خیرالله خادمی چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه آزادراه شیراز – اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: در مرحله دوم پس از آزادسازی تردد، نسبت به انجام برخی کارهای تکمیلی مانند احداث تقاطع غیر همسطح یا اجرای لایههای دوم و سوم آسفالت اقدام خواهیم کرد.
وی، با اشاره به طراحی ۱۳ مرکز رفاهی برای این پروژه گفت: از این تعداد سه مرکز برای احداث به سرمایه گذار واگذار شده و قطعا همزمان با بهرهبرداری اولیه، امکانات رفاهی مانند پمپ بنزین یا استراحتگاه موقت را نیز خواهیم داشت تا مراکز اصلی طراحی شده نیز در ادامه توسط سرمایه گذار احداث شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: آزادراه شیراز – اصفهان بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که تکمیل آن ارزش اقتصادی بالایی برای کشور خواهد داشت.
خادمی اظهار داشت: با تکمیل این کریدور آزادراهی، گام بزرگی در جهت تردد و ترانزیت از استانهای جنوبی و بندرها به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.
وی آزادراه شیراز- اصفهان را یکی از پروژههای آزادراهی مهم در دست احداث وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این پروژه ۲۲۵ کیلومتری هماینک به عنوان طولانی ترین پروژه آزادراهی در حال اجرا است و با تکمیل و بهره برداری از آن فاصله بین شیراز تا اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر نیز به مدت ۲ ساعت کاهش می یاید.
خادمی، میزان پیشرفت این پروژه را ۹۰ درصد برشمرد و گفت: امیدواریم که طی ماههای آتی بتوانیم پیشرفت این پروژه به حدود ۹۵ درصد که امکان بهره برداری از آن را میسر میکند برسانیم و امکان تردد از این مسیر را فراهم کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه از محل منابع اعتباری دولت و وزارت دفاع به عنوان شریک سرمایهگذاری هزینه شده که ارزش به روز آن حدود هفت هزار میلیارد تومان است.
وی گفت: امیدواریم با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی که برای تکمیل این پروژه هزینه میشود طی ماههای آتی شاهد بهره برداری از آن باشیم.
آزادراه شیراز – اصفهان نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور، در خصوص تاثیرات اقتصادی آزادراه شیراز – اصفهان نیز گفت: با توجه به اینکه این آزادراه یک مسیر جدید است و با مسیرهای فعلی فاصله دارد در توسعه اقتصادی مناطقی که در طول ۲۲۵ کیلومتری آن واقع شدهاند بسیار موثر خواهد بود.
خادمی گفت: امیدواریم با بهرهبرداری از این پروژه، شرایط برای توسعه اقتصادی شهرها و روستاهایی که در مسیر هستند و همچنین خروج بخش زیادی از مناطق محروم مستقر در مسیر از بن بست و محرومیت فراهم شود.
وی که ۲۲ تیرماه از این پروژه بازدید کرد ادامه داد: آزادراه شیراز – اصفهان با توجه به اینکه به شکل ۶ خطه و کاملا ایمن اجرا شده، زمینه را برای حرکت خودروها با سرعت حداکثر ۱۲۰ کیلومتر به شکل ایمن فراهم خواهد کرد.
آزادراه شیراز- اصفهان یکی از مهمترین پروژههای ملی به شمار می رود که کلنگ احداث آن در سال ۸۹ به زمین خورد.
گردنه ابوالحیات حذف میشود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور، یکی دیگر از پروژههای در دست اجرا در استان فارس را پروژه محور چهار خطه ارژن به تنگ ابوالحیات کازرون دانست و گفت: مسیر اول ما حذف گردنه و تنگه ابوالحیات است که باند دوم آن به طول ۲۱ کیلومتر در شرایط سختی در حال احداث است و حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم ظرف چهار ماه آتی آماده بهرهبرداری شود.
خادمی افزود: با تکمیل و بهره برداری از این پروژه که از پروژه های مهم در شبکه حمل و نقل است، علاوه بر سهولت و ایمنی تردد در این مسیر برای هموطنان، شاهد کاهش ترافیکهای بعضا سنگین این محور خواهیم بود.
وی، یکی دیگر از پروژههای در دست اجرا در استان فارس را حذف نقطه حادثه خیز گردنه لای رز در شهرستان نیریز دانست و ادامه داد: در این منطقه تاکنون چندین حادثه دلخراش را شاهد بودهایم که هماینک این محور به طول ۲۱ کیلومتر مراحل پایانی خود را طی میکند و امیدواریم طی چهار یا پنج ماه آینده امکان بهره برداری از این پروژه نیز فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور در خصوص پروژه ریلی ۲۷۱ کیلومتری در دست اجرای اقلید – یزد گفت: نخستین مسیر ریلی که امیدواریم در مردادماه امسال بتوانیم آنرا به بهرهبرداری برسانیم پروژه راهآهن اقلید به یزد است که استان فارس را به استان یزد و از آنجا به خراسان جنوبی و خراسان رضوی متصل میکند.
خادمی افزود: این پروژه هماینک حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم شرایط برای اتصال این مسیر ریلی ۲۷۱ کیلومتری که می تواند طی روزهای آتی فراهم شود.
وی بیان کرد: در مجموع در استان فارس هم در بخش آزادراهی، هم بزرگراهی و هم ریلی پروژههای مهمی با سرعت قابل قبول در حال اجرا است.