سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: امروز و با بهره‌برداری از پروژه جاده جدید سنندج - مریوان، به لحاظ اهمیت، روزی تاریخی است که برای این استان توسعه‌آفرین است.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از جاده جدید سنندج - مریوان(تیژتیژ-گاران)، ضمن تقدیر از دفتر رهبر معظم انقلاب(بخاطر تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال به این پروژه)، رییس جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مربوط در استان بابت همکاری برای بهره‌برداری از این پروژه، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پروژه مهم، آرزوی چندین ساله مردم کردستان و ایمنی راه‌ محور سنندج - مریوان، افزایش یافته و باعث توسعه منطقه خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان دولت دوازدهم، راه آهن همدان - سنندج نیز به بهره‌برداری برسد و افزود: امیدواریم در زمان باقی مانده فعالیت این دولت، فرودگاه سقز به عنوان دومین فرودگاه استان هم به بهره‌برداری برسد که قطعا توسعه شهرستان‌های سقز و بانه را به دنبال دارد.

استاندار کردستان اظهار داشت: برای همین پروژه راه آهن همدان - سنندج، طی ۱۶ ماه اخیر، اعتبارات بسیار ویژه‌ای تخصیص یافته است، ضمن اینکه در یکی ۲ ماه گذشته، از ریاست جمهوری درخواست کردم که با اختصاص اعتبارات نقدی به پروژه‌های چندین ساله استان به بهره‌برداری برسد.

مرادنیا تاکید کرد: این نوید را به مردم استان می دهم که با تلاش های انجام شده در پروژه‌های بخش‌های حمل و نقل ریلی و آب، توسعه کردستان با سرعت در پیش است.

طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) ۵۲ کیلومتر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۹۴۲ متر است.

برای اجرای این پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و با بهره برداری از آن مسیر سنندج - مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و همچنین با توجه به وجود مرز باشماق، در توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

مریوان در ۱۲۵ کیلومتری غرب سنندج مرکز کردستان قرار گرفته است.