تهران - ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت که خسارت های فراوان اقتصادی، انسانی و روانی ناشی از تاخیر در واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، بسیار فراتر از هزینه تامین واکسن است.

به گزارش ایرنا، «محسن هاشمی» روز یکشنبه در جریان سیصد نهمین جلسه شورا گفت: متاسفانه پیک پنجم کرونا در تهران در حال رشد است و آمار قربانیان کرونا در تهران به مرز صدنفر در روز رسیده است.

وی افزود: این آمار نشان می دهد، عدم توجه به توصیه های دلسوزانه مبنی بر کنترل فعالیت های انتخاباتی و عدم برگزاری انتخابات شوراها در استانهایی که وضعیت مناسبی از نظر شیوع کرونا ندارند به چه نتایجی منجر می شود.

هاشمی اظهار داشت: در این شرایط از نظر مدیریت پروژه واکسینا سیون نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و با عدم تحقق وعده های مکرر مسئولان وزارت بهداشت، پدیده های نامناسبی چون ازدحام در سفر ایرانیان به ارمنستان و سایر کشورها برای واکسیانسیون رخ داده که در شان نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران نیست.

هاشمی تاکید کرد: اگرچه واکسن تولید داخل، موضوع افتخار آفرین و مهمی است اما باید توجه داشت که این فرایند نیازمند تجهیزات ویژه، زیرساختها، مواد اولیه و فن آوری بالایی است که ممکن است با مشکلات متنوع ومتعددی بدلیل تحریمها و حساسیت ایمنی و سلامتی پروژه مواجه شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید در کنار حمایت از واکسن تولید داخل از سایر منابع نیز واکسن کرونا را تامین می کردیم تا در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه در واکسیناسیون از مرز ۵۰ درصد عبور کرده اند ما در مرز ۵ درصد نباشیم.

هاشمی همچنین عنوان کرد: خسارت های فراوان اقتصادی، انسانی و روانی ناشی از تاخیر در واکسیناسیون، بسیار فراتر از هزینه تامین واکسن است و ماههایی که بدلیل ابهام در استراتژی و مواضع، در پروژه تامین واکسن تاخیر بوجود آمده است، صدمات جبران ناپذیری به خانواده ها و اقتصاد کشور وارد کرده است.

رییس شورای تهران افزود: در کنار این موضوع، از اصحاب رسانه انتظار داریم در موضوع کرونا و واکسن، با نگاه سیاسی برخورد نکرده و حمایت و انتقاد را در فضای کارشناسی طرح کنند تا با ایجاد دوقطبی های کاذب وتخریبی یا تبلیغی، سلامت عمومی تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار نگیرد.

رای منفی هیات تطبیق فرمانداری تهران به نامگذاری معابری به نام بهرنگی، باغچه بان، مرادی کرمانی

محمد جواد حق شناس در ادامه این نشست طی تذکری نسبت به نظر هیات تطبیق در رد نامگذاری چهار خیابان از معابر تهران به نام اساتید ادبیات کودک و نوجوان، اعلام کرد: کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران بنا به پیشنهاد نهادها، مجامع دانشگاهی، شورایاری ها و دیگر مراکز مرتبط و در نهایت با رای اعضای شورای شهر نسبت به نامگذاری خیابان های شهر اقدام می کند.

وی افزود: در خصوص نامگذاری معابری به نام بزرگان ادبیات کشور از جمله جبار باغچه بان، مهدی آذر یزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی کرمانی، پیشنهادهایی از سوی افراد و نهادهای فرهنگی مانند دفتر شعر جوان به شورا رسید.

حق شناس یادآورشد: بنا به خویشاوندی که میان این نهادها و بزرگان شعر و ادب وجود دارد، چهار خیابان روبروی کانون پرورش فکری که صاحب عناوین اول، سوم، پنجم و هفتم بود، با حفظ شماره به نام آنها نامگذاری شد.

این عضو شورای شهر گفت: در اقدامی عجیب از سوی هیات تطبیق به ریاست فرماندار تهران، آن هم مقارن با روز ادبیات کودک و نوجوان، این مصوبه شورای شهر غیر قانونی اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این کمیسیون نامگذاری شورای پنجم، در تکریم فرهنگ و ادبیات کودک و نوجوان کشور، معابری را به نام عباس یمینی شریف، نادر ابراهیمی، مصطفی رحماندوست، توران احمدی، قیصر امین پور، احمدرضا احمدی، پروین دولت آبادی و عباس کیارستمی نامگذاری کرده بود.

