محمدعلی واقعی روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: لازمه تجمیع مدارس و کلاسهای زیر نرم و در نتیجه کاهش کلاسهای مختلط دوره اول متوسطه، هدایت دانشآموزان روستاها و مناطق کمجمعیت به سوی مدارس شبانهروزی با مشارکت و همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اولیای دانشآموزان است.
وی نُرم دانشآموزی را برای تشکیل کلاس مستقل برای هر پایه در دوره اول و دوم ابتدایی ۲۲ نفر، متوسطه اول ۲۰ نفر، متوسطه دوم ۱۳ نفر و هنرستان ۱۰ نفر ذکر کرد و گفت: بر این مبنا حداقل تشکیل مدرسه روزانه در دوره اول و دوم متوسطه ۷۵ نفر و هنرستان ۵۰ نفر بوده و لازمه تشکیل دبیرستان یا هنرستان شبانهروزی حداقل ۸۰ نفر است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اجرای طرح تجمیع کلاسهای زیر نُرم و ۳ هزار و ۷۰۰ دانشآموز علاوه بر تخصیص کلاس و نیروی انسانی از سوی آموزش و پرورش، اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت هزینه غذایی و هزینه ایاب و ذهاب این تعداد دانشآموز نیاز است که نیاز به مساعدت ویژه استانداری و سایر نهادها دارد.
وی افزود: تلاش میشود تا بخش زیادی از این مبلغ از طریق وزارتخانه جذب شود و مابقی هم استانداری مساعدت لازم را داشته باشد.
واقعی با اشاره به کمبود معلم در خراسان جنوبی نسبت به نُرم دانشآموزی و تلاشها برای افزایش سهمیه استان در آزمون دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ گفت: امسال تلاش شد تا در این ۲ آزمون سهمیه تعیین شده برای استان در همه شهرستانها افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه با توجه به دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در دوره متوسطه باید برای تاسیس یک واحد آموزشی حداقل ۷۵ دانشآموز حضور داشته باشند گفت: مدارس مختلط در مقطع متوسطه دوم در استان نداریم و این مدارس که روستایی هستند، صرفا در متوسطه اول است.
وی به بازدهی پایین مدارس مختلط با جمعیت پایین در روستاها اشاره کرد و گفت: مدارس متوسطه مختلط روستایی به دلیل اینکه یک دبیر باید همه یا بیشتر دروس را تدریس کند، بازدهی بالایی ندارد و بهتر است والدین فرزندان خود را به مدارس خوابگاهی تعیین شده که رایگان هم هستند، بفرستند.
واقعی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای راهاندازی مدرسه متوسطه اول جدید، میانگین ۷۵ دانشآموز و برای استمرار مدارس در حال فعالیت میانگین ۶۰ دانشآموز را تعیین کرده است، البته چنانچه در روستایی تعداد دختران به ۳۰ دانشآموز برسد، برای دختران آن روستا میتوان کلاس تشکیل داد.
وی با اشاره به اینکه به دنبال تجمیع دانشآموزان روستایی مناطق مختلف یک شهرستان در قالب مدارس خوابگاهی هستیم افزود: در مدارس خوابگاهی تمامی امکانات از غذا تا هزینه ایاب و ذهاب و حتی لوازمالتحریر دانشآموزان به صورت رایگان به آنها داده خواهد شد، همچنین این مدارس از نیروهای بسیار توانمند با کلاسهای قوی استفاده میشود تا دانشآموز آینده درخشانی را پیش رو داشته باشد.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مزیت مدارس خوابگاهی نسبت به مدارس مختلط با تعداد محدود دانشآموز اشاره کرد و افزود: دانشآموزان در مدارس خوابگاهی هیچ دغدغهای جز تحصیل نخواهند داشت و از تمامی امکانات خوابگاه به صورت کاملا رایگان بهره خواهند برد.
وی بیان کرد: امسال بخش زیادی از مدارس مختلط روستایی (متوسطه اول) به دلیل کیفیت پایین آموزشی جمعآوری خواهند شد و آسیبهای آموزشی و فرهنگی که این مدارس دارد، با راهاندازی خوابگاهها کاهش مییابد.
