تهران- ایرنا -معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش، نقش ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور را از نقاط قوت سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت آموزش‌ و پرورش، علیرضا کمرئی در خصوص بررسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تأثیر نمره در کنکور گفت: نقش ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سبب تأثیرگذاری مثبت بر نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و سوابق تحصیلی دانش آموزان در سنجش و پذیرش موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش سال‌هاست که به دنبال افزایش سهم سوابق تحصیلی و دوره ۱۲ ساله آموزش و تعلیم و تربیت، در پذیرش کنکور بوده است تا اعتبار نظام تعلیم و تربیت را افزایش دهد.

کمرئی ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط مصوب در ۵ محور تدوین‌ و سعی شده است که در هر یک از این سیاست‌ها مسائل و مشکلات موجود را رفع و وضعیت فعلی را اصلاح کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد:برگزاری دو بار کنکور در سال فرصت دوباره‌ای به داوطلبان می‌دهد تا نتیجه مطلوب از دوره تحصیلات خود را کسب کنند و نتیجه تلاش سال‌های خود را به‌یک‌باره در سه ساعت برگزاری کنکور و به‌صورت تستی از دست ندهند.

وی، سیاست‌های تصویب‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی را سیاست‌های منسجمی دانست که به سمت تفکیک سنجش به پذیرش می‌رود، نقش تبلیغات سوء و فریبنده را کاهش می‌دهد، نقش آموزش‌وپرورش را در محدودسازی تبلیغات زیبنده برجسته می‌کند، سهم سوابق تحصیلی را افزایش می‌دهد و همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا چشم‌انداز مناسب برای دانش آموزان ایجاد شود تا دانشگاه و غول کنکور تنها چشم‌انداز جوانان نباشد.

کمرئی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد از پذیرش در کنکور از طریق سوابق تحصیلی است، افزود: بر اساس قانون مصوب ۹۲ و اصلاحیه سال ۹۵ مقرر بود؛ افزایش سوابق تحصیلی انجام شود.

وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه برای آموزش‌وپرورش امکان تسری امتحانات پایه دهم و یازدهم امکان نداشت و سیستم آموزش عالی فقط تأثیر مثبت سوابق را لحاظ کرد و امکان تأثیر قطعی سوابق به دلیل محدودیت‌ها و شرایط فراهم نشد، این سیاست‌ها می‌تواند در اصلاح این مهم نقش مؤثری داشته باشد.

کمرئی در ادامه اظهارکرد: محدودیت‌هایی برای برداشتن و حذف یک‌باره کنکور در کشور وجود دارد و همچنین رقابت سنگینی برای کسب ۱۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های معین و رشته‌های معین وجود دارد که شرایط را برای حذف یک‌باره کنکور فراهم نکرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: این سیاست‌ها سعی دارد شرایط را برای حذف پلکانی کنکور فراهم کند.