بیرجند - ایرنا - رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در ۲ سال اخیر سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب برای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص داده می‌شود که این اعتبار در سه سال اخیر تنها ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

ابراهیم صالحی عمران روز یکشنبه در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود:  ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش‌های دانشگاه عملی و در محیط‌های دانشگاهی ارائه می‌شود و در حال حاضر سه هزار و ۴۰۰ کارگاه در مراکز فنی و حرفه‌ای وجود دارد که بخشی از آنها بروزرسانی شده است.

وی بیان کرد: هدف دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا ، ارائه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی به فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه هدف عمده این دانشگاه توسعه رشته‌های مختلف است اظهار داشت: در ۲ سال اخیر بیش از ۷۰۰ کد رشته جدید توسط شورای گسترش آموزش عالی به این دانشگاه اختصاص داده شده یعنی زمینه‌های کمی رشته‌های مختلف را ایجاد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ۲ اقدام عمده دیگر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است اینکه تمام سرفصل‌های دروس که از ۲۰ سال گذشته تغییر نکرده بود بروزرسانی شد که بروزرسانی سرفصل‌ها دروس زمینه‌ای برای تجهیزات جدید این کارگاه‌ها فراهم کرد.

صالحی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با وزارتخانه صمت منعقد شد تا بخشی از این آموزش‌ها از کارگاه‌های بخش خصوصی و دولتی خارج از این کارگاه‌ها استفاده کنیم یعنی زمینه آموزش ایده‌ال و دوگانه برای دانشجویان فراهم کنیم تا بتوانند به‌طور عملی مهارت بیاموزند تا بدون استخدام در ادارات دولتی بتوانند منشا اثر برای خانواده و جامعه باشند.

وی عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مانند سایر دانشگاه‌‍‌ها نمی‌تواند تسهیلات بدهد اما تفاهم‌نامه‌هایی با صندوق رشد و نوآوری و بانک کارآفرینی امید در حال امضا داریم که دانشجویان می‌توانند از این طریق از حمایت‌های مالی برخوردار شوند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: در سطح کشور ۱۸۰ دانشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که ۵۳ مورد مربوط به بانوان است و ۴۰ درصد دانشجویان را تشکیل می‌دهند که از این طریق زمینه ورود بانوان در توسعه و رشد اقتصادی را فراهم می‌کنیم.

وی گفت: امروز بالای هشت هزار مترمربع با هزینه‌کرد بیش از ۱۸ میلیارد تومان که حدود ۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای داخلی دانشگاه بوده به فضای آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزوده شد.

صالحی ادامه داد: همچنین بودجه تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی امسال به استان ابلاغ می‌شود تا بتوان کارگاه‌ها را توسعه و بروزرسانی کرد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها سرمایه‌گذاری زیادی‌روی سیستم آموزشی از ابتدایی تا سطح عالی دارند گفت: همچنین در ۳۰ سال گذشته نسبت به کاهش آموزش‌های نظری و سوق آن به سمت آموزش‌های مهارتی اقدام ویژه شده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور افزود: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد دانشجویان کشورهای دیگر مهارتی هستند که در این زمینه ما مقداری عقب هستیم و هنوز خانواده‌ها و حتی آموزش و پرورش آموزش‌های نظری و تجربی را در اولویت تحصیل فرزندان قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: همه تلاش‌ها بر این است تا دچار کمی‌گرایی در آموزش مهارتی نشویم لذا با افزودن بیش از ۷۰۰ کد رشته دانشگاهی، سرفصل دروس نیز تغییر و بروزرسانی شده است.

امروز سه پروژه عمرانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با هزینه کرد هشت میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در بیرجند افتتاح و عملیات اجرایی دو پروژه نیز آغاز شد.

همچنین عصر امروز نیز در شهرستان قاینات چهار هزار و ۲۵۰ متر پروژه‌های عمرانی شامل کارگاه، نمازخانه، خوابگاه دانشجویی و سالن چند منظوره افتتاح می‌شود که برای این پروژه‌ها ۱۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل درامدهای ملی و اختصاصی دانشگاه فنی و حرفه‌ای هزینه شده است.