تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

کرج – ایرنا – مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز با بیان اینکه سورگوم گیاهی کم آب بر و پربازده می باشد، گفت: تولید سورگوم به عنوان خوراک آینده دام های کشور از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

ابراهیم ثابت روز دوشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی ترویج و توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر که با حضور نمایندگانی از بخش های مختلف جهاد کشاورزی در استان البرز برگزار شد، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و ضرورت تامین علوفه مورد نیاز دام کشور باید کشت سورگوم که محصولی پربازده و کم آب بر است را افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: همزمان با ارتقای بهره وری آب، تامین علوفه مورد نیاز دام کشور در جهت تولید شیر و محصولات لبنی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

وی در خصوص گیاه سورگوم با بیان اینکه به ۲ گونه علوفه ای و دانه ای کشت می شود، گفت: گیاه سورگوم به عنوان یک نهاده دامی با قابلیت کشت در زمین های با درصد شوری بالا و مقاوم در مقابل کم آبی است.

ثابت افزود: امکان کشت این محصول در طی سال بین ۲ تا سه بار وجود دارد و در هر دوره امکان برداشت ۶۰ تا ۷۰ تن سورگوم از اراضی شور زیر کشت وجود دارد.

وی به لزوم آشنایی کشاورزان با نحوه کشت این گیاه اشاره کرد و تصریح کرد: شخم عمیق، نقوذیذیری خاک، ایجاد مسمومیت در صورت برداشت زودهنگام، تولید اسید بیشتر در صورت استفاده بیش از حد اوره توسط کشاورز و بروز مشکلات فنی از جمله مواردی است که کشاورزان بایستی در کشت سورگوم به آن توجه کنند.

وی تاکید کرد: بهره بردارانی که از این گیاه علوفه ای برای خوراک دام استفاده می کنند بایستی توجه لازم در میزان پروتئین مناسب، نشاسته کم در آنالیز آن و لزوم بکارگیری جو و ذرت در کنار آن در جیره غذایی دام را داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز گفت: برای دام های سنگین با میانگین تولید شیر بالای ۳۰ کیلوگرم بهتر است به منظور حفظ کمی و کیفی شیر تولیدی، همراه با ذرت غلوفه ای استفاده شود ولی استفاده فقط سورگوم برای دام سبک و تلیسه ها مشکلی نخواهد داشت.

وی به اجرای طرح های تحقیقاتی و ترویجی برای کشت این گیاه علوفه ای در کشور اشاره کرد و افزود: بعد از برجام هشت گونه این گیاه از کشورهای آمریکا، فرانسه و صربستان وارد شده ولی تحقیقات لازم در مراکز تحقیقاتی کشور برای توسعه کشت این گیاه در حال انجام است.

ثابت با بیان اینکه امکان مصرف مستقیم و سیلو کردن این محصول وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از راه های تشویق کشاورزان برای کشت این گیاه علوفه ای، خرید تضمینی آن از کشاورز می باشد.