زاهدان- ایرنا - طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی رهاورد تدبیری است که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی توسط دولت در استان‌های مختلف کشور اجرا شد و در سیستان و بلوچستان نیز آثار ارزشمندی داشت چنانکه تاکنون افزون‌بر۲ میلیون۱۵۷ هزارو ۵۷۶ نفر از جمعیت این استان با بیمه سلامت از عدالت بهداشتی بهره‌مند شدند.

به گزارش ایرنا، در همین زمان کنونی و در عصری که زندگی می‌کنیم همه با بیمه آشنایی داریم بعضی از ما تعریف عامیانه برایش داشته و برخی تخصصی فهمش کرده‌ایم اما اگر بخواهیم از نقطه نظر اجتماعی و کلی تعریفش کنیم بیمه یک ابزار اقتصادی برای کاهش و حذف ریسک از طریق فرآیند تلفیق تعدادی از ریسک‌های یکسان جهت پیش‌بینی زیان‌های احتمالی یک گروه در کل است.

این که چه شد که بیمه به وجود آمد برمی‌گردد به آن زمان‌هایی که ایجاد منابع برای خطرات بیماری در تشکیلات کارگری به وجود آمد و در اروپای عهد رنسانس صنعتگران جوامعی تحت عنوان «اتحادیه صنوف» تشکیل دادند که شکل و ماهیت کارشان همان بیمه امروز خودمان بود.

در ایران خودمان نیز نگاه به سلامت و حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های ناشی از بروز بیماری از روزگاران قدیم در ذهن ساکنان این سرزمین پهناور وجود داشته و سده ۶ قبل از میلاد مسیح آنچه که در سنگ نوشته‌های هخامنشی حک شده نشان از پوشش بیماری و درمان دارد.

بعد از آن سابقه تاریخی توجه به بیمه در کشورمان حوالی سال ۱۳۰۹ برای نخستین بار در باب بیمه‌های اجتماعی مقرراتی به تصویب دولت وقت رسید و قبل از انقلاب این روال تا سال ۵۳-۵۴ ادامه پیدا کرد و با قانون تشکیل وزارت رفاه اجتماعی به منظور تأمین بیمه درمانی همگانی وضعیتی منسجم پیدا کرد.

روال بیمه و بیمه همگانی بعد از انقلاب شدت گرفت و  اوج آن در سال‌های ۸۳ و ۸۷ سازمان بیمه خدمات درمانی کشور و سازمان تأمین اجتماعی تشکیل و جامعه هدف خود را تحت پوشش گرفتند.

ورق‌های تاریخ به سال ۹۱ رسید سالی که مهرماه آن سازمان بیمه سلامت ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرد تا اهداف تجمیع منابع مالی سلامت، رفع هم‌پوشانی بیمه‌های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت،تأمین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان‌سازی سیاست‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت، تشکیل امور مراکز طرف قرارداد، تشکیل پرونده سلامت، فعال‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به ۳۰ درصد محقق شود.

بیمه سلامت را همه یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید می‌دانند  اقدامی که اواخر سال ۹۲ به تصویب رسید و از اردیبهشت سال ۹۳ اجرایی شد این بیمه با داشتن پنج صندوق مختلف بیمه‌ای شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه سلامت ایرانیان، روستاییان، کارکنان دولت، بیمه سایر اقشار و بیماران خاص فعالیت می‌کند.

به گفته مسوولان سیستان و بلوچستان و طبق آمار بیش‌از ۲ میلیون و۱۵۷ هزار و ۵۷۶ نفر از جمعیت این استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد افزون‌بر ۴۳۶ هزار و ۶۳۴ نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی و بیش‌از یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۳۹۲ نفر در صندوق روستاییان و بیش‌از۱۶۲ هزار و ۲۸۰ نفر در صندوق کارکنان دولت و افزون‌بر ۶ هزارو ۵۴۱ نفر در صندوق بیمه ایرانیان و بیش‌از ۳۹ هزارو ۷۲۹ نفر در صندوق سایر اقشار هستند.

بیمه سلامت و  افزایش شاخص‌های سلامت

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: سازمان بیمه سلامت ایران مانند بازوی توانمند و قدرتمند در اجرای طرح‌های ملی دولت یازدهم و دوازدهم با عدالت اجتماعی و همت و اهتمام لازم و فرهنگ‌سازی گام‌های مهمی در جهت بهبود عرصه سلامت افراد جامعه برداشته و هر روز بر منویات کارهای خود افزوده است.

دکتر رضا عباسی گفت: این سازمان ماموریت دارد برای کاهش مخاطرات مالی با گسترش و توسعه بیمه همگانی سلامت امکان بهره‌مندی عادلانه از خدمات مطلوب و اثربخش زمینه حفظ و ارتقای سلامت را برای تمامی افراد جامعه زیرپوشش فراهم کند و یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور بر عهده سازمان بیمه سلامت نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی مانند عدالت اجتماعی، ارتقای سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم می‌شود.