حق شناس اضافه کرد: مهدی آذر یزدی  که روز رحلت او ۱۸ تیر  ۸۸ به نام روز «ملی ادبیات کودک و نوجوان» نهاده شده، دارنده عنوان بیشترین تیراژ کتاب کودک و نوجوان است و چند نسل با کتاب «قصه های خوب؛ برای بچه های خوب» او خاطره ها دارند و نام پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران به وی اختصاص یافته است.

وی به یادآوری جمله ای از رهبر معظم انقلاب در توصیف ارزش کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب مهدی آذر یزدی پرداخت و ادامه داد: در این کتاب آذر یزدی داستان های کهن را به زبان کودکانه بازنویسی کرده است.

حق شناس اعلام کرد: جبار باغچه بان از راهگشایان و پیشگامان ادبیات کودک و بنیانگذار نخستین کودکستان و مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز و اولین مولف و ناشر کتاب کودک در ایران بوده و آثار وی از شورای جهانی کتاب کودک عنوان بهترین کتاب های کودک را به دست آورده است.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: صمد بهرنگی معلم، نویسنده و مترجم و محقق فولکور آذربایجان که نیاز به معرفی ندارد و همه ایرانیان او را با کتاب معروف «ماهی سیاه کوچولو» می شناسند و این کتاب و چندین کتاب دیگر از جمله «الدوز و  کلاغ ها»، «یک قلو و هزار قلو» و «افسانه های آذربایجان» باعث شهرت او شده اند.

وی افزود: عمده شهرت هوشنگ مرادی کرمانی به خاطر قصه های مجید بوده و این داستان و بسیاری از قصه های او به فیلم تبدیل شده است و آثار هیچ کدام از داستان نویسان ایرانی به اندازه مرادی کرمانی در جهان ترجمه نشده است.

حق شناس یادآورشد: بسیاری از آثار هوشنگ مرادی کرمانی صاحب جوایز ملی و بین المللی است و افتخارات بسیاری را برای خود وی و ادبیات ایران به ارمغان آورده است.

این عضو شورا تاکید کرد: از رئیس شورا تقاضا دارم به گونه ای که مناسب می دانند فرماندار و اعضای هیات تطبیق را توجیه کنند که برای شورای شهر در انجام وظایف قانونی محوله مانع تراشی نکنند.

محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان های شهر تهران جدا می شود

اعضای شورای تهران در ادامه جلسه امروز خود؛ یک فوریت طرح «جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان های شهر تهران» را در دستور کار قرار دادند.  

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در این خصوص گفت: در تمام بوستان‌ها با وجود ممنوعیت حضور حیوانات، حیوان گردانی انجام می شود در حالی که ممکن است بسیاری از شهروندان نخواهند با حیوانات رو در رو شوند.

وی با بیان اینکه لازم است جایی را برای بازی کودکان و حضور آرامش بخش خانواده‌ها فراهم کنیم، اظهار داشت:‌ به دلیل افزایش ورود حیوانات خانگی به بوستان‌ها، خیلی از خانواده‌ها برای حضور در بوستان‌ها با چالش مواجه شده‌اند.

نظری تاکید کرد: این طرح ناظر بر سلامت خردسالان است و برای اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک و تامین سلامت شهروندان نیاز است که جداسازی داشته باشیم.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح یاد شده را، با ۱۲ رای تصویب کردند.

مصوبه بودجه ۱۴۰۰ مربوط به برج میلاد اصلاح می شود

حامد مظاهریان معاون منابع انسانی شهردار تهران نیز در خصوص لایحه یک فوریت لایحه « اصلاح جزء (ح) بند (۳) تبصره (۱) مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه » گفت: همانطور که می دانید در این بند پیش بینی شده است که از محل درآمدها بتوانند مصارف خاصی را داشته باشند در همین بند پیش بینی شده است که ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فعالیت های برج میلاد صرف نگهداری و خدمات عمرانی این مجموعه شود.

وی افزود: واقعیت این است که اکنون برج میلاد با کاهش درآمدی مواجه و از ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد مصوب، فقط سه میلیارد تومان محقق شده است.

مظاهریان یادآورشد: در بخش های دیگر نیز با کاهش درآمد مواجه شده ایم اما در این بخش بیشترین اختلاف و کسر درآمد مشاهده می شود.

