به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در گردهمایی مجازی روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان استان ها به صورت ویدیو کنفرانس افزود: انجمن اولیا و مربیان یکی از مهم ترین ظرفیت هایی است که می تواند مشارکت را در آموزش و پرورش رقم زند.
وی ادامه داد: در قالب طرح هدایت بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه تبلت و موبایل توسط انجمن های اولیا و مربیان مدارس در کوتاه ترین زمان فراهم و به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شد که این نشان از کارکرد بالای مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش مشارکت را دارای سه عنصر دانست و گفت: ارادی و درونی بودن، درگیری ذهنی فرد با خود و هدفمند بودن سه عنصر اصلی مشارکت است.
حسینی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت نیازمند مشارکت درون و برون سازمانی است، تصریح کرد: مشارکت درون سازمانی همان مشارکت معلمان، دانشآموزان، کارکنان، کارشناسان، پیشکسوتان و مدیران آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت است و مشارکت برون سازمانی نیز مشارکت نهادها و سازمان های دولتی و عمومی است که مشارکت اولیا در قالب انجمن های اولیا و مربیان در هر دو مقوله می گنجد.
وی با بیان اینکه مشارکت را می توان به سه مدل تقسیم کرد، گفت: اولین نوع مشارکت، مشارکتی است که تشریفاتی و تزییناتی است. دومین نوع مشارکت، مشارکت محدود است که فرد می خواهد از طریق تصمیمی که گرفته است دیگران مشارکت کنند تا تصمیمش تایید شود.
حسینی افزود: مدل سوم مشارکت، مشارکت اصیل و واقعی است و در این نوع مشارکت فرد در تصمیم گیری، اجرا، نظارت و بهرهبرداری دخیل می شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مشارکت واقعی مشارکت با مردم است نه برای مردم، مشارکتی نظام مند، مستمر و تشکیلاتی است نه ذرهای، توده ای و پراکنده؛ مشارکتی تقاضا محور است نه عرضه محور و این مشارکت می تواند در چند بعد محقق شود.
حسینی در ادامه گفت: اولین بعد این است که مشارکت واقعی می تواند نمادین باشد مانند زمانی که افراد در پاسداشت یک روز شرکت می کنند و دومین بعد این است که مشارکت واقعی می تواند مقطعی باشد، مانند زمانی که افراد در انتخابات شرکت می کنند.
وی افزود: سومین بعد مشارکت واقعی، نظاممند و مستمر بودن آن است یعنی تشکیلاتی شکل می گیرد تا افراد در یک امر مشارکت کنند و چون این مشارکت استمرار و تشکیلات دارد بنابراین اثرگذاری بیشتری هم دارد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان در بعد سوم مشارکت یعنی مشارکت واقعی می گنجد؛ چون این انجمن هم تشکیلات دارد و هم نظام مند است.
حسینی با بیان اینکه بسته تحولی توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن با هفت فعالیت در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است، گفت: یکی از فعالیت های این بسته ایجاد پارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان استثنایی در سطح منطقه ای و کشوری است.
وی در ادامه گفت: پارلمان مشورتی اولیا مشارکت در تعلیم و تربیت در قالب نظام پارلمانی است تا اولیا مشارکت واقعی، نظام مند و مستمر داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدرسه می تواند انواع مشارکت اولیا به شکل نظام مند رقم بخورد و در همین راستا فعالیت مدرسه یاری اولیا در آموزش و پرورش استثنایی طراحی شد تا توانمندی و ظرفیت والدین شناسایی شود و تخصص آنها به یاری و مشارکت در مدرسه بیاید.
حسینی بیان کرد: در فعالیت مدرسه یاری اولیا، ۶ هزار نفر از والدین دانش آموزان استثنایی مشارکت داشتند و اولیا مدرسه یار، اولیا دانش یار، اولیا ورزش یار، اولیا وقف یار از جمله ظرفیت هایی بود که به کار گرفته شد.
وی با بیان اینکه کرونا جامعه جهانی را به سمت جامعه طوفانی سوق داد، گفت: جامعه طوفانی زمانی شکل می گیرد که تغییرات و تحولات نظام اجتماعی سریع، فراگیر و غیر قابل پیش بینی باشد و جامعه از پیش برای تغییرات آمادگی نداشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: زیست بوم کرونا در همه ابعاد جامعه از جمله آموزش و پرورش تاثیر گذاشت و مدارس تعطیل شد، اما با پیاده سازی اطلس یادگیری آموزش تداوم پیدا کرد.
حسینی با بیان اینکه کرونا باوجود کارکردهای منفی و نامناسب، کاردکردهای مثبت نیز داشت، گفت: در زیست بوم کرونا فناوریهای نوین به معلمان نزدیک تر شد و خانوادهها در تعلیم و تربیت درگیر شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه مشارکت خانواده ها در آموزش و پرورش استثنایی از ضروریات عصر کرونا است لذا برای آموزش والدین هفت گروه دانش آموز استثنایی، هفت دبیرخانه کشوری ایجاد شد تا هر یک از این دبیرخانه ها وظیفه توانمند سازی یک گروه از والدین را بر عهده گیرند.
حسینی گفت: همچنین برنامه همیار معلم با هدف مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت فرزندانشان در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.