شیراز- ایرنا- عضو هیات مدیره کانون سراسری رانندگان حمل و نقل جاده ای بخش مسافر کشور گفت: مالکان اتوبوس فعال در حوزه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر در زمینه تامین قطعات، لاستیک و روغن به شدت تحت فشار هستند و انتظار است که در این زمینه حمایت‌هایی صورت گیرد.

احسان روشن روز، سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد مشکلات متعدد، کمبودها و عدم حمایت از ناوگان حمل  نقل مسافر سبب شده که این حوزه امروز در آستانه ورشکستگی قرار گیرد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری رانندگان حمل و نقل جاده ای بخش مسافر کشور اظهار داشت: امروز به دلیل وجود مشکلات بسیار در حوزه حمل و نقل مسافر و نبود حمایت، هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست و طی ایام کرونا هم اگر تدبیرهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و در راس آن معاونت حمل و نقل جاده‌ای این سازمان نبود، این حوزه در بخش مسافر در سال ۱۳۹۹ دچار ورشکستگی شده بود.

وی گفت: قبل از شیوع کرونا در حوزه حمل و نقل مسافر با مشکلات بسیاری مواجه بودیم که با شیوع کرونا، این مشکلات تشدید شد و همانند یک تیر خلاص عمل کرد.

روشن روز ادامه داد: هر زمان هم که اتفاق ناگواری در این حوزه روی می‌دهد از جمله حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان که منجر به کشته شدن ۲ نفر از خبرنگاران و پنج نفر از سرباز معلمان و همچنین مصدومیت تعدادی دیگر از سرنشینان این دو اتوبوس شد، انگشت اشاره برای معرفی مقصر به سمت حوزه حمل و نقل نشانه می‌رود.

وی، ضمن ابراز تاسف از وقوع این حوادث تلخ و تسلیت به خانواده جان باختگان افزود: ما هرگونه قصور و تخلفی از سوی رانندگان این دو خودرو را می‌پذیریم و قابل چشم پوشی هم نیست، اما این مساله را نباید به همین جا ختم کرد و باید آسیب‌شناسی کرد و دید که چرا یک مالک اتوبوس، توان تعمیر و نگهداری خودرو خود را ندارد و مشکلات حوزه حمل و نقل هم دیده شود.

عضو هیات مدیره کانون سراسری رانندگان حمل و نقل جاده ای بخش مسافر کشور ادامه داد: در کنار قصور راننده در به حرکت درآوردن خودرو معیوب و دچار نقص فنی، باید از کسانی که این خودروها را اجاره کرده‌اند هم سوال کرد چرا با وجود خودروهای به روز و ایمن باید این خودروهای مستهلک به کار گرفته شوند؟

روشن روز گفت: در پایانه شهر ارومیه، ناوگان وی آی پی با خودروهای نو مشغول خدمات‌رسانی هستند، خودروهایی که مجهز به سیستم‌هایی هستند که اگر نقص فنی داشته باشد سامانه به وسیله پیامک به راننده اخطار می‌دهد و همزمان کارت هوشمند راننده نیز مسدود می‌شود و تا مشکل رفع نشود این کارت مجددا فعال نمی‌شود.

او افزود: اینکه گفته می‌شود ترمز ثانویه اتوبوس دچار ایراد بوده باید دید که چه حمایتی از ناوگان حمل و نقل مسافر شده است، چگونه مالک باید در این شرایط که به سختی فعالیت می‌کند هزینه ۲۰ میلیون تومانی تعمیر ترمز ثانویه را تامین کند، مالک چگونه باید برای خودروی خود لاستیک حلقه‌ای ۱۵ میلیون تومان تهیه کند؟

این فعال صنفی حوزه حمل و نقل تصریح کرد: این مسائل را که مطرح می‌کنیم برای توجیه کردن یا سرپوش گذاشتن به روی تخلف یا کوتاهی‌هایی که در جریان دو حادثه مذکور یا حوادث مشابه صورت می‌گیرد نیست بلکه اینها را مطرح می‌کنیم تا مسئولان به خود بیایند و مشکلات این حوزه را ببینند و برای حل آن چاره‌اندیشی کنند تا دیگر شاهد چنین رخدادهای تلخ و ناگواری نباشیم.

رئیس کانون رانندگان حمل و نقل جاده ای مسافر استان فارس با تاکید بر لزوم حمایت از مالکان اتوبوس‌های بین شهری گفت: هم‌اینک در شهر شیراز ۳۶ شرکت مسافربری فعال است و تعداد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بخش مسافر در این شهر نیز حدود ۳۸۰ دستگاه است که نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

روشن روز افزود: مالکان و رانندگان این حوزه برای تامین قطعات فنی ناوگان با مشکل تقلبی بودن قطعات نیز مواجه هستند به‌گونه‌ای که بیشتر این قطعات تقلبی و از نوع درجه سه در بازار یافت می‌شود و مالک مجبور است همین قطعه تقلبی را با چند برابر قیمت اجناس اصلی تامین کند و در هنگام فعالیت نیز همواره ترس و دلهره داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور صبح چهارشنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۰) برای بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیرانشهر شدند که اتوبوس آنان عصر همان روز در ۱۵ کیلومتری این شهرستان در منطقه بیگم قلعه پیرانشهر دچار حادثه شد. در این حادثه غم انگیز،  ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران پرتلاش و متعهد خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا جان خود را از دست دادند.
همچنین در حادثه واژگونی اتوبوس حامل سرباز معلمان استان سیستان و بلوچستان در دهستان دهشیر شهرستان تفت استان یزد که ساعت ۶ صبح روز سوم تیرماه رخ داد، هفت سرنشین فوت کرده و ۲۶ نفر مصدوم شدند که پنج نفر از فوت شدگان، سربازمعلم بودند.