تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

خمین - ایرنا - نارنجی شدن شهرستان‌های خمین، محلات و دلیجان زنگ خطر خیز پنجم کرونا در نوار جنوبی استان مرکزی را به صدا درآورده و سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی با عادی انگاری‌ها به کمترین میزان خود رسیده است.

حدود ۱۷ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد و در این مدت کشور با تلاش کادر درمان و همراهی شهروندان قانونمدار از چهار پیک خطرناک عبور کرد.
در هریک از این پیک‌ها آمار جان باختگان کووید ۱۹ افزایش پیدا کرد و تاکنون ۸۴ هزار و ۱۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند.
کرونا را نه می توان دید و نه می‌توان شناخت و این ویروس همانند قاتل سریالی در دورهمی‌ها و جشن‌ها پنهان شده تا گاه به گاه با هجوم ناگهانی قربانیان خود را به کام مرگ بکشاند. 
پس از یک دوره سکوت این قاتل کوچک اما خطرناک، این روزها آهسته آهسته صدای پاهایش از قرمز و نارنجی شدن شهرها شنیده می‌شود.
کرونا بدون دعوت در تمام جشن‌های عروسی شرکت می‌کند، گوشه‌ای می نشیند و مردمی که بدون سلاح دربرابرش جشن و پایکوبی می کنند را نگاه می‌کند تا فرصت مناسب فرا رسد.
در روزهای گرم تابستان رهگذران خسته از ۱۷ ماه محدودیت، بی خیال از خطر کووید ۱۹ بدون ماسک در خیابان‌های شهر قدم می زنند و دیگر نه فوت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ کسی را متعجب می‌کند و نه کسی به توصیه‌های بهداشتی پزشکان گوش فرا می‌دهد.

ویروس هزار چهره این‌بار در لباس دلتا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک معتقد است که شدت شیوع پیک پنجم کرونا به مراتب سخت تر از دوره‌های قبلی است و ویروسی که به تازگی جهش یافته و با عنوان دلتا مشهور شده، ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است.
دکتر سید «محمد جمالیان» می‌گوید: موج پنجم این بیماری خواه یا ناخواه در کشور و استان مرکزی آغاز خواهد شد و عادی انگاری‌های این روزها، نگرانی کادر درمان را ۲ چندان کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک این راهم گفت که برخی‌ها در ابتدای شیوع کرونای هندی، میزان سرایت پذیری آن را ۶۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی اعلام کردند، اما مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع جهش ۴۰ درصد مسری‌تر است.
جمالیان به آمار و گزارش‌های منابع جهانی نیز اشاره‌ای دارد و می‌گوید: گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشورهای مختلف حاکی از آن است که افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده در معرض خطر جدی قرار دارند.
وی افزود: در برخی کشورها شیوع گونه دلتا به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا با وجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شد.

افزایش شمار بیماران با علائم تنفسی در محلات
مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات با اشاره به اینکه تعداد بیماران با علائم تنفسی در این شهرستان نسبت به روزهای قبل با افزایش روبرو است، می‌گوید: در صورت ادامه این روند، پیک پنجم خیلی زودتر از پیش بینی‌ها شیوع می‌یابد.
دکتر « مهدی قلیچ خانی» این را هم گفت که برای جلوگیری از افزایش مجدد کرونا، همشهریان استفاده از ماسک در بیرون از منزل، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مکرر دست ها را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه در این بین هر روز از شمار شهروندان معتقد به استفاده از ماسک کم می‌شود، در حالی که تا ماه قبل درصد استفاده از ماسک بسیار بیشتر بود.

قلیچ خانی این را هم اضافه کرد که استفاده از ماسک تنها راهکاری است که مانع از انتشار ویروس به مجاری تنفسی است.
وی افزود: گزارش‌های موجود نشان می دهد شب نشینی‌ها در پارک‌های سطح شهر محلات با جمعیت بالا افزایش یافته و متاسفانه در هفته های گذشته شب نشینی یک خانواده در پارک منجر به درگیری اکثر آنها به کرونا شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات نسبت به عادی انگاری شهروندان هشدار داد و گفت: اینکه فکر کنیم کرونا تمام شده ساده انگاری است و اگر آن را دست کم بگیریم بار دیگر شاهد تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و از دست رفتن عزیزانمان خواهیم بود.
قلیچ خانی خواستار همکاری و همراهی مردم با ستاد مقابله با کرونا شهرستان شد و افزود: باید تا رسیدن به ایمنی جمعی نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا به طور جدی مورد توجه قرار دهیم.

عادی انگاری نقل محفل این روزهای کرونایی 
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین عادی انگاری‌ و برگزاری مراسم عروسی و عزا در این شهرستان را از دلایل مهم وضعیت نارنجی خمین بیان کرد.
دکتر « مجتبی دیده دار» افزود: به دلیل رعایت نکردن توصیه های بهداشتی در جامعه، زنجیره انتقال ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: با رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در اجتماعات و استفاده از ماسک می‌توان به کنترل کرونا کمک کنند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به آغاز تزریق واکسن به گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال از هفته آتی در این شهرستان گفت: سالمندان و افرادی که واکسن دریافت کردند نیز باید ماسک زدن و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان با اشاره به افزایش بستری‌های کووید ۱۹ گفت: چهار مبتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه در دلیجان بستری هستند.
دکتر « عبدالرحیم فردوسی» افزود: برپایی دورهمی‌های خانوادگی و عدم استفاده از ماسک از دلایل مهم خیز بزرگ بیماری کرونا در این خطه است. 
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان گفت: شهروندان از برگزاری و حضور در دوره همی‌های خانوادگی خودداری کنند و در صورت خروج ضروری از منزل نیز باید  از ماسک استفاده کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان خاطرنشان کرد: همکاری مردم با مسئولان و مدافعان سلامت می‌تواند این شهرستان را از خطر شیوع بالای کرونا نجات دهد. 

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.