بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در بهار امسال  ۴۱ عنوان کتاب با شمارگان ۴۲ هزار و ۸۵۰ منتشر شد

رضا رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش این کتاب ها را جلد  ۱۴ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت : این کتاب ها  در چاپخانه های  استان به چاپ رسیده است.

وی اضافه کرد :در مدت مشابه سال گذشته ۸۹ عنوان کتاب با شمارگان ۷۶ هزار و ۲۲۰ جلد کتاب به چاپ رسیده بود.

رضایی افزود: این کتاب ها با موضوعات کودک و نوجوان، فلسفه، ادبیات، علوم تجربی، کمک درسی و آموزشی به عنوان چاپ نخست از سوی ۱۲ ناشر فعال داخلی استان منتشر شده است.

وی گفت: در مجموع ۲۴۷ عنوان کتاب پارسال با شمارگان ۱۶۰ هزار جلد در این استان به چاپ رسیده است.

وی افزود: این کتاب ها با موضوعات دفاع مقدس، ادبیات، روانشناسی، کمک درسی و آموزشی و بومی محلی به عنوان چاپ نخست از سوی ۱۲ ناشر فعال داخلی استان منتشر شده بود.

وی با اشاره به خسارت عظیمی که شیوع ویروس کرونا به بخش فرهنگ و هنر وارد کرده است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت تسهیلات بود که با سازو کار پیش بینی شده در سامانه کارا، انتشاراتی‌های استان نیز از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

در استان خراسان شمالی۲۲ انتشارات فعالیت می کنند.

سرانه مطالعه در این استان با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که سالانه به ازای هر ایرانی تقریباً ۲ کتاب چاپ می‌شود.

خراسان شمالی با جمعیت۸۶۳ هزار نفری، جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور دارد.