کرمان - ایرنا - استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایجاد ساختار اداری کارآمد و تحقق مبارزه با فساد اداری ملزومات گوناگون از جمله بسته شدن مبادی سرچشمه‌ها و گریزگاه‌های فساد دارد که تجربه قضایی رییس‌جمهوری منتخب در این زمینه کمک کننده است.

مهدی حسنی باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: اگر سرچشمه‌های فساد بویژه گریزگاه‌های قانونی آن با توجه به تجربه و اشراف حجت الاسلام والمسلمین رییسی در حوزه قضایی، شناخته و مبادی آن بسته شود، شایسته سالاری در انتصاب­ ها رعایت و قوانین موجود درباره نظام اداری بدرستی اجرا شود زمینه مبارزه با فساد اداری فراهم خواهد شد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت در استان کرمان افزود: دولت ­ها قبل از آغاز به کار مانند کتاب ­های نانوشته ­ای هستند که می ­توانند برگ ­های زرینی را در تاریخ هر کشور به نام خود ثبت کنند.

وی بیان کرد: توجه و اهتمام آقای رییسی به مساله کارآمدی نظام اداری نویدبخش تغییرات اساسی در این زمینه است و به نظر می ­رسد حرکت در این میسر است.

دولت فراجناحی

این کارشناس سیاسی در ادامه تاکید کرد: برای تشکیل مجموعه ای با سلامت اداری لازم است دولتی فراجناحی و دور از سهم­‌خواهی­ گروه‌­ها و جناح ­های سیاسی که اعمال آنها زمینه ساز رانت و مفسده ­های بعدی است تشکیل شود.

به گفته وی نظام اداری در جوامع انسانی عنصر به حرکت درآورنده قدرت و ماشین محرک حکومت ­ها محسوب می شود و سلامت در این نظام نشان دهنده قدرت حکومت است.

حسنی باقری افزود: انتخابات ریاست جمهوری با فراز و فرودهایش به پایان رسیده و توفانی از رقابت­ ها و برنامه ها جای خود را به آرامشی توام با انتظار داده و اینک برای رییس ­جمهوری منتخب صفی از وعده ­ها و انتظارها برجا مانده که چشمان تیزبین مردم در پی تحقق آن­هاست.

وی بیان کرد: حجت الاسلام والمسلمین رییسی در نخستین نشست خبری خود از اولویت ­های اساسی دولتش گفت و یکی از مهم­ترین آن­ها را بهبود شرایط نظام اداری و کارآمدی آن و مبارزه بافساد دانست.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت تصریح کرد: اما باید دید عناصری مانند کارآمدی، سلامت، قانون­مداری و فسادستیزی چه هستند و چگونه در نظام اداری شکل می گیرند و چه الزاماتی برای تحقق آن­ها وجود دارد.

وی اظهارداشت: در نظام اداری کارکردهایی مانند گردآوری و پخش اطلاعات، تصمیم‌ گیری ها، پیش­ بینی و اجرای تصمیم ها وجود دارد که در واقع اداره حکومت را می­ توان رابط میان تصمیم های سیاسی و اقدام های عملی نظام ­های سیاسی دانست و به این ترتیب نظام اداری آیینه تمام‌­نمای نظام سیاسی است.

نظام اداری و بیشترین ارتباط با مردم

حسنی باقری با بیان اینکه نظام اداری بیشترین ارتباط با مردم را در حوزه ­های گوناگون خرد و کلان دارد افزود: جایگاه نظام اداری زمانی حیاتی ­تر می ­شود که هدف نهایی مانند حفظ نظم و تامین خدمات عمومی نیز بر آن مترتب می شود بنابراین بی ­ربط نخواهد بود اگر بگوییم نبض حکومت­ ها با چگونگی گردش کار نظام اداری می­ زند.  

وی تاکید کرد: کارآمدی، سلامت، قانون­مداری و فسادستیزی که در سخنان رییس­ جمهوری منتخب بر آن­­ها تاکید شده از لوازم اصلی وجود نظام اداری، در یک نظام سیاسی موفق و بالنده است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بافت با اشاره به مفهوم کارآمدی گفت: کارآمدی را می ­توان برآیند عناصر و عواملی مانند سلامت، قانون­مداری و فسادستیزی دانست و آن را مفیدبودن، خدمت کردن، شایستگی و اثربخش بودن معنا کرده ­اند که برای نظام ­های سیاسی اهمیت بسیاری دارد و می ­تواند تعیین کننده میزان مشروعیت آن به شمار آید.

وی با بیان اینکه نظام سیاسی کارآمد را نظامی دانسته ­اند که متکی بر مبانی مورد پذیرش اکثریت شهروندانش باشد تصریح کرد: یک نظام کارآمد و فسادستیز از اصول، ارزش ­ها، آرمان ­ها و هدف ­های خود باید تعریف روشن و جامع داشته باشد.

حسنی باقری ادامه داد: نظام سلامت اداری در ستیز با فساد باید به لحاظ ساختار منطقی، منسجم و سازوکارهای لازم کارشناسی، مشورتی و مدیریتی اصول لازم را برای شناخت ظرفیت­ ها، موقعیت ­ها و اهداف داشته باشد و ابزارهای لازم در مقام سیاست­گذار برای طراحی، برنامه­ ریزی و تصمیم ­گیری در اختیار آن قرار گیرد که با توجه به رابطه میان نظام اداری و نظام سیاسی، نظام اداری کارآمد نیز باید واجد موارد گفته شده باشد.

وی با اشاره به اینکه سلامت اداری و فساد اداری مانند کفه­ های ترازو هستند و شدت و ضعف هر کدام در دیگری تاثیرگذار است اظهارداشت: نظام اداری سالم نظامی است که در آن قوانین و مقررات در انجام کارها، کارآمدی و بهره ­وری اجرا می ­شود و سطح رضایتمندی عمومی از عملکرد آن بالاست و در مقابل آن فساد اداری قرار می­ گیرد.

این استادیار دانشگاه ادامه داد: فساد اداری بنا بر تعریف ­های جهانی سوء استفاده از اختیارات دولتی برای کسب منافع شخصی است که  علت ­های شکل­ گیری آن زیاد و متنوع است و طیف وسیعی از عوامل ساختاری و بنیادی تا مسایل فرهنگی، سیاسی، مدنی، اعتقادی و تربیتی، و نظارتی را شامل می­ شود.