سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: ۵۰ درصد از جمعیت شهری در ۲۵ درصد از فضای شهری استان ساکن هستند و مساله حاشیه نشینی در کردستان نیازمند یک اقدام جدی است.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در دیدار نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار داشت: حاشیه نشینی یکی از معضلاتی است که در استان به چشم می‌خورد و با وجود اقداماتی که برای رفع این معضل اندیشیده شده ولی هنوز نابسامانی های زیادی را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر فرهنگسازی استفاده از تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی در غرب استان، افزود: اعتقادات مذهبی ساکنان غرب استان دلیل عدم استفاده آنان از تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی است.

استاندار کردستان بر لزوم روشنگری شورای افتا و روحانیون در این زمینه تاکید کرد و گفت: مساله مقاوم سازی مسکن روستایی در غرب استان نیازمند اهتمام جدی‌تری است چرا که زلزله های اخیر نشان داد واحدهای مسکونی در این مناطق آسیب پذیری زیادی دارد.

 مرادنیا خواستار اقدام جدی تر در کردستان بویژه در غرب استان شد و با اذعان به اینکه اهالی این مناطق به دلیل محدودیت های مذهبی تمایلی به استفاده از تسهیلات ندارند، پیشنهاد کرد همایشی  با کمک چهره های سرشناس و مقبول اهل سنت برگزار مردماین مناطق به استفاده از تسهیلات مقاوم سازی مسکن ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح هادی در روستاها متقاضی بسیاری دارد خواستار توجه بیشتر به روستاهای کردستان در این زمینه شد و گفت: عمران روستاها به ماندگاری مردم در آن کمک شایانی می کند.

استاندار کردستان با قدردانی  از خدمات بنیاد مسکن در استان، اظهار داشت: بنیاد مسکن جزو نهادهایی است که در آن تغییر ایجاد نشده و با همان فضا در حال خدمت است. 

مقاوم سازی ۲ میلیون مسکن روستایی

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور هم با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲ میلیون واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی شده است افزود: ایجاد پل‌ها و دیواره‌ها برای پیشگیری از سیل در روستاها از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام حسین روحانی‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکن در شهرها نیز توسط بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده است افزود: اگر بتوانیم سالی ۲۰۰ هزار مسکن در روستاها بازسازی کنیم ظرف ۱۰ سال آینده تمام روستاها مقاوم‌سازی می‌شوند.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیرمسکونی وارد شده گفت: این توان را داریم تا مشکلات حاشیه شهرها را برطرف کنیم.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد سازندگی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد و با توجه به اهمیت مسأله مسکن محرومان به فاصله ۱۰ روز پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی طی پیام مهمی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ اقدام به افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردند.

استان کردستان یک‌هزار و ۶۵۹ روستای دارای سکنه دارد که هزار و ۳۱۵ روستای آن دارای ۲۰ خانوار به بالا بوده و از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان ۷۱ درصد معادل یک میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در ۳۱ شهر و ۲۹ درصد معادل ۴۶۸ هزار نفر در یک هزار و ۷۰۳ روستا سکونت دارند.