تهران- ایرنا- ارائه گزارش تحقیق و تفحص از املاک موسوم به نجومی شهرداری تهران تا مجوز تبدیل وضعیت ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در این نهاد مهمترین محورهای جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بود.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در سیصد و دهمین جلسه خود، قرائت طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر را در دستور کار قرار دادند.

محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: در چند مورد واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت قطعی انجام شده است.

وی گفت: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۷ از مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ و گزارش تخلفات و معاملات مغایر با قوانین و مقررات مربوط به املاک شهرداری تهران در دوره چهارم شورا را عیان می‌سازد.

وی افزود: ارائه ۴۱ مورد توصیه الزام‌آور سازمان بازرسی کل کشور به شورای شهر تهران در خصوص واگذاری املاک به اشخاص که از دریافت باقیمانده ثمن معاملات تا معرفی مدیران قبلی سازمان به مراجع قضایی را در بر می‌گیرد، نیز حاکی از بروز تخلفات گسترده در عرصه معاملات مربوط به واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی شهرداری تهران است.

میرلوحی ادامه داد: نحوه قرارداد بام لند که بر اساس آن یک قطعه زمین به مساحت ۴۴ هزار متر در قالب قرارداد مشارکت در اختیار شخص قرار گرفته است اما متعاقباً سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی شهرداری به دلیل عدم رعایت غبطه شهرداری نسبت به این قرارداد ایراد گرفته‌اند، نمونه دیگری از عدم رعایت ضوابط در واگذاری املاک بزرگ مقیاس شهری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سایر تخلفات گفت: نحوه واگذاری املاک متعدد به خیریه امام رضا به این صورت که ابتدا چند قطعه زمین به مساحت حدود ۷۰ هزار مترمربع در بزرگ در قالب واگذاری داخلی به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران منتقل شده و پس از آن سازمان سرمایه‌گذاری به رغم اینکه صرفا جهت اختیار جهت عقد قرارداد بوده، املاک را به خیریه امام رضا که متعلق به منسوبین و منتخبین مقامات شهرداری بود واگذار کرده است.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان املاک به صورت نقدی و غیر نقدی مبلغ ۱۵۹ میلیارد تومان از طریق شهرداری منطقه ۲۲ و سازمان املاک و تعداد ۱۱ باب مغازه در پاساژ الماس کریم خان از طریق کارگزاری جهان در قباله حواله کارگزاری از طریق سازمان املاک نیز به خیریه مذکور تحویل شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران در پروژه ایران مال نیز قابل تامل است، افزود: فروش سرانه‌های خدماتی ۲۲ میلیون متر مربع در منطقه ۲۲ در سال ۹۳ نیز قابل توجه است.

وی همچنین به خرید ملک سوهانک، واگذاری اردوگاه میرحسینی، پروژه های هزار و یک شب، اطلس مال، شهروند فرمانیه، پارکینگ طبقاتی لاله، پروژه موسوم به حقیقت، مجتمع فرهنگی ورزشی امام رضا و شمس الشموس نیز اشاره و تخلفاتی را در خصوص آنان اظهار داشت.

امینی: گزارش تحقیق و تفحص از واگذاری املاک شهرداری به غیر مهمترین دستور شورا بود

سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این نشست و در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین دستور جلسه امروز قرائت تحقیق و تفحص در خصوص واگذاری املاک در شهرداری تهران بود که پیش از این تصویب شده و هیات تحقیق و تفحص گزارش خود را آماده کرده بود و امروز قرائت شد.

وی افزود: آنچه که قانون شوراها پیش بینی کرده این است که گزارش تحقیق و تفحص پس از قرائت، اگر حاوی تخلفات اداری یا دارای شائبه ارتکاب جرمی باشد، به مراجع رسیدگی کننده به تخلفات اداری و مراجع قضایی از سوی رئیس شورای اسلامی شهر تهران ارسال می شود.

امینی یادآورشد: آن مراجع هستند که به مساله رسیدگی می کنند و اگر گزارش را منطبق با واقع بدانند برخورد می کنند و اگر منطبق نباشد، نظر بر منع تعقیب و برائت متهمان را می دهند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمی دانم که این گزارش به جایی خواهد رسید چون مسائل حقوقی در کشور ما، مطرح نیست و خلاصه آنکه مسائل دیگری هم به طور معمول در روند رسیدگی دخیل است.

