بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: درحال حاضر بیش از ۳۰۱ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، شکر، برنج، روغن خوراکی و کود شیمیایی در انبارها و محوطه های بندر شهید رجایی ذخیره سازی شده است که این میزان، بدون احتساب کالاهای اساسی کانتینری است.

علیرضا محمدی کرجی ران روز شنبه با اعلام این خبر به رسانه ها با اشاره به اینکه باید تدابیری ویژه به منظور کاهش ماندگاری کالاهای مورد نیاز مردم در بندرشهید رجایی اتخاذ شود، افزود: محموله شکر با رقم ۸۵ هزار تن بیشترین میزان حجم موجودی و همچنین محموله های گندم با رقم ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن دارای کمترین میزان حجم کالای اساسی انباشت شده و محموله جو با ثبت چهار روز، رکورددار کمترین میزان ماندگاری در بندر شهید رجایی است.
وی تجهیز بندر شهید رجایی به برج های تخلیه غلات جدید با راندمان بالا و همچنین افزایش جرثقیل های ساحلی با هدف افزایش بهره وری و عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را از جمله اقدام های مهم در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: انبارها و محوطه های بندری محل گذر کالاست و نباید به مکانی برای ماندگاری یا توزیع کالا تبدیل شود؛ زیرا هرچه ماندگاری کالا کاهش یابد به میزان بیشتری از منافع مردم، بندر، بخش خصوصی شامل واردکنندگان، صادرکنندگان و نیز سرمایه گذاران صیانت می شود.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در چرخه ی تامین و توزیع کالاها نقش انباردار و مدیریت تخلیه و نگهداری را برعهده دار است، گفت: در صورتی که مدت زمان ماندگاری کالا در بندرشهید رجایی به میزان منطقی و استاندارد حدفاصل بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه برسد، یک روند طبیعی در زنجیره تامین کالا شکل خواهد گرفت که پیامدهای مثبتی در زمینه گردش کالا در محوطه های بندری به دنبال دارد و در بحث تنظیم بازاری نیز اثرگذار خواهد بود.
محمدی کرجی ران همچنین از اقدام های صورت گرفته به منظور مدیریت ماندگاری کالاهای اساسی در بزرگترین بندر تجاری ایران اشاره کرد و گفت: از اواخر سال گذشته، سازمان بنادر تعرفه‌های خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی را بر حسب مدت زمان تعریف و مصوب کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآورشد: این تعرفه بر اساس کتابچه تعرفه و به‌صورت پلکانی بر حسب مدت زمان ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۵ و ۶۰ روزه و بیشتر محاسبه می‌شود و بر همین اساس قیمت برای هر دوره زمانی متفاوت است و به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند تا انگیزه عوامل بیرونی برای انباشت کالا در بندر کاهش یابد. 
محمدی کرجی ران، مدیریت صحیح ورود کالای اساس و اعمال نرم های عملیاتی و پیگیری سیاست حمل یکسره کالا در بندر شهید رجایی را از دیگر اقداماتی برشمرد تا فرآیند تخلیه کالاها از کشتی سرعت بگیرد تا این شناورها در هنگام تخلیه، متحمل هزینه خسارت دیرکرد (دموراژ) نشوند.

وی یادآورشد: همچنین پیگیری های لازم با صاحبان کالاهای اساسی به منظور سرعت بخشی در خروج کالاها و هماهنگی با سازمان های مرتبط در امر ترخیص و تامین ناوگان حمل و نقلی نیز به انجام رسیده است تا شاهد سرعت گرفتن و تسهیل ورود و خروج کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی باشیم.