اردبیل- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نسبت به شیوع موج پنجم کرونا در این استان تا ۱۰ روز آینده هشدار داد و گفت: در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، متاسفانه به زودی با موج پنجم کرونا مواجه خواهیم شد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز موج پنجم شیوع کرونا در کشور مشاهده آثار آن در استان اردبیل افزود: شیوع موج پنجم کرونا در این استان طی روزهای آینده قطعی است مگر اینکه از امروز پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت شود.

وی بیان کرد: ویروس در حال انتشار در موج پنجم کرونا به احتمال خیلی زیاد از نوع ویروس دلتای هندی بوده و دارای قدرت انتقال بسیار بالایی است که می‌تواند سنین پایین و کودکان را نیز مبتلا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و سامانه های تهویه در رستوران‌ها، تالارها و مراسم عروسی اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلای جمعی، رعایت ظرفیت سالن‌های آبدرمانی در سرعین، مشکین‌شهر و اردبیل و نیز ظرفیت تالارهای عروسی در ایام پیش رو بسیار ضروری است.

وی از همه افراد بالای ۷۰ سال ساکن در استان اردبیل که نوبت اول واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، خواست تا به نزدیکترین مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

دکتر حبیب‌زاده همچنین اعلام کرد: طی روزهای اخیر شمار مبتلایان جدید و بستری شدگان کرونا در استان اردبیل افزایش یافته به طوری که در شبانه روز گذشته، ۳۷ بیمار جدید مبتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۱۸ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در هفته گذشته است.

وی همچنین با اشاره به روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ به ۲۱۴ نفر رسید که ۷۲ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با فوت ۲ فرد مبتلای دیگر در شبانه روز گذشته، آمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان یک هزار و ۸۳۴ نفر بوده است.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به بهبودی و ترخیص ۳۰ نفر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان را نیز ۴۶ نفر اعلام کرد.

وی بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۹۵ هزار و ۳۰۸ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۶۶ هزار و ۹۰۷ دوز واکسن نوبت اول و ۲۸ هزار و ۴۰۱ دوز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.