وی اظهارداشت: انتظار ما رسیدگی حقوقی است و حرمت اشخاص هم برای ما مهم است و دنبال این نیستیم که اگر کسی تخلفی را مرتکب نشده باشد غیر واقع با وی برخورد شود اما این انتظار را هم داریم که اگر تخلفی رخ داده باشد، سیستم قضایی به عنوان مرجع بی طرف رسیدگی کند و رای عادلانه صادر کند.

گزارش کامل این تحقیق و تفحص را اینجا بخوانید.

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ جلسه آخر شورای پنجم شهر تهران

وی که در غیاب محسن هاشمی، ریاست سیصد و دهمین جلسه شورای شهر تهران را برعهده داشت، در این جلسه اظهار داشت: انتخابات شورای شهر و روستا برای یک دوره چهار ساله برگزار می شود و اعضای فعلی هم چهار سال پیش در انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم و رای میلیونی به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شدند.

وی افزود: اگرچه در شهریورماه سال ۹۶ دوره را آغاز کردیم اما بنابراین شد تا در ۱۳ مردادماه و چند هفته زودتر، دوره را به پایان ببریم.

امینی با بیان اینکه، نکته مهم این است که مسئولیتی که شهروندان به عهده ما گذاشتند برای مدت چهار سال است و مسئولیت با اختیارات و تکالیف همراه است، عنوان کرد: اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تا آخرین لحظه اتمام دوره باید حضور داشته باشند و به مسئولیت خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: کسانی هم که برای آینده انتخاب می‌شوند از ۱۴ مردادماه مسئولیت خود را آغاز می‌کنند.

امینی با بیان اینکه این یک مشکل جهان سومی است که در مدت زمان انتخابات کارها متوقف می شود و بعد از برگزاری انتخابات نیز این تصور وجود دارد که دوره قبلی پایان یافته است، گفت: مسئولیت توأم با اختیار است و تا لحظه آخر مدیران باید به تکالیف خود عمل کنند.

به گفته وی، عملکرد دوره چهار ساله مدیریت شهری زمانی مشخص می‌شود که ببینیم چه چیزی را تحویل گرفتیم و چه چیزی را تحویل داده‌ایم.

امینی در خصوص منابع انسانی شهرداری تهران هم گفت: در سال ۹۶ با ۶۹ هزار پرسنل شهرداری را تحویل گرفتیم که در مدت چهار سال بدون اینکه یک نفر از کارکنان استخدامی شهرداری اخراج شوند، این تعداد را به ۵۹ هزار نفر رساندیم.

نایب رییس شورای تهران این موضوع را بی‌سابقه دانست و گفت: طی چهار سال بدنه فربه شهرداری تهران لاغر و چابک شد بدون اینکه در انجام مسئولیت ها خللی وارد شود.

وی افزود: از منتخبان دوره ششم به ویژه دوستانی که تجربه حضور قبلی در شورای شهر را دارند، می خواهم که سایر منتخبان را توجیه و گوشزد کنند که مسئولیت آنها از ۱۴ مردادماه آغاز می‌شود و انتخاب آنها به معنای این نیست که اعضای فعلی شورای شهر حق انجام وظیفه خود را ندارند.

وی گفت: اینکه منتخبان ششم انتظار داشته باشند اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری مسئولیت خود را انجام ندهند هیچ گونه توجیه قانونی، اخلاقی و منطقی ندارد.

به گزارش ایرنا، سیزدهم تیر امسال نیز محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: به تازگی در قالب قانون ایثارگران، اجازه داده می شود تا ایثارگرانی که به صورت قراردادی یا به سبک های دیگری مشغول به فعالیت هستند، استخدام شوند و به تناسب ایجاد پست استخدامی، این افراد به تدریج استخدام می شوند.

وی با بیان اینکه تعداد نیروهای ایثارگر شهرداری نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است، یادآورشد: در انتهای شورای قبل نیز چهار تا پنج هزار نفر با اتکای به همین قانون و به همین سبک استخدام شدند.

آمادگی داریم رایگان به منتخبان ششم مشاوره بدهیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با نامه‌ای از منتخبان ششم دعوت کرده است که جلسات مشترکی داشته باشیم، اظهار داشت: در جلسات مشترک آمادگی داریم تا تجارب خود را در اختیار منتخبان شورای شهر قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما برای صرفه و صلاح شهر حاضریم رایگان به منتخبان شورای شهر مشاوره دهیم تا شهرمان بهتر اداره شود.

