همدان- ایرنا - تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره وری و نگهداری از پارک جنگلی شهر کرفس از توابع شهرستان رزن با هدف ایجاد پارک فرا منطقه ای ۱۲۰ هکتاری میان اداره کل منابع طبیعی استان همدان و شهرداری کرفس امضا شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان روز یکشنبه در حاشیه امضای این تفاهم نامه، گفت: به دنبال مذاکره با شهرداری شهر کرفس و انعقاد این تفاهم نامه‌، مدیریت پارک جنگلی ۱۲۰ هکتاری این شهر به شهرداری واگذار می شود.

"اسفندیار خزائی" با اشاره به نقش مهم شهرداری ها در توسعه جنگل‌کاری و بهسازی فضای سبز شهری و تاکید بر مشارکت شهروندان در این حوزه، افزود: ترویج و توسعه فضای سبز، جلب مشارکت مردم و موسسات دولتی و غیردولتی از ارکان مهم حفظ و توسعه فضای سبز و طرح‌های جنگل کاری در استان همدان است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: این تصمیم بهترین راهکار حفظ و مراقبت از پارک های جنگلی و راهبرد جلب مشارکت شهرداری ها است که می‌تواند علاوه بر کارآفرینی و اشتغالزایی، ثمرات ارزشمندی در خصوص مراقبت از جنگل‌ها در مقابل تصرف احتمالی، جلوگیری از آتش سوزی و حتی کمک به غنای پوشش گیاهی منطقه داشته باشد.

خزائی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکنون مدیریت چهار پارک جنگلی دست کاشت حیدره، پارک جنگلی سد اکباتان و پارک جنگلی تپه ابوذر نهاوند و پارک جنگلی شهر شیرین سو را به شهرداری ها واگذار کرده است.

وی هدف از  واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی را حفاظت و حراست از جنگل‌های دانست و افزود: رویکرد منابع طبیعی از این اقدام، بهسازی، بازسازی، سبک‌سازی، چابک سازی و زیباسازی است و  این سیاست‌ها  همواره باید از سوی مجری طرح رعایت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:  بر اساس این تفاهم نامه ۱۲۰هکتار از اراضی جنگل کاری شده شهر کرفس به مدت یک سال به شهرداری برای مراقبت و نگهداری از آتش سوزی، آبیاری و توسعه فضای سبز واگذار شد.
خزائی این تفاهم نامه را تضمینی برای نگهداری و توسعه پارک جنگلی دانست و ابراز امیدواری کرد با حفظ و نگهداری صحیح این پارک جنگلی بتوان آن را به یک پارک فرا منطقه ای در شهرستان رزن ودرگزین تبدیل کرده و خدمات مختلفی را به ویژه در زمینه گردشگری، توسعه و نگهداری فضای سبز شهری ارائه کرد.

نزدیک به ۴۵ هزارهکتار جنگل، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی در استان همدان وجود دارد.

شهر کرفس از توابع شهرستان رزن در شمال استان همدان واقع شده است.