نوشهر - ایرنا - فرماندار نور از اختصاص ۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح جلوگیری از رانش زمین ، ایمن‌سازی و نگهداری راه‌های ارتباطی کوهستانی و احداث دیوار حفاظتی نقاط سیل‌زده این شهرستان خبر داد.

علی شادمان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته به دنبال رانش زمین در برخی محورهای روستایی این شهرستان از جمله محور رویان به بلده، کارشناسان اداره راه و شهرسازی پس از بررسی های میدانی اعلام کردند که برای جلوگیری از رانش زمین و مقام سازی دیوارهای های این محور نیاز به اعتبارات ملی است که این مبلغ اختصاص یافته است.
وی افزود : قرار است ۲۵ میلیارد تومان از این مبلغ برای تثبیت و پایدار سازی زمین به طول ۴۰۰ متر در مسیر سخت گذر رویان - گلندرود در منطقه « اسپی او » هزینه  و ۲۰ میلیارد تومان هم صرف تکمیل و احداث دیواره حفاظتی در چهار نقطه مسیر دوآب به بلده در کنار رودخانه به طول های بین یکصد تا ۳۰۰ متر و به ارتفاع حداقل چهار متر شود.

فرماندار نور گفت که ۲ میلیارد تومان باقی مانده هم صرف احداث دیواره حفاظتی نقاط حادثه دیده سیل سال گذشته شهر بلده خواهد شد.

در جریان سیل تیر ماه سال گذشته در شهر بلده علاوه بر آبگرفتگی تعدادی از خانه ها، خسارت زیادی به خیابان ها و تاسیسات زیربنایی این شهر وارد شده بود.

شادمان گفت که اجرای این پروژه ها پس از برگزاری مزایده و تعیین پیمانکارها شروع می شود تا قبل از رسیدن فصل سرما تمامی کارها انجام شود.

سال ۹۷ ریزش کوه در محور بلده موجب رانش زمین و تخریب حدود ۴۰۰ متر از طول جاده و نیز خسارت به حدود ۳۰ واحد مسکونی شده بود. تداوم این روند در فروردین امسال موجب فرو نشست و شکاف عمیق زمین به طول حدود ۵۰ متر و عمق حدود ۱۰ متر و ممنوع شدن تردد وسائط نقلیه سنگین در این مسیر شد.

محور سخت گذر کوهستانی رویان - گلندرود - بلده به طول حدود ۷۵ کیلومتر ، پیوند دهنده ۲۱ روستا و شهرهای رویان و بلده است و هرساله به خاطر عوامل تهدید کننده همچون ریزش کوه ، بهمن و نیز مه گرفتگی دایمی در فصول سرما از نیمه دوم هر سال به روی وسایل نقلیه موتوری با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط بسته می شود.

آخرین بار اردیبهشت ماه سال ۹۹ در پی بارش باران و جاری شدن سیلاب موجب آسیب دیدن و قطع  مسیر بلده به دوآب در چهار نقطه و سقوط یک دستگاه خودروی سواری زانتیا و کشته شدن ۲ سرنشین آن شده بود.