امینی با اشاره به سالروز ازدواج حضرت زهرا(س)  و حضرت علی (ع) و روز عفاف و حجاب اظهار داشت: امیدواریم بانوان با تاسی از حضرت فاطمه(س)، ضمن حضور فعال در عرصه اجتماعی، به عنوان رکن رکینی برای تربیت فرزندان باشند و فرزندانی مسئول و مدیران آینده کشور را تربیت کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به عملکرد مدیریت شهری در دوران کرونا از عملکرد همه حوزه ها تقدیر کرد و گفت: سازمان بهشت‌ زهرا(س) در دوران کرونا ضمن رعایت اصول بهداشتی و شرعی به مسئولیت خود عمل کرد.

امینی اظهار داشت: بر اساس سخنان مدیرعامل بهشت زهرا(س) هیچ یک از کارکنان این سازمان بر اثر کرونا فوت نکرده اند.

تذکر به تاخیر در تصویب و بازنگری ضوابط پارکینگ در تهران

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه نسبت به تاخیر و تصویب بازنگری و اصلاح ضوابط تامین پارکینگ کاربری های مسکونی و غیرمسکونی طرح تفصیلی در تهران تذکر داد.

وی گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری از ابتدای این دوره با توجه به بررسی و مطالعات، سلسله نشست ها و جلساتی را در حوزه معماری و شهرسازی برگزار کرد تا اینکه بیش از یک سال پیش قراردادی در این حوزه با یک تیم دانشگاهی در دانشگاه تهران منعقد شد.

سالاری افزود: نهایتاً گزارش بازنگری و اصلاح ضوابط پارکینگ در تهران چند ماه پیش به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد و مورد استقبال اعضای کمیسیون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این گزارش مثال های خوبی از سایر شهرهای دنیا آورده شده بود، گفت: قرار شد این گزارش به عنوان مصوبه کمیسیون ماده ۵ ابلاغ شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از پیروز حناچی، شهردار تهران خواست که موضوعاتی از قبیل این مصوبه را در دو هفته باقیمانده در اولویت کاری قرار دهد.

حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران نیز طی نطق پیش از دستور جلسه با اشاره به چالش های چهار سال اخیر کشور در حوزه های مختلف، گفت: حل بسیاری از این اتفاقات که سبب ناراحتی و رنجش مردم ایران و به‌تبع آن تهران شد، در ید اختیارات و وظایف شورای شهر تهران نبود و ما گرچه تلاش کردیم تا در حد وسع و توان خود، مرهمی بر این زخم‌های کاری باشیم، اما افسوس که این زخم‌ها بسی عمیق و نمک‌پاشان بر آن نیز قوی‌تر بودند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما از تورم، گرانی، مشکلات معیشتی، کمبود شغل، نبود امکان تشکیل خانواده برای جوانان، نبود گاه و بیگاه کالاهای اساسی از جمله دارو، کمبود و قطعی برق و امثال این موارد که تعداد آنها کم نیست رنج می‌کشیم اما واقعیت آن است که حل هیچ‌یک از موارد برشمرده، در حیطه اختیارات و وظایف شورای شهر یا شهرداری نیست.

عضو شورا: کارگران معترض شهرداری تهدید به اخراج می‌شوند

«افشین حبیب‌زاده» عضو دیگر شورای شهر تهران، در تذکری به شهردار که به صورت کتبی به هیات رییسه ارائه شد، بر لزوم نظارت شهردار تهران بر پرداخت حقوق و معوقات کارگران پیمانکاری شهرداری تاکید کرد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای شورای پنجم تعیین تکلیف قراردادهای کارگران حوزه پیمانکاری و الزام رعایت حداقل های قانونی در قراردادها بود که متاسفانه از ابتدای سال توجه چندانی به رعایت بخشنامه بهسازی وضعیت نیروهای حجمی از سوی پیمانکاران طرف قرارداد و نظارت جدی از سوی مدیران شهرداری صورت نپذیرفته است.

به گفته وی، براساس بازدیدهای به عمل آمده و گفت وگو با کارگران حوزه های مختلف به ویژه حوزه خدمات شهری هنوز بسیاری از پیمانکاران مصوبه شورای عالی کار در خصوص حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ که حداقل دریافتی ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان است را به طور کامل رعایت نمی کنند و رقم هایی به مراتب پایین تر را به کارگران پرداخت نموده و در صورت اعتراض نیز آنها را تهدید به اخراج می کنند.

