تهران- ایرنا- مدیر منطقه برق پاکدشت گفت: طی دو هفته اخیر، چندین دستگاه ماینر استخراج رمزارز (بیت کوین) در منازل مسکونی پاکدشت کشف شده تا مشخص شود استخراج رمز ارز علاوه بر مناطق حاشیه‌ای و کارگاهی، به منازل کشیده شود.

حمیدرضا نادری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص طرح جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و دستگاه‌های استخراج رمزارز اظهار داشت: اکیپ‌های های شرکت توزیع نیروی برق شهرستان پاکدشت به منظور بررسی و کشف دستگاه های استخراج رمز ارز، مناطق مختلف را پایش کرده و در این بررسی موفق به کشف ۶ دستگاه ماینر از دو منزل مسکونی شدند.

وی افزود: در مزرعه اول پنج دستگاه ماینر در یک منزل مسکونی تعبیه شده بوده که در زمان کشف دو دستگاه آن فعال بود و در منزل دوم یک دستگاه ماینر مدل A۱ در پشت بام منزل مسکونی قرار گرفته بود که با هوشیاری اداره بازرسی منطقه برق شهرستان کشف، و دستگاه‌های مکشوفه به اداره آگاهی تحویل داده شد.

نادری ارزش ریالی این دستگاه‌ها را ۶ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با هوشیاری بازرسان و عوامل منطقه برق پاکدشت و شناسایی کابل غیرمجاز و استفاده بیش از ۱۵ آمپر منزل مسکونی اقدام به نظارت و کشف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال شدند.

وی تصریح کرد: هر دستگاه ماینر ۲.۵ کیلووات ساعت برق، معادل یک دستگاه کولرگازی ۲۴ هزار، برق مصرف می‌کند و این مساله باعث می‌شود فشار بسیار زیادی بر شبکه تحمیل شود.

طی دو ماه گذشته، دو مزرعه استخراج رمز ارز در منازل مسکونی پاکدشت کشف شده بود.

مدیر منطقه برق پاکدشت با بیان اینکه جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، از مهمترین شاخصه‌های تعیین شده برای کاهش مصرف برق است، افزود: جلوگیری از فعالیت غیرقانونی مراکز استخراج رمز ارز که بخش قابل توجهی از مصارف برق را به خود اختصاص می دهند، از اولویت های منطقه برق شهرستان بوده که همکاری مردم برای شناسایی این مراکز نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی یادآور شد: تلاش و پیگیری ماموران برق و همکاری‌های مردم منجر به کشف تعداد زیادی مزرعه استخراج رمزارز در پاکدشت شده که با جمع آوری این مزارع بار زیادی از شبکه برق کاسته شده و مشکلات کمتری در قطعی برق خواهیم داشت.

نادری همچنین از کشف بیش از ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز در سال جاری خبر داد و افزود: انشعابات غیرمجاز، سرقت انرژی و دستکاری در کنتور و مصرف غیرمجاز از مهم‌ترین معضلات مربوط به مصرف انرژی است که در سال جاری بیش از ۵۰۰ مورد انشعابات غیرمجاز بدون کنتور شناسایی و جمع‌آوری گردید.

نادری بیان کرد: فعالیت ماینرها و دستگاه‌های رمزازر غیر مجاز، زمینه‌ساز خاموشی و آسیب جدی به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان می‌شود و از این رو در تلاش هستیم که از فعالیت این دستگاه‌های غیر مجاز جلوگیری کنیم.

وی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را از عوامل افزایش مصرف برق اعلام کرد و گفت: در سال ۹۹ بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف و شناسایی شده که با کشفیات اخیر تعداد ماینرهای ضبط شده به بیش از ۳ هزار ۹۰۰ دستگاه می‌رسد.

رئیس منطقه برق پاکدشت از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه سوء استفاده از شبکه های برق، موضوع را با شماره تلفن ۰۲۱۳۶۰۲۵۳۰۲ به این شرکت اطلاع دهند تا موضوع پیگیری و اقدام های لازم جهت برخورد قانونی صورت گیرد.

پاکدشت با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.