واقعی با اشاره به اینکه کنکور ۱۴۰۰ در کمال سلامت و آرامش برگزار شد گفت: آزمون مدارس تیزهوشان نیز به دلیل شرایط کرونایی لغو شده است و در آینده برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری از نظر معدل امتحانات نهایی دانشآموزان را کسب کرده است، افزود: این در حالی رقم خورد که ما در برخی مناطق زیرساختهای کافی برای آموزشهای مجازی را نداشتیم اما در عین حال با تلاش همکاران و معلمان دلسوز و تلاش والدین و دانشآموزان این درخشش حاصل شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی درخصوص اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات هم گفت: هنوز در برخی مناطق استان امکانات لازم برای این موضوع وجود ندارد که با تلاشهای صورت گرفته به زودی این مناطق هم به شبکه ملی اطلاعات وصل خواهند شد.
وی افزود: فعالیت شورای پروژه مهر از ابتدای خرداد امسال با تشکیل کارگروههای مربوطه تشکیل شده است و تا بازگشایی مدارس ادامه دارد.
واقعی تصریح کرد: پروژه مهر با هدف برگزاری باشکوه آیین بازگشایی مدارس، ثبتنام دانشآموزان و خرید کتب درسی اجرا میشود.
وی سازماندهی نیروی انسانی، ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی، زیباسازی فضاهای آموزشی، پیشبینی تمهیدات لازم و رعایت پروتکلهای بهداشتی، آمادگی و تقویت فضای مجازی و تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای شرایط خاص احتمالی را از دیگر اهداف شورای پروژه مهر در استان برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال آیین نمادین بازگشایی مدارس، مراسم آغاز سال تحصیلی، گرامی داشت هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی با حضور رییس شورای آموزش و پرورش استان به میزبانی شهرستان نهبندان انجام میشود.
معاونت برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته مقرر شد به هر یک از ۱۳ اردوگاه استان ۱۳ میلیون تومان اعتبار اختصاص یابد که درخواست ما تحقق این موضوع است.
سکینه طیبی افزود: اختصاص اعتبار به پژوهشسراهای دانشآموزی، اختصاص اعتبار به کانونهای اوقات فراغت، اختصاص اعتبار به شهرستانهای نهبندان و سربیشه برای ارتقای شاخصهای توسعه یافتگی از جمله قولهای مسوولان سازمان برنامه و بودجه و استاندار خراسان جنوبی در جلسات قبلی شورای آموزش و پرورش بود که با توجه به فصل توزیع اعتبارات این موضوع مدنظر قرار گیرد.
وی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید ۱۷۸ هزار و ۵۹۹ دانشآموز در استان داریم که در ۲ هزار و ۶۰۰ آموزشگاه مشغول تحصیل خواهند شد و در مجموع ۱۴ هزار و ۵۳۳ نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی داریم و در سال تحصیلی جدید هزار و ۶۰۰ معلم کمبود داریم.
طیبی گفت: در دهه اخیر با رشد جمعیت دانشآموزی مواجه بودیم و تعداد دانشآموزان استان از ۱۳۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۱۸۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است، هر سال رشد دانش آموزی را داشتهایم اما تعداد معلمان ما کم شدهاند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: آموزش و پرورش استان در ارزیابی شاخصهای عمومی و تخصصی رتبه اول کشور را در سال تحصیلی جاری با همت همکاران فرهنگی پرتلاش ما کسب کرده است.
فرشید جعفری بیان کرد: در این شرایط جامعه دانشآموزان ما به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در معرض انواع پیامهای منفی در جامعه قرار میگیرند که این موضوع نشاط و شادابی آنان را تهدید میکند.
وی گفت: برای اینکه در دوران پساکرونا غافلگیر نشویم و از قبل برنامهریزی داشته باشیم، در این خصوص باید مشاوران، اولیا و دانشآموزان را در مدیریت زندگی توانمند کنیم تا درخصوص آسیبهای دوران پسا کرونا موفق عمل کنیم.
جعفری بیان کرد: به دلیل کمبود مشاور اولویت اول ما پوشش مدارس متوسطه اول است در صورتی که در مدارس ابتدایی امروز مشاوره ضروری است و در مدارس ابتدایی از رابط مشاور استفاده میکنیم.
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح آسیبشناسی دوران کرونا و پسا کرونا به اعتباری حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیاز داریم و باید در اجرای این طرح والدین را نیز توانمند کنیم تا بهتر موفق شویم.
وی گفت: در هر شهرستان یک هسته یا یک مرکز مشاوره داریم و در مجموع در استان ۱۲ مرکز و هسته مشاوره وجود دارد، بار فقدان مشاور در مدارس برعهده این مراکز است و هزینه دریافتی از دانشآموزان بسیار پایین است.