حبیب زاده ادامه داد: به نظر می رسد عدم رعایت حداقل های قانونی از سوی پیمانکاران همچون عدم ارایه یک نسخه از قرارداد، صدور فیش حقوقی، پرداخت اضافه کاری، به دلیل کسب منفعت بیشتر آنها باشد، حال آنکه می طلبد برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران، نظارت های جدی تری از سوی کارفرمایان بر روند رعایت حداقل های قانونی در هنگام تنظیم قرارداد و پرداخت ها انجام شود.

عضو شورای تهران تاکید کرد که عدم نظارت مدیران شهری موجب شده هنوز برخی از پیمانکاران عیدی و سنوات سال گذشته را پرداخت نکرده و حتی در واریز حق بیمه های کارگران نیز اهمال کنند.

حبیب زاده افزود: جای تاسف است که تازه روز گذشته یعنی ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰، حقوق خردادماه برخی ازکارگران حداقل بگیر به آنها پرداخت شد.

اصرار شورای شهر بر مصوبات کمیسیون نامگذاری

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه خود، نامه اعتراض فرمانداری تهران به بندهایی از مصوبه نام‌گذاری ۲۹ معبر و ۵ بازار میوه و تره بار تهران را در دستور کار قرار دادند.

«محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این خصوص گزارش مشترک کمیسیون های حقوقی و فرهنگی و اجتماعی را قرائت کرد و اظهار داشت: مخالفت هیات تطبیق با نامگذاری ۴ معبر به نام بزرگان ادبیات کودک و نوجوان بوده است.

وی افزود: شورای شهر در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان چهار معبر در خیابان حجاب، روبروی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به نام چهار نویسنده این حوزه، استاد مهدی آذری یزدی، استاد جبار باغچه بان، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی کرمانی نام‌گذاری کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه کمیسیون نامگذاری شورا بنا به پیشنهاد سازمان ها، نهادها، مراکز علمی فرهنگی، مجامع دانشگاهی و شورایاری ها و با رأی اعضای شورا به نام گذاری ها اقدام می کند، گفت: برای نامگذاری معابری به نام این چهار استاد پیشنهادهایی از سوی دفتر شعر جوان، به کمیسیون ارائه شد.

وی اظهار داشت: فرمانداری تهران در اقدامی عجیب و غیرمنتظره در ۱۸ تیرماه روز ملی کودک و نوجوان مصوبه شورای شهر را غیر قانونی اعلام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: لازم به توضیح است کمیسیون در تکریم و بزرگداشت چهره‌های مطرح ادبیات پیش از این نیز معابری را به نام عباس کیارستمی، پروین دولت آبادی، قیصر امین‌پور، نادر ابراهیمی، عباس یمینی شریف و برخی دیگر از بزرگان ادبیات نامگذاری کرده است.

وی با قرائت نظر رهبر انقلاب درباره استاد مهدی آذر یزدی گفت: به نظر می‌رسد فرمانداری تهران در این خصوص بی دقتی کرده است و چنین رویکرد غیرمتعارفی از فرمانداری انتظار نمی رفت.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای بر مصوبه پیشین خود اصرار کردند.

تاکید شورا بر حق مالکیت پلاک ثبتی در طرشت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه خود، رسیدگی به اعتراض هیات تطبیق فرمانداری در خصوص مصوبه شورا مبنی بر مالکیت مالک در پلاک ثبتی ۲۳۹۵ در طرشت را در دستور کار قرار دادند.

«سید حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ادامه رسیدگی به اعتراضات هیات تطبیق، فرماندار تهران به نمایندگی از هیات تطبیق فرمانداری در تاریخ ۱۴ تیر ماه نسبت به مصوبه مورخ ۳۱ خرداد شورا در مورد مجوز تملک و تطبیق معامله پلاک ثبتی ۲۳۹۵ در منطقه طرشت اعتراض کرد.

