویند و باسیل سل چون بسیار کوچک است، براحتی در هوا شناور می‌ماند.