شهرری - ایرنا - شهردار منطقه ۲۰ تهران - شهرری گفت: بیش از ۵۰ درصد آبهای سطحی شهر تهران از قسمتهای شمال شرقی، شرق و بخش مرکزی شهر از این منطقه عبور می کند.

فرهاد افشار روز دوشنبه در جلسه بررسی جمع آوری آبهای سطحی شهرداری منطقه ۲۰ تهران - شهرری افزود: جمع آوری آبهای سطحی و هدایت آن به کانال های درجه یک و ۲؛ رفع خطر وقوع سیلاب در زمان بارندگی، کاهش آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی با لایروبی مستمر در طول مسیر انجام می شود.

وی استفاده و بهره برداری بهینه از طرح های ارائه شده از سوی مهندسین مشاور جمع آوری آبهای سطحی منطقه، شناسایی نقاط نیازمند اصلاحات عمرانی، نگهداشت و پایش مستمر شبکه آبهای سطحی و اجرای آن به ویژه در بخشهای مورد نیاز را ضروری برشمرد.

افشار با بیان اینکه کانال های اصلی این منطقه به طول ۳۰ هزار و ۳۵۰ متر، کانال های درجه دو ۲۰ هزار و ۸۷۰ متر و شکبه نهرها و کانیو ۴۱۹ هزار متر است، اظهار داشت: با توجه به اینکه روان آب های سطحی ناشی از بارندگی های فصلی و نزولات جوی در مسیر کانال های جمع آوری کننده به پایین دست هدایت می شود، بخش قابل توجهی از کانال های اصلی و درجه ۲ منطقه در سه سال اخیر توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری این منطقه و شرکت خاکریز آب بهسازی شده است.   

این مسئول با اشاره به اینکه پاکسازی و لایروبی مسیل ها و کانال های فرعی و اصلی از مهمترین اقداماتی است که به صورت مستمر و منظم در حال اجراست، خاطرنشان کرد: محدوده شهرداری منطقه ۲۰ دارای ۷ رشته کانال درجه یک با نام های سرخه حصار، فیروزآباد، ماندگاری، خروجی سوم، بازیافت، یاغچی آباد و بهشتی است که به صورت مستمر لایروبی می شوند تا شاهد تجمع ضایعات و زباله های شهری در این مسیرهای مهم شهری نباشیم.
وی در خصوص اهمیت بهسازی و مرمت کانال سرخه حصار در راستای تکمیل شبکه جمع آوری آب های سطحی تهران و کاهش آب گرفتگی ها در بخش های جنوبی پایتخت، اضافه کرد: بخشی از این کانال به طول چهار هزار و ۵۰۰ متر نیاز به بازسازی دارد و طرح های فاز یک و ۲ آن به تایید سازمان مشاور مهندسی معاونت فنی و عمران شهرداری تهران رسیده و پس از تامین اعتبار اجرایی خواهد شد. 
جلسه بررسی جمع آوری آب های سطحی منطقه ۲۰ تهران - شهرری  با هدف شناسایی و پیشگیری نقاط پر خطر در زمان بارش های فصلی برگزار و اقدامات انجام شده در شبکه جمع آوری آبهای سطحی شامل کانالهای اصلی، درجه ۲ و انهار نیز در این جلسه بررسی شد.

منطقه ۲۰ (شهرری) جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و دارای پنج ناحیه داخل محدوده و ۲ ناحیه خارج محدوده و ۲۱ محله است.