مراغه- ایرنا- همایشی با عنوان «فرهنگ‌سازی غذای حلال» با هدف تاکید بر تشدید نظارت‌های شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌های دام و طیور مراغه امروز، شنبه در مدیریت جهاد کشاورزی برگزار شد.

عضو خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه در این همایش گفت: غذای حلال باید بدون هرگونه کوتاهی در نظارت‌های شرعی و بهداشتی در سفره مردم باشد و کوتاهی در نظارت بر ذبح اسلامی در کشتارگاه‌ها قابل توجیه نیست.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی با تاکید بر اینکه مصرف غذای غیرحلال، اثر وضعی بر جامعه دارد، اضافه کرد: مصرف گوشت غیرحلال که بر اثر ذبح غیراسلامی تولید و عرضه می‌شود، حرام است و مسئولیت آن برعهده ناظران روحانی مستقر در مراکز کشتار دام و طیور می‌باشد.

وی اظهار داشت: ضررهای مالی نباید توجیهی برای ذبح غیراسلامی و استفاده از گوشت حاصل از کشتار غیرشرعی توسط مدیران کشتارگاهی باشد.

کشتار دام‌های مولد آسیب‌زاست

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: کشتار دام‌های مولد در این شهرستان می‌تواند زمینهساز ضررهای اقتصادی باشد.

سیدعلی موسوی افزود: متاسفانه ذبح دام‌های سبک و سنگین مولد توسط برخی دامداران به بهانه نداشتن توانایی در تامین غذای دام‌ها، ضررهای اقتصادی بسیاری به بخش کشاورزی و تولید این شهرستان وارد می‌کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به بازار غذای حلال نیز ادامه داد: اکنون نیاز است که در کنار مصرف غذای حلال و لزوم توسعه اقتصادی، تولید غذای حلال در بخشهای تولیدی و کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: الگوبرداری از کشورهای موفق در زمینه تولید غذای حلال میتواند بستر توسعه اقتصادی در کشور به ویژه مراغه به عنوان یکی از قطبهای مهم کشاورزی و دامداری شمالغرب کشور را فراهم کند.

حضور ۲۴ ناظر شرعی در کشتارگاه‌های آذربایجان‌شرقی

نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: هم‌اکنون ۲۴ ناظر روحانی مستقر در کشتارگاه‌های دام و طیور بر ذبح شرعی در این مراکز نظارت دارند.

حجت‌الاسلام مجید نجفی افزود: نظارت بر ذبح شرعی در این کشتارگاه‌ها مسئولیت خطیر ناظران شرعی بوده و این امر در تامین غذای حلال جامعه مهم و حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر لزوم دریافت برند حلال توسط کتشارگاه‌های دام و طیور، اضافه کرد: برای این منظور باید کشتارگاه‌ها استاندارد حلال را دریافت کنند که این امر می‌تواند زمینه صادرات غذای حلال رافراهم کند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در حال حاضر ۲۰ کشتارگاه دام و طیور صنعتی در این شهرستان از ناظران شرعی بر ذبح برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام جعفر نزاعی افزود: از این تعداد ۹ کشتارگاه در زمینه دام و ۱۱ کشتارگاه در زمینه طیور فعالیت می‌کند و نظارت‌های مستمر شرعی و بهداشتی بر روند کشتار در آنها انجام می‌شود.

فعالیت سه کشتارگاه صنعتی دام و طیور در مراغه

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز بیان کرد: هم‌اکنون سه کشتارگاه صنعتی دام و طیور در این شهرستان فعال بوده و نظارت‌های شرعی و بهداشتی در آن به صورت مستمر انجام می‌شود.

اسماعیل کریمی‌اصل افزود: ماهاهنه بیش از ۳۰۰ هزار قطعه طیور و سالانه  از ۱۰ هزار راس دام سبک در کشتارگاه‌های این شهرستان ذبح و کشتار می‌شود.

وی اضافه کرد: فعالیت این کشتارگاه‌های صنعتی، ظرفیت مناسبی برای ذبح دام و طیور به صورت بهداشتی و شرعی و ارائه خدمات به شهرهای همجوار این شهرستان است.

به گزارش ایرنا ذبح شرعی یا ذبح اسلامی به مجموعه دستورهایی گفته می‌شود که در دین اسلام برای شیوه‌ی سر بریدن حیوانات توصیه شده‌ است که با بریدن رگ‌های چهارگانه گردن حیوان تحقق پیدا می‌کند.