به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز دوشنبه در چهارمین همایش تهران هوشمند، افزود: ما برنامه هوشمندسازی تهران را در دستور کار داشتیم و تلاش کردیم با یک فرماندهی و سیاستگذاری واحد آن را شکل دهیم.
وی یادآورشد: تلاش شد که از نمایندگان بخش خصوصی که در این زمینه فعالیت جدی دارند و از اعضای دولت در این زمینه حاضر شوند و برنامه تهران من را برای عملیاتی سازی پیگیری کردیم.
حناچی اظهارداشت: در برنامه تهران من ۲ محور کلید شهر هوشمند و شهرداری هوشمند را دنبال کردیم، با این شعار که« تهران؛ شهری برای همه» است.
شهردار تهران گفت: شعار تهران شهری برای همه، ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها، هوشمند سازی بود و از همین رو تلاش شد تا شرایط دسترسی به خدمات برای همه فراهم باشد و همه سرویس های شهرداری را بر روی نرم افزار تهران من قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز شبکه هوشمند شهرداری، بیش از سه میلیون شهروند تهرانی را سرویس می دهد که به جهت تعداد اعضا و خدمات گیرندگان از نرم افزارهای نادر است.
حناچی ادامه داد: برنامه محله محوری را با هدف بهبود زندگی مردم در محلات در دستور کار قرار دادیم و بسیاری از برنامه های محله محور در برنامه تهران من نیز جایگزین شده است.
شهردار تهران گفت: امروز اگر نقدی بر تهران هم صورت می گیرد بنا بر اطلاعاتی است که خودمان در سامانه های مورد نظر در این زمینه قرار دادیم.
وی با بیان اینکه پشت درهای بسته هیچ کسی به مقصد نمی رسد، اعلام کرد: آزادسازی اطلاعات از اهداف ما بود و تجربه نشان داده بود که ایجاد رانت و شکل گیری فساد از عمده دلایل نارضایتی مردم است و امروز شهرداری تهران از ۶ دستگاه نخست در زمینه شفاف سازی و از بین بردن زمینه های رانت و فساد است.
حناچی اضافه کرد: امروز پرتابل شهرداری را بر روی سامانه تهران من قفل کرده ایم و امکان صدور پروانه ساخت خارج از آن غیر ممکن است و امیدوارم همین روند در مدیریت شهری آتی نیز ادامه یابد.
شهردار تهران گفت: یکی دیگر از اقدامات در شرایط کرونایی، راه اندازی درگاه پرداخت واحد با عنوان شهر پی بود که اکنون بر روی تاکسی ها راه اندازی و ۳۰ هزار دستگاه تاکسی به آن مجهز شده است.
وی افزود: یکی از نیازهای عمومی شهروندان در سطح شهر، حمل و نقل و محل پارک است و تغییر سبک زندگی با نگاه خدمات رسانی و کنترل تردد شهروندان مد نظر بود با همین رویکرد سرویس دوچرخه راه اندازی شد و سرویس حمل و نقل پاک، مورد نظر قرار گرفت که از تجارب موفق جهانی در خصوص تهران مطرح شد.
حناچی، از قرارگیری یک درصد وزن حمل و نقل شهر بر روی استفاده از دوچرخه خبر داد و توسعه استفاده از آن را فرصتی برای هدیه سلامتی به شهروندان برشمرد.
شهردار تهران به افزایش سه برابری میزان استفاده شهروندان از دوچرخه اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما توسعه زندگی پاک، بهبود حمل و نقل، تامین سلامت و کاهش آلودگی با استفاده از سرویس های دیجیتال بوده است.
وی استفاده از سرویس های داده محور را، زمینه ساز کاهش هزینه های شهر خواند و افزود: هزینه های مدیریت شهری امروز ۴۰ درصد کاهش یافته و با بسیاری از خدمات که میزان هوشمندی ما را افزایش می داد، هزینه های اداره شهر را کاهش دادیم.
حناچی یادآورشد: بسیاری از مدیریت هایی را که در شرایط کرونایی انجام می دهیم با استفاده از همین سیستم ها انجام می گیرد و مرکز رصدخانه تهران را بر همین مبنا به قطب تصمیم گیری و تصمیم سازی تبدیل کرده است و اکنون ۹۰۰ لایه اطلاعاتی را در اختیار داریم.
