به گزارش ایرنا از سازمان اوقاف و امور خیریه، رضا معممیمقدم روز یکشنبه در جلسه توجیهی طرح شمیم خدمت و مانور سلامت که بهصورت ویدئوکنفرانسی با معاونان فرهنگی و اجتماعی استانها برگزار شد، اظهار کرد: در تقویت مراکز اجتماعی افق اولویتهایی حول مباحثی همچون بقعه و ازدواج، بقعه و طلاق، بقعه و اشتغال، بقعه و سلامت، بقعه و نشاط اجتماعی و بقعه و معیشت و مساعدت مومنانه مدنظر قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ناظر به عدالت اجتماعی بوده و عدالت لازمه تحقق تمدن اسلامی و ظهور است؛ دلیلش هم این است که جامعه مهدوی، جامعهای مولد و غیر وابسته و برخوردار است؛ لذا مسائل رفاه اجتماعی و مساله اقتصاد و تولید منحصرا برای یکسال نیست، بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۷ تاکنون بجز سال ۱۳۹۴ محور نامگذاریهایشان در شعار سال پیرامون اقتصاد بوده است؛ شعار امسال نیز همچون شعار سالهای گذشته، یک شعار اقتصادی و با رویکرد اجتماعی است.
مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: ما در قرآن کریم مشاهده میکنیم که خداوند اقامه نماز را که سمبل کار فرهنگی است را در کنار زکات که سمبل کار اجتماعی است و با اقتصاد مومنین ارتباط دارد، ذکر میکند.
معممیمقدم گفت: مقام معظم رهبری امسال فرمودند که مناسبتترین بسترهای اجتماعی و فرهنگی در نهادینهسازی و تحقق شعار سال اماکنی هستند که اجتماع مومنین است؛ بنابراین اماکن مذهبی بسترهای اجتماعی مناسبی برای نهادینهسازی شعار سال بوده و مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه زمینهساز مشارکت درونی مردم در تحقق شعار سال هستند.
وی با بیان اینکه کار فرهنگی درست یعنی ترویج کار و تلاش و دوری از رخوت، افزود: بحث آموزش و ترویج کارآفرینی بهصورت جدی در فرهنگسازی جای خود را باز کرده است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی فرمودند که نقش مردم در سرمایهگذاریها برای تولید و ایجاد جنبشی همچون کمک مومنانه برای جهش تولید در کشور مهم و موثر است لذا پایه و اساس تولید، خود باوری بوده و مستلزم فرهنگسازی است؛ دستگاههای فرهنگی و اجتماعی برای نهادینهسازی فرهنگ، اقتصاد و تولید وظیفه دارند.
مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: بقاع متبرکه از دیرباز ملجاء بی پناهان بوده و امروزه نیز بقاع متبرکه بجز کارکرد زیارتی و تعظیم شعائر مذهبی، کارکرد اجتماعی خوبی پیدا کردهاند، لذا کارکرد اجتماعی بقاع متبرکه تقویت شده است.
معممیمقدم با اشاره به اینکه ما طرح شمیم خدمت را از سال ۹۹ آغاز کردهایم، تصریح کرد:در این طرح سه گام مهم و اساسی مدنظر بوده است؛ در گام نخست با بهرهگیری از تجربیات کارآفرینان موفق و تعامل با سازمانها، نهادها، موسسات و گروههایی که در زمینه آموزش حرفه و صنعت، عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند، به آموزش متقاضیان کار پرداخته میشود.
وی افزود: در گام دوم تلاش میشود با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات مرتبط و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین، زمینه کار و درآمد برای کارآموزان مهیا شود و در گام سوم نیز تلاش میشود با راهاندازی بازارچههای خیریه و فروشگاههای ویژه، محصولات تولید شده توسط جامعه هدف در معرض فروش قرار گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیشترین تاکید ما بر اجرای گام اول طرح یعنی آموزش بوده است که در سال جاری با توجه به وجوب پشتیبانی از تولید، اجرای عملیاتی گامهای بعدی این ابلاغیه در دستور کار قرار میگیرد؛ ما در طرح شمیم خدمت آموزش، کارآفرینی و مهارتآموزی، بازاریابی، فناوری و خلاقیت را مدنظر قرار دادهایم.
معممیمقدم با اشاره به اینکه در زمینه پشتیبانی، بقاع متبرکه سراسر کشور این آمادگی را دارند که از تمام امکانات و ظرفیتهای خود در زمینه تولید استفاده و ایفای نقش کنند، گفت: اقدامات عملیاتی ما در طرح جامع شمیم خدمت شامل نیازسنجی شغلی، مشاوره شغلی، ارزیابی طرحهای اقتصادی خانگی، آموزشهای کسب و کار، کاریابی تامین مالی، بازاریابی فروش و راهبری شغلی است.
وی تصریح کرد: باید نگاهی تازه به مبلغین برای تقویت پیوست اجتماعی داشته باشیم و برگزاری کلاسهای کارآفرینی، اشتغال خانگی، شناسایی و ساماندهی و همچنین تجلیل از طلاب کارآفرین و تولید پیامهای کارآفرینی و اشتغال برای مباحث اعزام مبلغین مد نظر باشد و مبلغین اعزامی توانمندسازی مناطق هدف را مدنظر قرار داده باشند که این موضوع رونق مشاغل روستایی و جلوگیری از مهاجرت و حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی را بهدنبال دارد.
مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: روحانی کارآفرین سرمایه اجتماعی نظام را ارتقا میدهد و طلبه اشتغالآفرین محبوب جامعه است.
معممیمقدم یادآور شد: محلات ایران اسلامی مملو از فرصتهای جدیدی است که میتوان با بهرهبرداری بهموقع از این فرصتها با محوریت اماکن مذهبی مثل بقاع متبرکه و امامزادگان، معماری جدید اقتصاد خرد را احیا کرد و در کلان موثر بود؛ با توکل بر خدا و همت والای ایرانیان و با یک برنامهریزی مدون و کاربردی با شعار «هر بقعه یک کارخانه» از تولید و مشاغل خانگی حمایت میکنیم.
وی گفت: یکی از اساسیترین اهداف ما در این طرح استفاده بهینه از ظرفیتهای بالفعل حداقلی است؛ محصولات در منازل تولید میشود و هزینههای تولید کاهش مییابد؛ جهش اقتصادی بسیاری از کشورها از ایجاد مشاغل خانگی بوده است و این کارگاههای کوچک رمز موفقیت کشورهای صنعتی بودهاند؛ ما در این روش از حبه به خوشه و از خوشه به درخت و از درخت به جنگل میرسیم.
مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: نوع آموزش نیز بستگی به مزیتهای منطقه پیرامونی بقعه و همچنین توانایی و ظرفیت کارآموزان دارد و مشاغل مختلفی از جمله فرشبافی، صنایع دستی، پرورش گیاهان دارویی در دستور کار قرار دارد.