به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از فرانس تیمرمن معاون رئیس کمیسیون اروپا در سیاست سبز نوشت: خودروهای برقی و تولید خودروهایی که آلایندگی کمتری ایجاد می کنند «در دسترس همه اروپایی ها قرار خواهد گرفت.»
کمیسیون اروپا مجموعه اقداماتی را در ماه جاری ارائه خواهد داد که هدف از آن تحقق اهداف اتحادیه اروپا در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان ۵۵ درصد در سال ۲۰۳۰ است.
تیمرمن گفت این اقدام شامل تشدید مقررات مربوط به استاندارد انتشار گاز دی اکسید کربن برای خودروهای جدیدی است که در دهه آینده به فروش می رسد.
وی از پیشنهاد به خودروسازان برای پرداخت هزینه آلایندگی بر اساس طرح تجاری انتشار گازهای آلاینده در اتحادیه اروپا پرده برداشت.
این مقام کمیسیون اروپا گفت ما باور نداریم که فقط اعلام تعیین ضرب الاجل در این زمینه موثر است. بلکه ما به دست اندرکاران صنعت خودروسازی خواهیم گفت که معیارهای دشوارتری را در زمینه انتشار گاز دی اکسید کربن تعیین خواهیم کرد.
فایننشال تایمز همچنین به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده گفت بروکسل کاهش ۱۰۰ درصدی در متوسط انتشار گاز دی اکسید کربن در خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۵ را هدف قرار داده است و این ضرب الاجل تعیین شده برای خودروهای بنزینی یا گازوئیلی تا سال ۲۰۳۵ است که در این اتحادیه فروخته می شوند.
شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد تولید خودروهای دارای سوخت احتراقی را در اروپا تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند.
استانداردهای آلایندگی خودروها در اتحادیه اروپا ،زمانی که در سال ۲۰۱۸ کاهش ۳۷.۵ درصدی دی اکسید کربن برای سال ۲۰۳۰ را هدف قرار داد با مداخله شدید تولید کنندگان خودرو روبرو شد. انتظار می رود این طرح با کاهش ۶۰ درصد انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ و ۱۰۰ درصد آن در سال ۲۰۳۵ مورد بازنگری قرار گیرد.
اتحادیه اروپا قصد دارد به اولین منطقه بزرگ جهان که انتشار گاز دی اکسید کربن در آن تا سال ۲۰۵۰ به صفر می رسد، تبدیل شود. بروکسل در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ۱۳ طرح قانونی را پیشنهاد خواهد داد تا این هدف را از نظر قانونی به واقعیت تبدیل کند. اکثر نمایندگان پارلمان اروپا و ۲۷ کشور عضو این اتحادیه باید این طرح را برای تبدیل شدن به قانون تایید کنند.
بر اساس گزارش سازمان محیط زیست اروپا، خودروهای برقی حدود ۱۱ درصد از خودروهای جدید در اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می دهند که نسبت به سال قبل از آن سه برابر شده است.
بروکسل در حال آماده سازی طرح هایی است که بخش حمل و نقل و مسکن باید بر اساس میزان آلایندگی خود اعتبارات خرید و فروش کربن کسب کنند.
پیشنهادهایی که برای هزینه کربن مطرح شده است از سوی دولت های فقیرتر این اتحادیه مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا به طور نامتناسبی مشتریان کم درامد و آنهایی نمی توانند خودروهای احتراقی را به برقی تبدیل کنند یا از روش های جایگزین برای حمل و نقل سبز استفاده کنند، جریمه می کند.
تیمرمن که خود یک سوسیال دموکرات هلندی است گفت هر چند نگرانی هایی درباره تکرار رسوایی جلیقه سبزهای فرانسه در سال ۲۰۱۸ علیه افزایش مالیات بنزین وجود دارد، انتشار گازهای الاینده در بخش حمل ونقل در سالهای اخیر افزایش یافته است. کشورهای فقیرتر اروپای شرقی هشدار داده اند که اقتصاد مبتنی بر سوخت فسیلی آنها با افزایش کربن زدایی با خطر جریمه شدن مواجه است.