به گزارش ایرنا به نقل از روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، شماره ۱۲۲ فصلنامه رسانه شامل هفت مقاله تخصصی با موضوعات گونهشناسی اطلاعات غلط متنی ـ ویدئویی در رسانههای اجتماعی، اینستاگرام، بازنمایی بدن در شبکههای مجازی، تکنیکهای بصری در روایت انیمیشن، کارکردهای متقابل موسیقی و توسعه اجتماعی و ... است.
هدف مقاله گونهشناسی اطلاعات غلط متنی ـ ویدئویی در رسانههای اجتماعی، مطالعه اطلاعات نادرست منتشرشده در رسانههای اجتماعی از منظر گونهشناسی است. با توجه به اینکه یکی از قابلیتهای رسانههای اجتماعی ایجاد محملی برای انتشار اخبار و اطلاعات مختلف اعم از درست و نادرست است، در این مقاله تلاش شده گامی برای دستهبندی اطلاعات نادرست منتشرشده در رسانههای اجتماعی از جنبه گونهشناسی برداشته شود.
به این منظور، محتواهای نادرست متنی ـ ویدئویی منتشرشده در رسانههای اجتماعی بین سالهای ۹۵ تا ۹۸ که تارنمای صحتسنجی ویکیهواکس نادرستی آنها را تأیید کرده بود، مورد بررسی قرار گرفته است.
اینستاگرام: شیوه جدید دیدن و دیدهشدن و پیامدهای آن، یکی دیگر از مقالات این شماره است. هدف از این تحقیق، افزودن جنبههای پدیدارشناختی به پژوهشها و مباحث مربوط به اینستاگرام بوده تا از این طریق، فهم بهتری از دنیای ذهنی کاربران جوان نسبت به این شبکه اجتماعی فراهم آید.
واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی در بین کاربران ایرانی اینستاگرام عنوان یکی از دیگر از مقالات این فصلنامه است.
هدف محقق از انجام این تحقیق، واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی (مطالعه موردی: کاربران ایرانی اینستاگرام) و شناسایی نقش استفاده افراد از شبکه اجتماعی اینستاگرام، در میزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی آنها است.
همچنین سعی بر این است، تا شناختی از الگوها، راهبردها، تکنیکها و اهداف بازنمایی بدن در اینستاگرام ارائه شود.
این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است، که با گذر از عصر آنالوگ به دیجیتال، عکسها کارکردهای چندگانهای به خود گرفتهاند.
در یکی دیگر از مقالات کارکرد تکنیکهای بصری در روایت انیمیشنهای بدون کلام بررسی شده است.
سینمای بدون کلام شکلی آگاهانه است که میتواند قالبهای روایی گوناگونی را به شکلی تجسمی و بصری تولید و مخاطبان ردههای سنی و فکری متفاوت را به سوی این نوع سینما جذب کند. این پژوهش ضمن مرور پیشینه روشهای روایتپردازی در سینما، تلاش دارد به این موضوع بپردازد که فیلمهای انمیشین معاصر چگونه از کارکردها و تکنیکهای بصری در روایت آثار بدون کلام استفاده میکنند.
واکاوی کارکردهای متقابل موسیقی و توسعه اجتماعی با میانجیگری رادیو (از بدو تأسیس رادیو تاکنون) عنوان یکی دیگر از مقالات است.
در این مقاله، با اتکا به رویکرد جامعهشناسی، ظرفیتهای رسانه رادیو در تبادل توانمندیهای موسیقی و توسعه اجتماعی، برای ارتقای جایگاه یکدیگر مورد شناسایی قرار گرفته است.
در یکی از مقالات ارزش ویژه برند خبرگزاریها ارزیابی شده عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند آنها مورد شناسایی قرار گرفته است.
در بین رسانههای متعدد موجود در کشور، برندسازی بین خبرگزاریها اهمیت فراوانی یافته است و خبرگزاریها برای حسن شهرت در رقابت مستمر هستند. اما تاکنون مدل مشخصی برای سنجش ارزش برند خبرگزاریها ارائه نشده است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای ارزیابی ارزش ویژه برند خبرگزاریهای ایران است.
تحلیل کارکردهای زبانیِ عکسهای خبری عنوان آخرین مقاله منتشر شده در این نشریه است.
عکاسی خبری یکی از قدیمیترین و رایجترین شاخههای عکاسی است که با ابعاد مختلف زندگی انسان در ارتباط است. ثبت و روایت صادقانه و بیطرفانه وقایع، رویدادها و تحولات گوناگون جوامع انسانی، بیکم وکاست و بدون جرح و تعدیل از اهداف این شاخه عکاسی است.
عکس خبری، به عنوان یک رسانه و واسطه هنری تأثیرگذار، نوعی نظام بازنمایی است که میتواند معانی و پیامهای مختلفی را درباره اشخاص، وقایع و رویدادها منتقل کند و مانند زبان، کارکردهای متفاوتی به خود بگیرد.
پرسشهای مطرحشده عبارتاند از: ۱. چه کارکردهای زبانی در عکسهای خبری قابل مشاهده است؟ ۲. عکاس، بهوسیله چه عواملی میتواند به عکس خویش کارکردهای گوناگون زبانی ببخشد؟