همدان- ایرنا- معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری از راه اندازی کلینیک حقوق کودک با هدف پایش و ارزیابی حقوق کودکان در استان همدان خبر داد.

به گزارش ایرنا، «محمود عباسی» روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مرجع متناظر استانی حقوق کودک اظهار داشت: کلینیک‌های حقوق کودک یک سازوکار علمی و هدفمند به منظور تحقق اهداف بلند در راستای حمایت از حقوق کودک را دنبال می‌کنند و اساس آنها در دستگاه های دولتی پایه ریزی شده است.

به گفته وی این کلینیک ها با حمایت‌های ارزنده مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک می‌تواند در تبیین حقوق کودک برای خانواده‌ها و کودکان بسیار مفید واقع شود و بستر توسعه عملی توجه به حقوق کودک را فراهم کند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری اعلام کرد: کلینیک‌های تخصصی حقوق کودک در حوزه  آموزش، ترویج و حمایت از حقوق کودک در سطح کشور و آموزش مربی، مشاوره و پاسخگویی به سوالات و ابهامات حقوقی در حوزه کودک فعالیت می‌کنند.

عباسی توسعه کلینیک‌های حقوق کودک را از برنامه های مهم این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: افتتاح این مجموعه‌ها در راستای ارتقای سطح حقوق شهروندی و به ویژه حقوق کودکان انجام می شود و مشاوره ،آموزش و پیگیری مسائل حقوقی کودکان از جمله وظایف این کلینیک ها است.

وی ادامه داد: در جای جای شهرهای دوستدار کودک باید حقوق و ارزش های انسانی موج بزند و شوراهای اسلامی شهرها بهترین مرکز برای گسترش حقوق شهروندی بشمار می رود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری یادآور شد: حضور روانشناسان و آسیب شناسان فرهنگی و اجتماعی در کنار مشاوران حقوقی در کلینیک های حقوق کودک می توانند در جهت کاهش آسیب های اجتماعی مفید واقع شوند و به کاهش معضلات شهرها کمک شایانی کنند.

عباسی با بیان اینکه باید مطالبه گری در میان جامعه افزایش یابد، گفت: یکی از ابعاد حقوق شهروندی رعایت حقوق کودک است که ایجاد کلینیک های حقوق کودک در راستای کاهش آسیب های اجتماعی این قشر در همه استان های ایران آغاز شده که فرهنگسراها و سراهای محله بهترین مکان ها برای ایجاد این کلینیک ها است.

وی اضافه کرد: آموزش، ارتباط با کودکانی که مورد خشونت واقع شدند و ارائه آموزش و مشاوره های لازم به آنها و احقاق حقوق کودکانی که توسط افرادی در خانواده مورد آزار و اذیت قرار می گیرند از جمله وظایف کلینیک های حقوق کودک است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به تصویب لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در دولت و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: با تسریع در روند تصویب این لایحه در نهاد قانونگذاری کشور، اطفال و نوجوانان موضوع قانون، هر چه سریع‌تر از این نهاد تخصصی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، «محمود عباسی» به همراه هیات همراه روز پنجشنبه در سفر یک روزه جهت شرکت در آیین آغاز به کار کلینیک تخصصی حقوق کودک به همدان سفر کرد.