مهاباد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌آذربایجان‌غربی گفت: توسعه فرهنگی در منطقه نیازمند اهمیت به کتاب و مقوله کتابخوانی در جامعه است.

"حجت‌الاسلام ناصر خدایاری" روز سه‌شنبه در حاشیه اهدای لوح تقدیر روستای خورخوره مهاباد به عنوان روستای نمونه دوستدار کتاب در کشور افزود: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در اقشار مختلف جامعه موجب توسعه فرهنگی جامعه و کاهش بزهکاری و نابهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد:  کتابخوانی و مطالعه به عنوان گنجینه فرهنگی و اثرگذار از اصلی‌ترین شاخص‌های رشد فرهنگ عمومی جامعه به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت روستاها در امر کتابخوانی افزود: هراندازه توجه برای ارتقای شاخص های فرهنگی در سطح روستاها بیشتر شود امکان جلوگیری از مهاجرت به شهر و افزایش حاشیه نشینی در سطح جامعه کمتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام خدایاری با اشاره به اینکه ترغیب نسل جوان به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی امری ضروری است، گفت: یکی از مشکلات و کاستی‌های جامعه پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است که باید با ایجاد برنامه های فرهنگی در کنار احداث مراکز کتابخوانی تقویت شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد هم در این مراسم گفت: روستاهای مهاباد با بضاعت و دست خالی موفق به اخذ پنج عنوان برتری کشور در امر کتاب و کتابخوانی شده اند و این مهم ایجاب می کند توجه مسوولان به این منطقه بیشتر باشد.

سیامند جوانبخت اضافه کرد: طی چند سال گذشته پنج عنوان برتر کشوری شامل چهار روستای برتر کتابخوانی و یک روستای شایسته تقدیر در این شهرستان کسب شده که در سطح استان و حتی کشوری کم نظیر است.

وی اضافه کرد: امسال نیز برای کسب عنوان روستاهای خلاق در سطح کشور برنامه ریزی مناسبی توسط اهل قلم و فرهنگیان این شهرستان انجام شده است که امیدوار به تکرار موفقیت های گذشته خود هستیم.

در ادامه مراسم هم بن ۱۰۰ میلیونی تهیه کتاب توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌آذربایجان‌غربی از طرف وزارتخانه به کتابخانه روستای خورخوره اهدا شد.

روستای "خورخوره" مهاباد اسفندماه سال گذشته در جمع ۱۱ روستای برگزیده هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور معرفی شده بود.

این روستای با هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری مهاباد واقع شده است.