شهردار تهران، از جمله این اقدامات این دوره مدیریت شهری را آشتی دادن مدیریت شهری با زیست بوم فناوری و نوآوری خواند و گفت: راه اندازی مراکز نوآوری، استخراج نیازهای نوآورانه شهر تهران، کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نوآور نیز از جمله برنامه هایی است که تعقیب می کنیم.
وی تاکید کرد: ما در شهر تهران ادعای هوشمندسازی شهر را نداریم اما گام های جدی را برای ارائه خدمات در زمینه تهران هوشمند و شهرداری هوشمند برداشته ایم و تلاش کرده ایم در همین زمینه، در عرصه های بین المللی نیز شرکت داشته باشیم.
لازمه تحقق شهر هوشمند جلب مشارکت شهروندان است
زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این همایش گفت: موضوع شهر هوشمند از جمله مباحثی است که امروز همه دولتمردان و مدیران به دنبال آن هستند.
وی افزود: شهر هوشمند نیاز جامعه امروز بشری است و با توجه به افزایش جمعیت، لزوم بهره گیری کیفی از منابع محدود، می طلبد تا با استفاده از خدمات هوشمندسازی، برای صرفه جویی در زمان و منابع اقدام شود.
نژاد بهرام اظهارداشت: آنچه که بیش از هر مساله ای موضوع شهر هوشمند را جدی تر می کند، مشارکت شهروندان است و اینکه آیا با وجود همه زیر ساخت ها مشارکت شهروندان را هم در کنار خود دارد یا ظرفیت هایی ایجاد شده است که نشود از آن استفاده کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: استفاده از ظرفیت ها و زیر ساخت ها نیازمند ایجاد آنها، متناسب با نیاز مردم و آموزش و فرهنگسازی در میان شهروندانی است که از آن بهره برداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر امروز در بحث مناسب سازی اقداماتی انجام گرفته، نتیجه مطالبات مردم است اما همه ایستگاه های اتوبوس و متروی ما مناسب سازی نشده است و نیاز به توسعه این خدمات داریم تا به رضایت شهروندان دست یابیم.
نژاد بهرام یادآورشد: امروز ۳۰ درصد خودروها دنبال محلی برای پارک خودروی شخصی هستند اما اگر شهروندان از مزایای استفاده از ظرفیت هوشمندسازی خبرداشته باشند و ترویج شود و از آن استفاده کنند، آن زمان از ظرفیت های ایجاد شده، استفاده شده است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر می خواهیم شهر را هوشمند کنیم باید به شناسایی نیاز شهروندان باز گردیم؛ می توانیم با صرف میلیاردها تومان شهری هوشمند بسازیم و توجهی به نیاز شهروندان نداشته باشیم اما قادر به بهره برداری از آنها نباشیم و به نتیجه مطلوب نرسیم، وقتی بتوانیم نیاز شهروندان را شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی و اقدام کنیم، منابع هرز نمی رود و مشارکت شهروندان نیز جلب می شود.
وی اضافه کرد: امروز در جهت پارک های حاشیه ای، هوشمند سازی معابر، مدیریت ترافیک و اعلام آلودگی مناطق مختلف و توسعه فضای سبز نیاز به هوشمند سازی داریم.
نژاد بهرام اعلام کرد: پیوستگی خدمات هوشمندسازی با مشارکت شهروندان می تواند برنامه ریزی ها را به سرانجام برساند، چهار دوره این همایش برگزار شده و تجارب خوبی کسب شده اما هنوز در ابتدای مسیر هستیم.
وی گفت: توصیه من به سازمان فاوا(فنآوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری) و همکاران شهرداری امروز و فردا با مدیریت جدید این است که موضوع مشارکت شهروندان را جدی بگیرند و زیر ساخت ها را بر اساس آن تامین کنند و از ظرفیت آموزش برای جلب مشارکت آنان استفاده کنند و نسل امروز نسل بهره برداری از خدمات دیجیتال است و آنان هستند که فرهنگ بهره گیری از این زیر ساخت ها را می توانند به خانواده ها ببرند.