وی افزود: بطور کلی دولت یازدهم و دوازدهم با رویکرد تدبیر و امید و آرامش به مردم در راستای زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره مردم سیستان و بلوچستان افزایش شاخص‌های سلامت را به اجرا گذاشته است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان بیان کرد: اداره‌کل بیمه سلامت این استان با تلاش و روابط عاطفی، همدلی، همفکری، همگرایی و تدابیر امیدوارانه و با محور قرار دادن عدالت اجتماعی و با تعامل و همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر و موسسه‌های تشخیصی و درمانی و جامعه بیمه‌شدگان در راستای ایجاد جامعه سلامت‌نگر با چشم‌انداز کاهش هزینه‌های درمانی گام برداشته و با ورود به میدان‌های تلاش و فعالیت و حرکت در مسیر روشن می‌کوشد تمام آحاد جامعه را زیرپوشش خدمات خود قرارداده و با تکیه بر آموزه‌های اسلامی و برپایه ارزش‌های والای انسانی بتواند دغدغه‌های سلامت مردم جامعه را کاهش داده و هر روز بر ارتقای افزایش شاخص‌های سلامت بیفزاید.

وی افزود: به منظور رفاه حال بیمه‌شدگان و دسترسی سریع و آسان به خدمات تشخیصی درمانی با بیش‌از ۸۲۰ مرکز درمانی سراسر استان اعم از پزشکان عمومی، متخصصان، فوق تخصص، دندانپزشکان،داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک، فیزیوتراپی‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی روستایی عقد قرارداد همکاری امضا کرده و پرداخت صورتحساب‌های ارسالی به تمامی موسسات درمانی انجام می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: این اداره‌کل در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر به جامعه بیمه شدگان با استقرار پزشکان خانواده در مراکز بهداشتی درمانی روستایی سیستان و بلوچستان تمامی خدمات سطح یک را در محل سکونت این افراد به آنان ارائه می‌دهد و روستاییان در صورت نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی از طریق سیستم ارجاع و برنامه پزشک خانواده می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

وی اظهارداشت: هم‌اینک صدور، تعویض و تمدید دفاتر بیمه سلامت در تمامی دفاتر پیشخوان دولت در تمامی شهرستان‌ها و شهرهای استان و یا نمایندگی‌های بیمه سلامت در مدت کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود و در همین راستا با بیش‌از ۷۱ دفتر پیشخوان دولت قرارداد همکاری به منظور تسهیل و تسریع ارائه خدمات به بیمه‌شدگان عزیز انجام شده است.

افزایش پوشش بیماران خاص 

وی ادامه داد: بیش‌از چهار هزار و ۱۰۹ نفر از بیماران خاص شامل دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی، پیوند کلیه و MS زیرپوشش بیمه سلامت سیستان و بلوچستان هستند و در اجرای طرح تحول نظام سلامت تمامی هزینه‌های درمانی بیماران در بیمارستان‌های دولتی بصورت ۱۰۰ درصد رایگان است و داروهای مصرفی بسته خدمتی این بیماران نیز بصورت رایگان ارائه می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت از سال ۹۳ فرانشیز درمان در تمامی صندوق‌ها از جمله کارکنان دولت، روستاییان، سایر اقشار و شهرنشینان کاهش یافته بگونه‌ای که پرداخت فرانشیز هزینه‌های درمانی از طرف سازمان بیمه سلامت در بخش سرپایی ۷۰ درصد و خدمات بستری برای تمامی صندوق ها ۹۰ درصد همراه با تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی از سوی سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی و آشنا کردن بیمه شدگان از حقوق قانونی خود گام‌های مهمی در راستای توانمندسازی بیمه شدگان با برنامه‌ریزی لازم در خصوص انجام برنامه‌های دیدارهای چهره به چهره و سایر وسایل ارتباط جمعی در جهت حفظ جایگاه کرامت انسانی بیمه‌شدگان عزیز برداشته است.

عباسی ادامه داد: اجرای پروژه‌های چهارگانه الکترونیک از جمله استحقاق سنجی، نسخه‌نویسی الکترونیک، تبادل الکترونیک اسناد بستری و نظام ارجاع الکترونیک از جمله اهداف سازمان در جهت تسهیل اموربیمه شدگان بوده که در استان در حال انجام است.

وی بیان کرد: اجرای برنامه ارزیابی وسع و دهک‌بندی بیمه شدگان روستایی و شهری دارای دفترچه بیمه سلامت می‌تواند در جهت خدمات دهی مطلوب‌تر به بیمه‌شدگان موثر واقع شود و بر اساس ارزیابی وسع کسانیکه در دهک‌های یک، ۲ و سه قرار گیرند و از نظر وضع اقتصادی در سطح پایین‌تری قرار داشته باشند بصورت رایگان صاحب دفترچه بیمه سلامت می‌شوند و افرادی که در دهک چهار قرار گیرند ۵۰درصد حق بیمه را پرداخت و دهک‌های پنج به بالا کل حق بیمه را پرداخت می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: از دیگر اهداف سازمان زیرپوشش قراردادن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و افراد مجهول الهویه و زندانیان است که به این عزیزان خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی ارائه می‌شود.

