ارومیه- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیرانشهر گفت: بر اثر وقوع زلزله پنج ریشتری نقده، بخشی از تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر ریزش و دچار ترک خوردگی شده است.

 سلیمان بشیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۹ تیر زلزله ای در شهرستان نقده رخ داد که بلافاصله پس از بروز زلزله اقدامات لازم برای بررسی میزان خسارت احتمالی در بناهای تاریخی پیرانشهر آغاز شد.

وی افزود: مشخص شد که بر اثر این زلزله بخشی از تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد ریزش کرده و بخش وسیعی دچار ترک خوردگی شده است.

وی با بیان اینکه در سایر آثار تاریخی این شهرستان خسارتی گزارش نشده است، افزود: موضوع بلافاصله به اداره کل میراث فرهنگی استان گزارش شده است و درباره ترک خوردگی و احتمال تشدید ریزش ها در صورت تداوم پس لرزه ها نیز با فرمانداری و بخشداری نامه نگاریهای لازم انجام شده است.

بشیری گفت: این تپه تاریخی در سالهای اخیر به علت برداشتهای سنگ و خاک توسط مردم محلی حالت عمودی پیدا کرده است ولی با این حال ریزشها خسارت چندانی در برنداشته است.

عصر روز  ۱۸ تیرماه  زلزله پنج ریشتری در محور کانونی نقده به وقوع پیوست که این زلزله در شهرستان‌های اشنویه و پیرانشهر نیز احساس شد که در نقده و اشنویه خسارتی به بناهای تاریخی وارد نشده است.

شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و دارای ۱۵۷ محوطه و یک بنای تاریخی است همچنین بیش از ۱۳۰ اثر شناسایی شده است و در حال تهیه پرونده و طی مراحل ثبت هستند.