وی ادامه داد:  از آنجاکه زمان رو به پایان است و ما باید حداکثر در  ۱۰ روز پاسخ دهیم و اگر چنین نشود حق مالک ضایع می شود، تقاضایی را امضا کردیم که قبل از ورود به موضوع بعدی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

رسولی از هیات رییسه تقاضا کرد: اکنون که در مرحله رسیدگی به اعتراضات هیات تطبیق هستند، و چون مهلت زمان قانونی ۱۰ روزه رو به اتمام است و عملا چنانچه برای روز یکشنبه رسیدگی کنیم به دلیل اینکه مهلت پایان یافته تلقی شود، حقی از مالک ضایع می شود استدعا کرد همکاران موافقت نمایند این موضوع در دستور کار امروز قرار گیرد.

وی توضیح داد: استدلال هیات تطبیق به عدم تایید مصوبه در حقیقت برخواسته از این برداشت است که مالکیت مالک در پلاک مورد نظر به اثبات نرسیده این دلیل اول آنها است.  

وی گفت: دلیل دوم نوع زمین است که از سوی هیات تطبیق مطرح شده که حسب قانون زمین شهری بر عهده کمیسیون ماده ۱۲ بوده و تعیین تکلیف نشده است.

رسولی در پاسخ به این دو سوال مطرح شده از سوی فرمانداری گفت: اولا شهرداری بدون اجازه مالک، این ملک را تصرف کرده و اکنون به عنوان پارک جزو اموال عمومی شهر و مورد استفاده شهروندان است و اگر بحث اثبات مالکیت است ما به عنوان نماینده قانونی مردم در شورا و شهردار قبل از اثبات مالکیت این ۳۵۲ متر را از پلاک بسیار بزرگی در منطقه طرشت، باید به این سوال پاسخ دهیم که با چه مجوز قانونی و شرعی بدون اذن مالک تصرف کردیم در ملک غیر و آن را تبدیل به پارک کردیم.  

وی افزود: در حقیقت حوزه مدیریت شهری در دهه ۶۰ این کار را کردند حال این این خانواده محروم بعد از سالها به دنبال احقاق حق هستند.

رسولی گفت: این موضوع مفصل در کمیسیون برنامه و  بودجه مطرح و اقناع حاصل شد که  هم به جهات قانونی و شرعی این مالک حق دارد اما به دلیل ناتوانی در آن زمان نتوانسته احقاق حق کند.  

در نهایت اصرار اعضای شورا بر مصوبه قبلی خود به رای گذاشته شد که به تصویب رسید.

الزام شهرداری به حفاظت از میراث طبیعی توچال

اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه خود طرح «الزام شهرداری تهران به حفاظت از میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال» را بررسی و مقرر کردند در جلسه آتی طرح و پیشنهاد جدیدی در رابطه با حفاظت از کوه تاریخی بی‌بی شهربانو در شهرری، مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد.  

«حسن خلیل آبادی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، در زمان بررسی این طرح معترض شد و گفت: شرایط کوه بی‌بی شهربانو و کوه توچال یکسان و از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی هر دو از ارتفاعات حائزاهمیت پایتخت هستند، در کوه بی‌بی شهربانو میراث تاریخی نیز وجود دارد، این در حالی است که در این طرح نامی از کوه بی‌بی شهربانو و حریم آن مطرح نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این میراث را مد نظر قرار ندهیم، برای شهروندان شائبه فرق گذاشتن میان شمال و جنوب شهر پیش می‌آید، عنوان کرد: از کوه بی‌بی شهربانو به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود و اعضای شورای شهر در بازدید از این کوه شاهد آسیبی که به واسطه کارخانه سیمان دیده است، بودند.

خلیل آبادی افزود: بخش عمده‌ای از این کوه به واسطه کارخانه سیمان که توسط نهاد قدرتمندی همچون بنیاد مستضعفان حمایت می‌شود، از بین رفته است و گودال عمیقی در کنار بقعه جانمایی شده است، از این رو مسئولان منابع طبیعی، مسئولان محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری به سبب برخی ملاحظلات از ورود به این موضوع خودداری کرده‌اند.

وی از اعضای شورای شهر خواست از این مساله چشم پوشی نکنند و به این کوه نیز همچون توچال اهمیت دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در نگاه خود به شمال و جنوب شهر با شعارهایی که مطرح شده، فاصله دارد، گفت: افرادی که معتقدند ری باید جزوی از تهران و بدون مدیریت شهری مستقل باشد، بدانند کوه بی‌بی شهربانو در حریم شهر تهران است، از این رو رسیدگی به آن نیز ضرورت دارد.