در ادامه بهاره آروین به عنوان مخالف گفت: اینکه درآمد ها مطابق آنچه پیش بینی شده، محقق نشده است، مشخص و قابل پیش بینی بود تا زمان تداوم کرونا همین خواهد بود. ولی ما نباید برای شرایط استثنایی تبصره بودجه ای را اصلاح کنیم که پیامد های بلند خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: محتوای این لایحه  پیامد های بلند مدت دارد و به نظر دعوای درون شهرداری است، ما  هزار و یک راه دیگر در بسته های کرونایی داشتیم اما با این لایحه ساختار بودجه و شرکت های مستقل را به هم می زنیم چرا که  وقتی شرکتی در زمره بودجه عمومی قرار گرفت دیگر درآوردنش به این سادگی نیست.

آروین افزود: از طرفی اینکه ما ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمد زایی برای برج میلاد کردیم بدین سبب بود که در سالیان قبل ۸۵ درصد درآمد ها پنهان بوده و ثبت نمی شده است. ما این میزان را برآورد کرده و در بودجه گذاشتیم.

وی تاکید کرد: راه های دیگری هست که این مشکل برطرف شود اما  در آخرین روزهای شورای پنجم تصمیماتی که پیامد های بلند مدت دارد و معلوم نیست در بلند مدت به درستی رفع و رجوع نشود را  نگیریم.

در ادامه مجتبی حسینی توسل مدیر عامل شرکت برج میلاد گفت: حال برج میلاد خوب نیست اکنون  ۱۸ ماه است برج میلاد کرونا گرفته و امروز دوستان محبت کنند و با این لایحه موافقت نمایند.

وی ادامه داد: ما برای تعهد درآمدی برج میلاد هیچ مبنای پیدا نکردیم که بتواند محقق شود ضمن اینکه میانگین کل درآمد برج میلاد از ابتدا تا کنون  ۲۷ میلیارد تومان بوده و امسال در شرایط کرونایی ۳۰۰ میلیارد تعهد خیلی فاصله ی عجیبی است.

مدیر عامل شرکت برج میلاد افزود: نکته ی دیگر این است که  ماهیت خود برج میلاد از شرکت برج میلاد جدا است. مالکیت اراضی و املاک به عهده شهرداری است و لذا نگهداشت هم با شهرداری است. اما با این حال بار جدیدی هم به عهده شرکت برج میلاد گذاشته شده است.

وی ادامه داد: فضای سبز، نگهداشت و بازیافت به عهده شهرداری بود و در سال گذشته از محل منابع عمومی تامین می شد، اما در سال جاری به عهده برج میلاد گذاشته شد.  این در حالی است که فاصله درآمدی با هزینه نگهداشت چندین برابر شده و به هیچ وجه قابل انجام نیست.

توسل گفت: برج میلاد توان مهندسی و نماد توان داخلی ما است و لذا از بزرگواران در خواست دارم با این لایحه موافقت کنند.

این لایحه در نهایت با ۱۴ رایب موافق تصویب شد.

شهرداری تهران ملزم به تعیین روز پاکبان و باغبان در تقویم شهری تهران شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت  طرح «الزام شهرداری تهران به تعیین روز «پاکبان»  و روز «باغبان»  در تقویم شهری تهران را در دستور کار قرار دادند.

«زهرا صدر اعظم نوری» رییس کمیسیون سلامت، ‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: ۳۵ هزار نفر از کارکنان شهرداری در حوزه خدمات شهری و فضای سبز فعال هستند.

وی گفت: پیشنهاد ما نامگذاری دوم اردیبهشت روز زمین پاک و روز ۲۵ اسفند همزمان با سالروز افتتاح پارک شهر به نام روز پاکبانان نامگذاری شود.
 
«احمد مسجد جامعی» عضو دیگر شورای شهر هم با بیان اینکه این پیشنهاد در شورای فرهنگ عمومی رد خواهد شد؛ اظهار داشت که نمی‌توانیم ۲ مناسبت روز زمین پاک و روز پاکبان را در یک روز داشته باشیم.

وی افزود: در سال‌های پیش روز گل و گیاه در تقویم بود که حالا حذف شده لذا باید دقت شود که چنین سابقه حذف روزها نیز وجود دارد.

«محمد جواد حق شناس» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم عنوان کرد که اگر بخواهیم در شهرداری نماد ایثار و تلاش را تبیین کنیم، کارگران عزیزی هستند که به آرایش شهر می‌پردازند.  