کرونا و بیمه سلامت

عباسی به شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مهمترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بود و این در حالیست که در شرایط عادی، بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی‌شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه‌ای باید دوره انتظار را بگذرانند و براساس مقررات، ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه حداقل یکماه به طول می‌انجامد، اما در دوران شیوع ویروس کرونا، این بازه زمانی با تعامل انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و وزارت رفاه به یک روز کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی ۹۰ درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی نیز ۷۰ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمه سلامت است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت که برگه سفید داشت و اعتبار آنها پایان یافته بود نیز در ۲ نوبت انجام شد.

وی گفت: سامانه تلفنی ۱۶۶۶ نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور فعال شد تا به سوال‌های بیمه شدگان در زمینه این بیماری پاسخ دهد و بر اساس بررسی‌های انجام شده، این مشاوره‌های تلفنی در کاهش حجم مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آرامش دادن به آنها و کاهش اضطراب بسیار موثر بوده و در این زمینه ۱۳۰ خط جدید به سامانه ۱۶۶۶ اضافه شد و ۳۰ پرستار و ۱۰ پزشک عمومی در سه شیفت به سوالات پاسخ دادند.

عباسی افزود: گروهی نیز شامل پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه برای ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری کرونا و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه ۱۶۶۶ برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر به بیمه شدگان شکل گرفت.

طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک

در کنار این خدمات بیمه سلامت طرح‌هایی را برای تسهیل خدمات و دسترسی سهل تر مردم به خدمات درمانی نیز اجرایی کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: حذف تدریجی کاربرد دفترچه بیمه سلامت براساس برنامه زمانبندی از اردیبهشت ماه امسال در استان انجام شد.

عباسی افزود: در راستای ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و بر اساس برنامه‌های استحقاق سنجی و نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و حذف تدریجی کاربرد دفترچه‌های بیمه سلامت و تاکید بر ضرورت افزایش سرعت فرآیندها بصورت الکترونیک به بیمه شدگان گام مهمی در جهت تسریع در روند ارائه خدمات و دسترسی پزشکان به پرونده سلامت بیماران برداشته خواهد شد که این امر موجب کنترل هزینه‌های درمانی و سیاست گذاری مناسب در حوزه بیمه سلامت می‌شود.

وی با اشاره به حذف تدریجی کاربرد دفترچه بیمه سلامت گفت: براساس تکالیف قانونی مصرح در بند (ج)تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۹مبنی بر جایگزینی ابزارهای الکترونیکی بجای دفترچه بیمه و با اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیکی کاهش تدریجی کاربردی دفترچه‌های بیمه سلامت از اول اردیبهشت ماه سالجاری بر اساس برنامه زمانبندی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس برنامه زمانبندی از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری دفترچه‌های صندوق بیمه سلامت همگانی، از ابتدای خرداد ماه دفترچه‌های صندوق بیمه روستاییان و از ابتدای تیرماه سایر دفترچه‌های صندوق های بیمه سلامت حذف و چاپ نسخ دفترچه متوقف و تنها برگ مشخصات چاپ خواهد شد.

وی بیان کرد: پس از حذف دفترچه‌ها بیمه شدگان عزیز می‌توانند با ارائه کارت ملی و برگ مشخصات دفترچه به مراکز درمانی مراجعه و خدمات دریافت کنند.

عباسی گفت: تمامی دفاتر پیشخوان طرف قرارداد نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جهت تمدید اعتبار پوشش بیمه‌ای و سایر فرایندهای بیمه‌گری اقدام کنند و چاپ برگه‌های دفترچه ها مطابق با جدول زمانبندی صورت گیرد.

وی افزود: بیمه شدگان عزیز در هنگام مراجعه برای دریافت خدمات تشخیصی درمانی به موسسات درمانی در صورت استعلام سیستمی توسط موسسه از سامانه سازمان صرفا با ارائه کارت ملی و یا برگ مشخصات دفترچه بیمه خویش می‌توانند خدمات دریافت کنند.

بیمه سلامت و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

بیمه سلامت برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه و افرادی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و یا بیمه نیروهای مسلح نباشند برنامه‌ریزی شده و خدمات این بیمه با آغاز بکار دولت تدبیر و امید ارتقاء یافت.

امروزه با گسترش بیمه‌ سلامت، نگرانی خانواده‌ها برای انجام روند درمان و ارتقاء سطح سلامتی شان تا حدی نسبت به گذشته کمتر شده است بویژه این روزها که با توجه به هزینه‌های درمانی بالا برخورداری از بیمه پایه ضرورت دارد.