غلامحسین محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قراردادهای منتشر شده شهرداری تهران با رسانهها در فضای مجازی یادآورشد: من استقبال میکنم از اینکه شهرداری تهران در یک فرآیند شفاف اطلاعات سازمان را برای عموم مردم دسترس پذیر کرده است.
وی اضافه کرد: طبق این فرایند مردم و رسانهها میتوانند عملکرد شهرداری تهران را نقد کنند و بدانند بیت المال چگونه هزینه میشود.
قراردادهای حوزه ارتباطات متنوع است
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: ما باید هر خبری که در فضای رسانهای مطرح میشود را بررسی کنیم و بدانیم از چه زاویهای منتشر شده و این موضع صحیح است یا خیر؟
وی ادامه داد: قراردادهای مدیریت شهری در حوزه ارتباطات و رسانهها بسیار متنوع است و بخشی به تولید محتوا و بخشی به توزیع محتوا مربوط میشود.
محمدی اظهارداشت: در شهرداری نیز مانند بسیاری از نهادها و ارگانهای دیگری که روابط عمومی ها با استفاده از امکانات خود یا خرید خدمت اقدام به تولید و توزیع محتوا میکنند، به دلایل محدودیتهایی که در تبلیغات و اطلاع رسانی در شهرداری تهران به منظور کنترل قراردادها و کاهش هزینهها در مناطق ۲۲ گانه و سازمانها و شرکتها ایجاد کردیم، تصمیم گرفتیم فعالیت های برون سپاری رسانهای به صورت متمرکز انجام شود.
وی ادامه داد: این گام اول باعث شد تا بسیاری از اقداماتی که در شهرداری تهران به نام فعالیت رسانه و تبلیغات انجام میشد، توسط مرکز ارتباطات شهرداری تهران کنترل شود.
محمدی خاطر نشان کرد: به ازای آن برای آنکه بتوانیم اخباری را که شامل اخبار و اطلاع رسانی عمومی مانند موضوعات ترافیک، پسماند، فضای سبز، معماری و شهرسازی و همچنین گزارش عملکرد روزانه شهرداری تهران است را به گوش مردم برسانیم، اقدام به برونسپاری قراردادهای خبر و تولید و توزیع محتوا منطبق با قوانین و مقررات و تعرفههایی شرکت تبلیغاتی شهرداری تهران کردیم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران تصریح کرد: این فعالیتها اغلب خاص هستند و اساسنامه شرکت پیام رسا دارند که در آن درج شده است که فعالیتهای تبلیغاتی و هنری به تشخیص هیات مدیره و یا با فراخوان بین کسانی که بتوانند کار را انجام دهند (زمانی که افراد محدودی شرایط انجام خدمت را دارند) میتوانند ترک تشریفات برایشان انجام بشود که البته این مساله خود تشریفاتی دارد که با گزارشی توجیهی همراه است.
وی بیان کرد: به طور مثال در یکی از این قراردادها بیان شده است که برای شبکه اجتماعی توییتر برای یک فرد مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان داده شده است که این موضوع از اساس دروغ است که چنین چیزی نه ممکن و نه معقول است و قانونی نیست و این قرارداد برای توزیع تعدادی اخبار مشخص در سال طبق تعرفه های مصوب بوده است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران گفت: ما برای اطلاع رسانی دقیق و مناسب با بسیاری از رسانهها فعالیتهایی را طبق قانون داشتیم و حتی در برخی از روزنامهها ویژه نامههایی منتشر شد که عملکرد شهرداری تهران به خوبی به شهروندان تهرانی گزارش داده شود.
محمدی اضافه کرد: اغلب کار سازی فعالیتهای تبلیغاتی و هنری در شهرداری تهران از شرکت پیام رسا انجام میشود که این موضوع بر اساس قوانین و با نظر هیات مدیره و گزارشات توجیهی انجام میگیرد.
وی تاکید کرد: وظیفه روابطعمومی اطلاعرسانی اقدامات سازمان از طرق شفاف به عموم شهروندان است و رسانههای مکتوب و مجازی، رسمی و غیررسمی برای این مهم مورد استفاده قرار میگیرند؛ لذا اینکه با افراد و شرکتها بحث تولید و توزیع محتوا قرارداد بسته شود از وظایف ذاتی روابطعمومی است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: اینکه گفته شود شهرداری دارای روزنامه است و روابط عمومی هم خبرگزاری شهر را دارد با توجه به بررسیها و درخواستهای اطلاع رسانی در سازمان به هیچ وجه پاسخگو نیست و روابط عمومی با استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای و صدا و سیما و روزنامه ها باید حجم گسترده تری از مخاطبان را پوشش دهد.
محمدی افزود: طبق قانون شهرداری تهران به شرکت پیام رسا این اجازه را داده است که طبق مصوبه هیات مدیره در معاملات خرد و کلان هنری و تبلیغی علاوه بر مناقصه، از مسیر ترک تشریفات اقدام کند.
وی یادآورشد: این موضوع به دلیل این است که اگر بر فرض شهرداری قصد داشته باشد در روزنامهای خاص، فیلمی خاص و یا کمپین اطلاع رسانی خاصی که نیاز به مشخصات ویژهای بنا به تقاضای پیمانکار دارد نقش آفرینی کند و احتمال زیاد از مسیر فراخوان و مناقصه این اقدام ممکن نیست با تصویب مدیران کارسازی لازم را انجام دهد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: در شهرداری تهران از دهه ۷۰ این شرکت تبلیغاتی با همین مکانیزم مشغول به فعالیت است و بسیاری از اقدامات آن مورد سوال بوده و متاسفانه بدلیل در دسترس نبودن رسانهها هیچگاه شفاف نشده و رسیدگی هم نشده است.
وی تاکید کرد: امروز ما به صورت شفاف همه قراردادها و مقررات را در دسترس قرار می دهیم تا علاوه بر نهادهای نظارتی عموم شهروندان هم بررسی کنند و نظرات خود را بگویند.
محمدی ادامه داد: بسیاری حتی با این حجم فعالیت ها، ما را در زمینه اطلاع رسانی نقد میکنند؛ البته چون رسانه ملی با ما همکاری نداشت نتوانستیم بسیاری از فعالیتهای مدیریت شهری بویژه در حوزه تغییر ریل را به خوبی اطلاع رسانی کنیم.
وی ادامه داد: اما حداکثر توان خود را در شرایطی که مردم از نظر فکری و معیشتی نسبت به عملکرد کل حاکمیت نقد داشتند را برای تبیین ریل جدید مدیریت شهری بکار گرفتیم و گمان میکنیم فارغ از نیتخوانی ها این نقد و بررسی ها به نفع عموم شهروندان است.
به گزارش ایرنا، طی چند روز اخیر برخی قردادهای رسانه ای شهرداری تهران با مبالغ خارج از عرف در فضای رسانه ای و شبکه های مجازی به صورت گسترده منتشر شد که بازتاب فراوانی داشت.
در این قراردادهای منتشر شده که برخی با تایید و برخی با تکذیب روابط عمومی شهرداری تهران همراه شد؛ مبالغی به یک نفر و چند رسانه خاص برای بازنشر اخبار شهرداری پرداخت شده است.
در این اسناد که منتشر شده مبالغ ۴۰۰ و ۸۰۰ میلیونی برای پرداخت به فعالان رسانه ای جهت بازنشر اخبار شهرداری تهران تحت شرکت پیام رسا در نظر گرفته شده است.