وی گفت: حتی اگر شورای فرهنگ عمومی نیز با این پیشنهاد موافقت نکند، خود شهرداری می‌تواند هرساله این تقدیر را به عمل بیاورد.

اعضای شورای شهر تهران در نهایت و پس از بررسی با ۱۹ رای موافق شهرداری تهران را به تعیین روز پاکبان و باغبان در تقویم شهری تهران ملزم کردند.

بازار آنلاین تهاتر راه‌اندازی می‌شود

اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه «دستورالعمل چگونگی فعالیت و فرآیند تهاتر در بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیر نقد شهرداری تهران» را در دستور کار قرار دادند.

«بهاره آروین» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران؛ در این جلسه با قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: این لایحه یکی از هدف‌گذاری‌های شورای پنجم بود که اولین مصوبه آن را در سال ۹۷ گذراندیم و پس از آن هم دو بار دیگر راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر را در برنامه سوم توسعه و در تبصره بودجه سال ۹۹ تصویب کردیم.

وی یکی از اهداف این لایحه را حذف این پتانسیل فسادزا از شهرداری عنوان کرد و گفت:‌ در اولین روزهای پنجمین دوره مدیریت شهری، شهردار وقت تهران بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت فعالیت کارگزاری‌ها در حوزه منابع غیرنقد صادر کرد.

آروین افزود: برخی از بدهکاران پول نقد نداشتند و می‌خواستند به جای بدهی خود به شهرداری ملک دهند و برخی از طلبکاران به دلیل عدم وجود نقدینگی در شهرداری حاضر بودند به جای طلب خود ملک یا پروانه دریافت کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تصور می‌کرد مدیریت این وضعیت پرهزینه است و از طرفی نمی‌توانست از بدهکاران خود ملک دریافت کند این مسئولیت را به کارگزاری می‌سپرد تا کارگزاری‌ها با بدهکاران و بستانکاران تسویه کنند و بعد شهرداری آن مبلغ را در قالب پروانه و هولوگرام به کارگزاری‌ها پرداخت کند.

وی با بیان اینکه نفع بیشینه کارگزاری‌ها در این بود که املاک بدهکاران به شهرداری را با کمترین قیمت بردارند و از سوی دیگر طلب طلبکاران از شهرداری را با املاک بی‌ارزش یا کم ارزش ولی با قیمت غیرواقعی پرداخت کنند، ‌گفت: کارگزاری‌ها از هر دو طرف ضرر و زیان وارد می‌کردند تا نفع خودشان بیشینه شود و هردو طرف از آنجا که در عسر و حرج قرار داشتند ضرر و زیان را قبول می‌کردند.

آروین تاکید کرد که  آنقدر این فضا غیرشفاف بود که در انتهای دوره قبل و ابتدای دوره پنجم شورا، بسیاری از کارگزاری‌ها به شهرداری بدهکار بودند؛ یعنی پیش از آن که با طلبکاران شهرداری تسویه کنند از شهرداری پروانه و هولوگرام گرفته بودند.

وی گفت: یکی از دغدغه‌ها این بود که طلبکاران و بدهکاران چگونه اولویت‌بندی شوند. به‌علاوه این دغدغه وجود داشت که ممکن است در صورت ابلاغ این دستورالعمل حساسیت‌هایی در نهادهای نظارتی ایجاد شود و ما پیشنهاد کردیم دستورالعمل به شورا بیاید تا هم دغدغه‌های شورا در آن لحاظ شود و هم از سوی نهادهای نظارتی مساله‌ای ایجاد نشود.

عضو شورای شهر افزود: این موضوع را طی سه سال گذشته در کمیته شفافیت دنبال کردیم و با همکاری اداره کل خزانه‌داری شهرداری کارگروهی در این زمینه تشکیل دادیم و اکنون دستورالعمل نهایی شده و همه دغدغه‌ها لحاظ شده است.

وی در این باره توضیح داد:‌ برای اینکه شهرداری به موضوع ورود نکند تا بازار به هم نخورد و در عین حال بر روی بازار نظارت داشته باشد، در دستورالعمل جزئیاتی دیده‌ایم و حتی برای تسویه بدهی‌ها از طریق بازار سقف زمانی گذاشته‌ایم تا اگر بدهکاران از این امکان تهاتر استفاده نکردند فرصتشان به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه همه جزئیات و ریزه‌کاری‌ها در دستورالعمل دیده شده و به نظر می‌رسد شفاف است، گفت: اگر این دستورالعمل اجرا شود، امیدواریم بخش مهمی‌ از فساد حوزه کارگزاری‌ها و تحقق بودجه غیرنقد رفع شود و هم بدهکار و هم طلبکار به صورت راضی‌تر بتوانند تهاتر بدهی و طلب را انجام دهند.  

