به گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری «عربی ۲۱» این محقق صهیونیست در مقاله خود نوشت: علت واقعی خشونت در مسجدالاقصی در زمان حاضر مربوط به رفتار پلیس اسرائیل است که بیانگر اصلی تمایل آنها به حاکمیت اسرائیل در قدس است.
وی می نویسد، «بیت المقدس و مسجدالاقصی عالی ترین نمادهای مقدس مردم فلسطین و هویت ملی آنهاست که قدرت متحد کردن نوار غزه و کرانه باختری را به آنها می دهد. بیت المقدس مکانی است که خشونت سیاسی از یک قرن پیش در آن فوران کرده و مهمترین دلایل ادامه دار بودن آن در این زمان ظهور شکاف های زیرساختی بین قدس شرقی و غربی در زمینه های مختلف زندگی از جمله برنامه ریزی، ساخت و ساز، تخریب خانه ها، آموزش، بهداشت و رفاه است.»
تسدکیاهو می افزاید، «فعالیت انجمن های شهرک نشینان (صهیونیست)که به دنبال یهودی سازی فضای عربی در بیت المقدس هستند، جامعه و رهبری سیاسی در قسمت شرقی و مسجدالاقصی را نادیده گرفته و سبب فرسایش وضعیت موجود شده اند که در نتیجه آن بیت المقدس مکانی برای تنش میان نظامیان اسرائیل و فلسطینیان می شود.»
«یک رویداد متناوب تقریباً روزانه در یک مکان و در یک زمان مقدس رخ می دهد و کافی است تا منجر به بروز خشونت سیاسی، ملی، مذهبی و قومی شود و دامنه این خشونت می تواند مکانهای دیگری را هم دربر بگیرد و به یک رویداد مهم در سطح ملی و تاریخی تبدیل شود.»
وی تأکید کرده که «ضلع شرقی قدس برای فلسطینیان به مانند یک مکان اشغال شده توسط نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل است، در مقابل از نظر نیروهای امنیتی و نظامی اسراییل، فلسطینی ها شهروندانی نیستند که باید به آنها خدمت کنند، بلکه دشمنی هستند که باید محدود و بازداشته شوند و چه بسا با آنها مبارزه شود».
تسدکیاهو می نویسد، «بیت المقدس برای فلسطینی هایی که در شهر قدیمی قدس یا در شهرهای اطراف آن زندگی می کنند نماد هویت جمعی است و آنها خسارت وارده به این فضای نمادین را خسارتی به خانه خود، هویت فردی و جمعی برای قدس، فلسطین، عرب ها و اسلام می دانند.»
وی تأکید کرده که پلیس اسرائیل در قدس نسبت به فلسطینی ها به طور تهاجمی و خشونت آمیز رفتار می کند و بدین ترتیب باب العامود در سالهای اخیر به یکی از علل اصلی خشونت پلیس اسرائیل علیه فلسطینی ها تبدیل شده است.