شیراز-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه موج پنجم کرونا وارد فاز صعودی و افزایشی شده است و تنها در بیست و چهار ساعت گذشته ۳۱۹ بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شده اند، از راه اندازی بیمارستان پشتیبان در شیراز از امروز دوشنبه ۱۴ تیرماه خبر داد.

مهرزاد لطفی روز دوشنبه در سیصد و پنجاه و پنجمین نشست دانشگاهی ستاد مدیریت کرونا بیان داشت: راه اندازی بیمارستان پشتیبان شماره ۲  نیز در دستور کار اعضای این ستاد قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیوع کرونای هندی موسوم به دلتا در استان فارس و شهر شیراز را جدی و بحرانی خواند و اظهار داشت: با توجه به شیوع این ویروس جهش‌یافته در کشور و استان، شرایط بیماری کووید۱۹ در فارس و شیراز بحرانی شده است.

لطفی گفت: روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت که اگر آمادگی لازم برای مواجهه با موج پنجم کرونا وجود نداشته باشد، با چالش روبرو می شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با تاکید بر مراجعه مردم استان به مراکز 16 ساعته در صورت وجود علائم بیماری و مواردی شبیه سرماخوردگی، افزود: علاوه بر مراکز 16 ساعته فعال کنونی، مراکزی که در آماده باش بوده اند نیز به صورت کامل فعال و آماده ارایه خدمت به مراجعان و بیماران خواهند بود.

لطفی اضافه کرد: بر اساس آمارها در کشورهای مختلف دنیا که با ویروس کرونای دلتا مواجه شده اند، ورودی بیمارستان ها و بستری بیماران مبتلا به کرونای نوع هندی نسبت به موج های پیشین کرونا، دو برابر بوده است.

او با اشاره به اهمیت توجه به شیوع موج پنجم کرونا از سوی مردم و مسوولان استان، بر لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و مراکز تجمعی و همچنین تعطیلی بوستان ها، پارک ها و تفرجگاه ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جامعه، تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نشست، ضمن بررسی روند واکسیناسیون کرونا در استان، تلاش برای افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در زمینه تزریق واکسن کرونا و اهمیت مراجعه مردم برای دریافت دوز دوم واکسن را عاملی مهم در مسیر مقابله با کرونا برشمرد.

ابتلای نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به کرونا در فارس

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز در این نشست با بیان آخرین وضعیت کرونا  در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز چهاردهم تیر، از ابتلای ۲۹۹ هزار و ۵۵۹ نفر به این بیماری خبر داد.

سید روح الله حسینی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۸۱ هزار و ۸۶۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۸۱ هزار و ۱۳۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۱۴ هزار و ۶۷۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۲۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۹۹ هزار و ۵۵۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۴۷۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۷۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

حسینی همچنین از بهبودی ۲۷۰ هزار و ۶۸۱ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

این مقام مسوول در دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن شش هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۸۴۰ نفر اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: ما در حال حاضر با یک سیر فزاینده بیماری مواجه هستیم. عامل بیماری در زمان حاضر گونه هندی است و یک تفاوت جدی با گونه های قبلی دارد که آن هم قدرت سرایت پذیری بسیار بالای آن است.

او افزود: این قدرت سرایت پذیری بالا به عنوان یک تهدید علیه سلامت افراد محسوب می شود. بنابراین هر فردی موظف است برای حفظ جان خود و اطرافیان شیوه نامه های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کند.