کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: در صورتی که دولت کار نظارتی خود را با فعالیت تخصصی تشکل‌ها و انجمن‌ها ترکیب کند، کشور به سرعت تغییر و پیشرفت می‌کند.

به گزارش ایرنا، علی زینی وند روز یکشنبه در دیدار رییس و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با وی در محل دفتر استاندار با اشاره به هماهنگی بین دولت و مجلس شورای اسلامی افزود: تشکیل تیم تخصصی موجب توسعه صنایع و معادن می شود لذا اگر بخواهیم کشور را فنی و اجرایی مدیریت کنیم، بهترین راه استفاده از ظرفیت تشکل های بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: تشکل ها به علت رقابت با یکدیگر هزینه تولید را کاهش می دهند و مجبور به همراهی با تکنولوژی و دانش روز می شوند.

وی با بیان اینکه زیرساخت ها به نحوی ایجاد شده که هزینه تولید حمل و نقل کشور چین نسبت به ما بسیار ارزان تر است گفت: برخی کشورها با دانش روی سرباره زغال سنگ چندین برابر فروش ما درآمدزایی می کنند.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه رویکرد صنعت و معدن باید بر مبنای دانش روز باشد نه دانشی که اکنون استفاده می شود تصریح کرد: اگر بنا باشد با تکنولوژی امروز دنیا کار کنیم عقب می مانیم، دانش بنیان بودن یعنی درنوردیدن مرز امروز و دیدن ۲۰ تا ۳۰ سال آینده.

وی عنوان کرد: در این صورت اگر رابطه اقتصادی ما با دنیا برقرار شود از تکنولوژی ما چیزی باقی نمی ماند لذا مدیران حوزه صنعت و معدن باید فهمی صحیح از سیستم نوآوری داشته باشند و فرصت ها و لحظه ها را در نظام اداری باید شکار کرد.

زینی وند در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از اقدامات انجام شده و پیگیری کارها گفت: تمام بخش ها و فعالیت‌های حوزه صنعت و معدن با اهمیت و از مشاغل توسعه ساز استان کرمان و کشور محسوب می شود و امیدواریم هماهنگی این دوره بین دولت و مجلس شورای اسلامی موجب تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شود که هرکدام از بخش های آن حوزه هایی مهمی هستند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه های کلیدی با هدف کوچک سازی دولت ترکیب شده اند افزود: تجارت نیاز به ساماندهی جدی دارد و بسیاری از مسائل کشور در حوزه تامین، توزیع و تولید و واردات و صادرات مشکل دارد و به این دلیل است که تمرکز کلی و تعیین راهبرد برای آن وجود ندارد.

استاندار کرمان بیان داشت: کارهای بسیاری در حوزه های صنعت و معدن کشور و استان کرمان انجام شده اما در جاهایی که دولت و شرکت های بزرگ کار می کنند در واقع آورده آن برای کشور بیش از اینکه مدیون فن و تکنولوژی دنیا باشد، مدیون معادن غنی ما است.

معادن بهره وری لازم را ندارند

وی اضافه کرد: معادن کشور و این استان بهره وری لازم را ندارد زیرا دنیا چندبار از حوزه های مختلف معدنی درآمدزایی می کند و ما هنوز پهنه های خود را کشف نکردیم و خام فروشی می کنیم.

زینی وند یادآور شد: نحوه واگذاری توسط شرکت های خصولتی معادن را قفل کرده و در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدگاه های خوبی در این حوزه دارد که امیدواریم مدیریت ایشان ادامه یابد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان تاکید کرد: انجمن ها و تشکل های غیردولتی با رویکرد اعتماد دولت بهتر می توانند در حوزه بهره وری معادن کار کنند.

وی با اشاره به پیچیدگی نظام اداری گفت: در رابطه با واگذاری و تمرکززدایی اقدامات خوبی انجام شده اما تا شفاف سازی و سیستم محور کردن امور (به جای فرد محوری) راه بسیاری باقی مانده که امیدواریم در این دولت روی آن کار شود.