اهواز – ایرنا - مدیر روابط عمومی و رییس ایمنی اورژانس ۱۱۵ خوزستان در خصوص علائم گرمازدگی، راههای پیشگیری و مقابله با آن توضیحاتی ارائه کرد.

عارف اصل شرهانی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمام  پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ آماده خدمات دهی به بیماران گرمازده هستند؛ اتوبوس آمبولانس و بالگرد نیز برای رسیدن به موارد گروهی از جمله مسافران در جاده یا در سطح شهر نیز در حالت آماده باش قرار دارند.

وی در خصوص علائم گرمازدگی گفت: خشکی بدون تعریق، درجه حرارت بالای پوست، گیجی، حالت تهوع، کاهش سطح هوشیاری  ضعف و کوفتگی عضلانی از جمله این علائم محسوب می‌شوند.

شرهانی ادامه داد: درصورت بروزهریک از این علائم به مرکز درمانی مراجعه کرده و یا از اورژانس  ۱۱۵ مشورت بگیرید که معمولا پناه بردن به مکان‌های خنک، در معرض مستقیم باد کولر قرارنگرفتن، شستن دست، پا و صورت و مصرف مایعات توصیه می‌شود.

رییس ایمنی اورژانس ۱۱۵ خوزستان بیان کرد: نیروهای اورژانس در صورت نیاز، فرد گرمازده را با آمبولانس به الین مرکز درمانی اعزام کرده و سرم تراپی صورت می گیرد.

راههای پیشگیری از گرمازدگی

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از گرمازدگی گفت: حرکت کردن در سایه، مصرف مرتب آب و یا هر نوشیدنی خنک و شیرین( برای افراد غیر دیابتی)، نپوشیدن لباس های تیره و پلاستیکی و در معرض آفتاب قرار نگرفتن از جمله این راهها است.

شرهانی اضافه کرد: نیروهای عملیاتی نیز هر یک تا دو ساعت نسبت به استراحت نیم ساعته همراه با نوشیدن آب اقدام  و رانندگان نیز حتما کولر و تهویه مناسب استفاده کنند، آب رادیاتور را چک کرده و کپسول آتش نشانی به همراه داشته باشند.

مراجعه روزانه ۲ تا سه نفر گرمازده در اهواز

مدیر روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ خوزستان از مردم به ویژه کودکان و سالمندان درخواست کرد  درساعت اوج گرما از منزل خارج نشوند اما اگر حین انجام کار ضروری دچار گرمازدگی شدند هرچه سریع تر به یک مرکز درمانی مراجعه کرده و یا از اورژانس ۱۱۵ کمک بگیرند.

وی گفت: معمولا روزانه ۲ تا سه مورد فرد گرما زده در اهواز توسط اورژانس به مراکز درمانی اعزام می‌شوند اما بسیاری از افراد خودشان نسبت به درمان و یا اعزام به مراکز درمانی اقدام می‌کنند.

بر اساس این گزارش در هفته‌های اخیر گرمای هوای خوزستان در بسیاری از نقاط به مرز ۵۰ درجه و بالاتر رسیده که خطر گرمازدگی را به همراه دارد.

اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به استقرار توده هوای گرم و خطر گرمازدگی از روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه در استان هشدار سطح قرمز صادر کرده بود که بر این اساس  ادارات ۱۸ شهرستان روز شنبه ۱۹ تیر ماه تعطیل اعلام شدند.