به گزارش ایرنا، مشاور استاندار کردستان در امور معلولان روز شنبه در مراسم رونمایی از این طرح که بصورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: در قوانین حمایت از حقوق معلولین، ۲ واژه دسترسی پذیری و دیگری مناسب سازی اماکن عمومی مورد تاکید بوده که در همین زمینه خط بریل کردی راهاندازی شده است.
نصرالله ابراهیمی افزود: خط بریل کُردی هم زمینه دسترسی و بهره گیری نابینایان به کتب مشاهیر بزرگان زبان کوردی را فراهم می کند و هم این فرصت را برای آنها مهیا می کند تا بدون وابستگی به دیگران، آثار خود را به زبان کُردی تدوین کنند.
وی در خصوص ویژگی های یکپارچه سازی خط بریل کُردی، گفت: این خط برای تمامی لهجه های کردی کارایی دارد و علاوه بر آن خلاصه نویسی در آن رعایت شده و علامت های آن برای راست چین و چپ چین کاربرد دارد.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان با بیان اینکه کارگروهی در پژوهشکده کردستان شناسی با حضور افراد آشنا به زبانهای مختلف دنیا و همچنین افراد آشنا به امور نابینایان تشکیل شده است، اضافه کرد: این کارگروه طی ۲ سال تلاش و همکاری، موفق به طراحی خط بریل ویژه نابینایان شد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه این اقدام مهم با محوریت دانشگاه کردستان و همکاری استانداری کردستان و اداره کل بهزیستی استان انجام شد، یادآور شد: دلیل محوریت دانشگاه کردستان به دلیل جایگاه و اعتبار علمی آن بوده و از سویی تنها مرکز علمی تدریس و ترویج زبان کُردی در سطح عالی است.
وی در خصوص دلیل همکاری استانداری و بهزیستی نیز اظهار داشت: استانداری عالی ترین مرجع اداری در سطح استان برای تحقق حقوق معلولین و بهزیستی نماینده دولت در پیگیری حقوق معلولین، هستند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه کردستان جزو معدودترین استان هایی است که استاندار، فرمانداران و تعدادی دیگر از مدیران، مشاور امور معلولین دارند، از حمایت ها و پیگیری های استاندار و مدیرکل حوزه ایشان در اجرای طرح یکپارچه سازی خط بریل کردی قدرانی کرد.
قدردانی استاندار کردستان از دانشگاه کردستان
استاندار کردستان هم امروز در پیامی از دستاندرکاران اجرای طرح جامع یکپارچهسازی خط بریل کُردی قدردانی کرده بود که علی مفاخری مدیرکل حوزه استاندار آن را قرائت کرد.
بهمن مرادنیا اجرای طرح جامع یکپارچهسازی خط بریل کُردی را مصداق روشنی از تلاش و خدماترسانی به نوع بشر دانست و از دستاندرکاران آن قدردانی کرد.
در پیام استاندار کردستان آمده است: "سپاس و ستایش کردگاری را سزاست که با پیوستگی ذرات بنیاد، هستی نهاد و علم و معرفت را همچون چراغی تابناک در مسیر هدایت بشر قرار داد.
بدون شک اجرای طرح جامع یکپارچه سازی خط بریل کردی که با محوریت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان و همکاری و پشتیبانی حوزه مشاور امور معلولین استانداری و سازمان بهزیستی به انجام رسیده، مصداق روشنی از تلاش هایی است که تعالی نوع بشر را در راستای بهره مندی از نعمت های وسیع خداوند را در پی خواهد داشت.
امید است دست اندرکاران طرح مذکور با ادامه فعالیت خود کاستی های احتمالی آن را به نحوی برطرف نمایند که زمینه ساز دسترسی افراد دارای آسیب بینایی به منابع پربار و غنی زبان کردی و بهره مندی سایر اقشار جامعه از نتیجه استعدادهای جامعه هدف (برادران و خواهران دارای آسیب بینایی) را بیش از پیش فراهم نماید.
توفیق روزافزون اعضای کارگروه و حامیان آن را در اجرای چنین طرح های بی نظیر و فعالیتهای خیر و خداپسندانه را از پیشگاه خداوند متعال مسالت می نمایم."
تحصیل ۱۶ دانشجوی نابینا در دانشگاه کردستان
رییس دانشگاه کردستان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت تامین فضا و امکانات مناسب برای دانشجویان نابینا، اظهار داشت: با توجه به استعداد و تواناییهای دانشجویان معلول و بویژه نابینایان دانشگاه کردستان، تامین امکانات لازم برای هر نوع فعالیت آموزشی و فرهنگی برای این گروه ضروری است.
رحمت صادقی افزود: یکی از اقداماتی که دانشگاه کردستان به آن افتخار می کند عمل به ماموریتهای محلی برای توسعه است.
وی با بیان اینکه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست بوم دانشگاه کردستان باید رسالت و مسوولیت اجتماعی خود را ادا کند اضافه کرد: یکی از امکانات دانشگاه کردستان کتابخانه این دانشگاه است که در حال تبدیل شدن به مرجعی برای نابینایان کل استان است.
رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه همسان سازی خط بریل کردی یکی از اقدامات ماندگار در کردستان خواهد بود افزود: در حال حاضر ۱۶ دانشجوی نابینا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و این اقدام میتواند زمینه جلب و جذب دانشجویان روشندل را فراهم کند.
صادقی اضافه کرد: کتابخانه نابینایان دانشگاه از سال ۸۹ کار خود را آغاز کرده و در دو زمینه بریل و گردآوری منابع صوتی فعالیت میکند.
به گفته اعضای علمی این کارگروه، طرح یکپارچه سازی خط بریل کُردی به زودی به عنوان مقاله JCR چاپ خواهد شد، که این امر نشان دهنده بالا بودن جنبه علمی این طرح است.
دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیسهای دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.
این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
این دانشگاه با پذیرش بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرفهایی برای گفتن داشته باشد.