سنندج - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: بخش از میوه درختان انجیر در این شهرستان قبل از به ثمر رسیدن میوه آنها ریزش کرده است.

اسماعیل منوچهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ریزش قبل از به ثمر رسیدن میوه باغ های انجیر در شهرستان سروآباد امسال بیشتر شده و پیش بینی می‌شود باغداران از این بابت متحمل خسارت زیادی شوند.

وی افزود: ریزش میوه درختان انجیر در محدوده روستاهای سلین، بلبر و ژیوار در بخش هورامان اتفاق افتاده است، این روستاها قطب تولید انجیر در شهرستان و استان کردستان به شمار می روند و هرساله بخش اعظمی از انجیر بازار را تامین می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: در راستای درخواست باغداران در رابطه با ریزش شدید میوه درختان انجیر از باغات روستاهای ذکر شده بازدید و بررسی های لازم توسط کارشناسان و محققین صاحب نظر صورت گرفت. 

وی به دلایل ریزش شدید میوه انجیر زرد اشاره کرد و گفت: نقص در تغذیه درختان انجیر و بروز آفت مگس انجیر که لارو این آفت در میوه نفوذ کرده و دالانهایی را در زیر پوست ایجاد می کند و باعث ریزش میوه می شود.

منوچهری افزود: جمع آوری، انهدام و سوزانیدن میوه های آلوده، شخم زدن پای درخت در فصل زمستان، سم پاشی با سموم پرمترین یا دیازینون یا دیپترکس با نسبت ۱ – ۵ و با مشاوره و تحت نظر کارشناس باغبانی و گیاهپزشکی  مدیریت جهاد کشاورزی از مهمترین روش های جلوگیری از ریزش میوه انجیر است.

وی اضافه کرد: عامل بیماری ویروس موزاییک انجیر است که شدت علایم آن در رقم شاه انجیر در منطقه مشاهده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد به راه های مبارزه و کنترل بیماری اشاره کرد و گفت: استفاده از پایه های مقاوم و سالم در احداث باغات جدید، حذف و نابود کردن سریع تک درختان آلوده در باغ، از بین بردن علف های هرز در باغ، ضدعفونی ابزار کار باغبانی در هنگام استفاده، رعایت قرنطینه کامل در سطح باغات و مبازه با کنه (عامل انتقال بیماری) با کنه کش مناسب می تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: از جمله عملیات دیگر لازم و ضروری در باغات انجیر، تنظیم آبیاری، بهداشت باغ، یکدست نمودن و رعایت الگوی کشت مناسب باغات است.

شهرستان مرزی سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

این شهرستان در تولید محصولات باغی و زراعی نظیر انجیر، گیلاس، انگور، گردو، انار و گندم جزو شهرستان های برتر استان کردستان به شمار می رود که سالانه چندین هزار تن محصول در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود.