سورنا ستاری روز یکشنبه در مراسم رونمایی از آخرین دستاوردهای دانش بنیان حوزه هوایی، فضایی، خودرویی، ریلی، ژئوماتیک و سنجش از دور افزود: در سال های اخیر فرهنگ تازه ای وارد ادبیات کشور شده است.
وی ادامه داد: چند سالی است که اصطلاحات جدیدی مانند صندوق های خطرپذیر، دانشبنیانها و غیره وارد ادبیات پژوهش کشور شده است. شکل گیری زیست بوم بزرگی با بیش از هفت هزار شرکت دانش بنیان و خلاق، هم موید این موضوع است.
رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: بیش از ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده است و تعداد زیادی از صندوق بورسی که به تامین سرمایه ورود کرده اند همچنین انواع کارخانه های نوآوری و خیل عظیم جوانان که در ۱۰ هزار استارتاپفعال هستند هم مستندات دیگری برای توسعه این فرهنگ در کشور است.
ستاری همچنین گفت: شکل گیری اقتصاد جدیدی با ابعاد بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال مستقیم بالای ۳۵۰ هزار نفر هم نتیجه توسعه علم و فناوری در کشور است. یک حرکت جدید و جدی با گردش اقتصاد بالا در کشور راه افتاده است و برخی شرکت ها فروش های میلیاردی را تجربه کرده اند.
وی درباره حوزه های پیشروی فناورانه کشور، گفت: در حوزه زیست فناوری، نانو، هوایی، هوافضا، سلول های بنیادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری های دیجیتال و غیره سرآمد هستیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه مهم ترین دستاورد این سال ها در حوزه علم و فناوری توسعه شرکت ها، تولید محصولات با فناوری و فروش و تجاری سازی این محصولات است. مثلا در حوزه نانو فروشی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان را شرکت ها تجربه کرده اند.
ستاری افزود: مفاهیم ایران ساخت و فناوری های خلاق هم حاصل همین تلاش ها است و امیدواریم این حرکت ادامه یابد.
وی بیان کرد: خوشحالم که نوآوری به صنعت خودرو رخنه کرده است اما باید تلاش کنیم صاحب صنعت باشیم نه مونتاژکار؛ در این صورت است که به متخصص، فناور و شرکت دانش بنیان نیاز داریم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: آینده صنعت حمل و نقل به هوشمندسازی وابسته است و باید تلاش کنیم پس از برقی سازی، مفهوم هوشمندسازی را در این صنعت نهادینه کنیم. این کار هم با تکمیل زنجیره آن امکان پذیر است.
به گزارش ایرنا، آخرین دستاوردهای دانش بنیان حوزه هوایی، فضایی، خودرویی، ریلی، ژئوماتیک وسنجش از دور و ایدههای در مرز دانش که به محصول تبدیل و روانه بازار شده اند با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد.
این محصولات دانش بنیان در محل خانه نوآوری و صادرات ایران در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو، احمدرضا لاهیجان زاده رییس سازمان محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت از محیط زیست و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد تا صنایع مرتبط از مزایا و دستاوردهای دانش بنیان های کشور بهره مند شوند.
افزایش درخواست ها برای خودروهای برقی
در ادامه این مراسم فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو هم با بیان این که آینده صنعت خودرو وابسته به توسعه خودروهای برقی است، گفت: سال ۲۰۲۰ حدود ۵/۳ میلیون دستگاه خودروی برقی در دنیا تولید شده است. نسل آینده خواهان ماشین های برقی هستند پس باید تولید این خودروها را در کشور توسعه دهیم.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی افزود: خودروی تارا نمونه ای از تلاش فناوران ایرانی برای تولید خودروهای برقی است که همه ماژول های آن در داخل کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری تولید شده است. این کار به ایجاد شبکه کاملی از بازیگران این صنعت نیاز دارد.
مقیمی گفت: تعریف نقشه راه توسعه خودروهای برقی در کشور ضروری است و باید در داخلی سازی ماژول این خودروها به خودکفایی برسیم.
ضرورت کاهش قیمت باطری خودروهای برقی
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این مراسم به تلاش های صورت گرفته برای ایجاد تحول نوآورانه در صنعت حمل و نقل، اشاره کرد و گفت: باید این صنعت به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال حرکت کند. در حال حاضر ۲ مدل صنعت در کشور وجود دارد یکی صنعت بالغ که به سمت نوآوری حرکت کرده است و دیگری صنعت نوآوری که دکتر ستاری ایجادکننده و توسعه دهنده آن است. شاهدیم که صنعت نوآورانه کشور با سرعت در حال پیشروی و توسعه است.
منطقی ادامه داد: امروز شاهد رونمایی از محصولاتی در حوزه خودرو، سنجش از راه دور، هوافضا و غیره بودیم محصولاتی در مرز دانش که با اتکا به توان دانش بنیان ها به تولید رسیده است.
وی افزود: یکی از مهم ترین مشکلات ما در حوزه برقی سازی خودروها گران بودن باتری آنها است که قیمت خودروهای برقی را ۲ برابر کرده است. باید برای رفع این مشکل اقدام کنیم. پیشنهاد این است که دولت سوبسید باتری را در برنامه گذاشته و طی یک روند ۵ ساله این سوبسید را صفر کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اخذ استانداردها و گواهی های تاییدی یکی از مشکلات عمده ما در محصولات هوایی است که به کاری زمان بر و سخت بدل شده است. از بازیگران این عرصه میخواهیم برای تسهیل این کار تلاش کنند.
منطقی بیان کرد: تمام پروژه ها در این ستاد با ایجاد شبکه ای از بازیگران انجام می شود، شبکه سازی باعث می شود که ضمن سرعت پیشرفت کار با اهرم کردن کمک های معاونت می توان پروژه هایی را با ارزش ۵ تا ۱۰ برابر این میزان کمک انجام داد. در سال جاری به سمت شبکه های بزرگتر رفته ایم. به عنوان مثال در یک پروژه هوایی شبکه ای از دو وزارت خانه و معاونت علمی و فناوری تشکیل خواهد شد.