تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش‌هایی از کریدور ریلی زاهدان ـ چابهار در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، «محمد اسلامی» امروز در مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور با اشاره به سالروز جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایرباس ایرانی که در سال ۶۷ رخ داد، گفت: این ننگ از چهره استکبار جهانی هیچ وقت پاک نمی‌شود. این جنایت جنگی را موجب افتخار خود دانستند و به فرمانده آن ناو آمریکایی که هواپیمای مسافری را مورد حمله قرار داد مدال افتخار دادند.

وی افزود: حافظه ملت ایران مملو از جور و ظلم آمریکا است و جلوه ظلم آمریکا در حق مردم ایران، در موضوع تحریم ها نیز خود را نشان داده است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امسال اولین برنامه ورود الحاق ناوگان ریلی تولید داخل را به شبکه ریلی برگزار می‌کنیم، گفت: نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد آنچنانی در این موضوع رخ نداده است اما به یک جریان پایدار تبدیل شده است .

وی تاکید کرد:کارخانه‌های سازنده داخلی با استفاده از خلاقیت‌ها، اقلام گلوگاهی در این حوزه را تولید می‌کنند تا وابسته به خارج نباشیم.

اسلامی ادامه داد: سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه می‌کنیم و امیدواریم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذار و تنوع مالی در این حوزه روند تولید عرضه ناوگان افزایش یابد.

به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسافری ضرورت دارد اهتمام ویژه‌ای برای سرعت تولید واگن مسافری داشته باشیم تا با کیفیت مناسب و غیرفرسوده در شبکه ریلی تردد کند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال در راه‌آهن دنبال می‌شود، گفت: نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت در قالب حمل و نقل ترکیبی از اهدافی است که دنبال می‌کنیم تا به هدف ۱۰۰ میلیون تن بار ریلی در سال برسیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه تحول اساسی در فناوری سامانه‌های ریلی مهم است، اظهار داشت: فقط به دنبال بازسازی و نوسازی ناوگان نیستیم بلکه باید به موضوع قطارهای پرسرعت نیز ورود کرده و این حوزه را توسعه دهیم .

وزیر راه و شهرسازی گفت:  تصمیم داشتیم برقی‌سازی خطوط و ناوگان در اولویت قرار گیرد که در این باره گام‌های اساسی برداشته شده است.

وی گفت: امروز کنسرسیومی درباره برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار تشکیل شد تا ظرفیت‌های صنعتی، مالی و تجاری شرکت‌های سرآمد کشور با تأمین مالی در هم بیامیزد و کنسرسیومی ترکیبی برای این پروژه شکل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند سال اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی پروژه‌های عمرانی آسیب دیده‌اند اما وزارت راه و شهرسازی موفق‌ترین دستگاه در جذب منابع مالی پروژه‌های عمرانی بود.

وی ادامه داد: نیاز است سرفصل‌های تأمین مالی را متنوع کنیم و یکی از الگوها در این باره برقی‌سازی راه‌آهن حومه‌ای تهران ـ گرمسار از طریق کنسرسیوم است.

اسلامی بیان کرد:‌ در هفته جاری قرارداد راه‌آهن اصفهان ـ اهواز منعقد می‌شود و در راه‌آهن زاهدان ـ بیرجند هم گروه فراغ مشارکت می‌کند.

وی اضافه کرد: بخش هایی از کریدور زاهدان ـ چابهار  در ماه‌های آینده بهره‌برداری می‌شود، همچنین بخش بیرجند تا یونسی و باقیمانده از زاهدان به زابل و بیرجند در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه خبر داد تا ظرفیت جدیدی برای انتقال بار در کشور ایجاد شود.