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۵ رای کلیات لایحه را تصویب کردند.

دعوت از شورای جدید برای هم فکری و ارائه اطلاعات شورای پنجم

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پس از نشست امروز شورا در جمع خبرنگاران گفت: «طی نامه ای از آقای چمران خواسته تا سه شنبه هفته آینده برای هم فکری و ارائه اطلاعات از شورای پنجم نشستی داشته باشیم.»

وی افزود: در این نامه آمده است که  اعضای جدید شورای ششم می توانند جلسه ای با اعضای شورای شهر در هفته آینده سه شنبه ساعت ۴ بعد از ظهر داشته باشند.

هاشمی اظهارداشت: «یک جلسه ای  با اعضای شورای جدید در سالن ایران زمین خواهیم داشت و اتفاقاتی که در این دوره رخ داده را توضیح خواهیم داد و بیشتر یک تبادل دوستانه اطلاعات بین هر ۲ شورا است و به هر صورت این دعوت انجام شده و منتظرم آقای چمران پاسخ را اعلام کنند.»

رئیس شورای شهر تهران گفت: نحوه تغییر و تحول هم روشن شد و از ۱۴ مرداد در شورا نخواهیم بود و اعضای جدید نیز می توانند بیایند و مستقر شوند و مراسم تحلیف توسط وزارت کشور باید روشن شود.

وی با اشاره به دستور جلسه های مطرح شده در صحن علنی امروز خاطرنشان کرد: امروز جلسه صحن شورا، سر موقع تشکیل شد و بعد از تذکر در مورد نامگذاری ۴ خیابان که مورد اعتراض فرمانداری بود، وارد دستور شدیم و دستورات را به ترتیب پیش بردیم.

هاشمی ادامه داد: در مورد نحوه فعالیت برج میلاد که در گذشته قرار بود خودکفا عمل کند اما در شرایط کرونا به شدت دچار مشکل شده است و لازم بود که اجازه ای بگیرند و بتوانند از بودجه شهرداری کمک بگیرند یک فوریت کمک تصویب شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بحث بعدی نحوه برخورد با حیوانات خانگی در پارک ها بود که هم یک فورتیش تصویب شد و به کمیسیون رفت و بعد از آن هم روز پاکبان را داشتیم.

وی افزود: سپس  وارد لایحه ای از شهرداری شدیم که در گذشته داده شده بود، اواخر سال ۹۹ در مورد تهاتر بودجه غیر نقد بین بدهکاران و طلبکاران شهرداری که به جهت شفافیت نحوه عمل، این لایحه آمده بود و در جلسه مطرح شد ولی بحث های جنجالی داشت.

هاشمی یادآورشد: در شهرداری یک مشکل اساسی در مورد بدهی ها بود و همیشه این مساله مطرح بود که برخی بدهی هایشان را زودتر دریافت می کنند و از همین رو اعضا نسبت به این مساله گلایه داشتند و انتظار این بود که در مورد این موضوع به خصوص در مورد تهاتر بودجه غیر نقد با بدهی ها و با برنامه ها شهرداری، شفافیت بیشتری باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بودجه شهرداری به طور معمول از روش غیر نقد استفاده می شود لذا شهرداری لایحه ای داده بود که سامانه ای به این منظور ایجاد شود تا بدهکاران و طلبکاران بتوانند تهاتر کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که این موضوع مطرح شد، چون روش جدیدی در شهرداری است، سعی کردم در مورد بندهای مختلف صحبت کنم و اعضا نسبت به موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهند که در نهایت کلیت آن رای آورد و به بررسی پنج ماده از این لایجه ای ۹ ماده ای پرداختیم.

وی به خبر منتشر شده در خصوص نشست شورای کنونی با اعضای جدید در روز دوشنبه هفته جاری اشاره و ضمن تکذیب آن، اعلام کرد: این موضوع بین شهرداری وشورای ششم است که اعضای شورای ششم برای آگاهی از وضعیت شهرداری، از شهرداری خواسته بودند که برخی معاونان بروند و پاسخ بدهند که آن ارتباطی به شورا ندارد و شهرداری باید پاسخگو باشد.